2023-02-13, 14:44
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
Han förnekar inget. Han förtydliga bara att UFO betyder : oidentifierat flygande objekt och kan vara i stort sett vad som helst . Men order missbrukas idag då folk tror att det endast betyder aliens , eller en farkost byggd av aliens.

Det är därför aftonbladet/expressen skriver UFO : eftersom det är oidentifierat.

De var ju de jag sa. De är ufo så länge man inte identifierat det. Skulle de sen komma från galaxerna lär man väl kalla de utomjordisk farkost.
Citera
2023-02-13, 14:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Vilka sammanträffanden....

Ryssarna har ju startat sin nya offensiv sen någon vecka tillbaka, med bland annat ballonger där det hänger reflektorer i trådar som ska störa Ukrainas radar, och Ukrainas arme har skjutit ner flera stycken ballonger. Om vi då antar att dom beskjutit några ballonger där man enbart träffat reflektorn betyder detta att om reflektorn slits av, stiger ballongen duktigt mycket utan metallvikten, och man har ju hittat olikfärgade "objekt" med "trådar" i Kanada enligt pressen, alltså fullt möjligt att den ryska offensiven resulterat i att delar av deras radarstörane ballonger följt med vindarna och åkta samma väg som trafikflygen från Europa mot USA.

Tilläggas att kineserna säljer till ryssarna, så de reklamballonger som finns billigt på Alibaba för reklamsammanhang, typ kantiga zeppelinare etc, fungerar ju utmärkt som radarstörare med lite plåtar adderade under.

https://euromaidanpress.com/2023/02/12/ukraine-downs-aerial-reconnaissance-vehicle-balloons-in-dnipropetrovsk-oblast/?swcfpc=1&__cf_chl_tk=HHw77r6FWrlbGiuSXrF9koS8Arxk bBXIcCwyXHYgXzU-1676294890-0-gaNycGzNCeU

Ballonger utan höjdreglering spricker när de når alltför hög höjd. Detta sker normalt med de ballonger som används för mätning av väderdata och som skickas till väldigt höga höjder. Man kan då se på de radiosignaler som de skickar vart de befinner sig och var själva elektronikboxen landar.

Men här tror jag det är frågan om ballonger som ryssland sänt upp i större antal och att de har höjdreglering för att kunna styras vilken luftström de skall följa men att man tappat dem till slut så att de driver iväg.
Citera
2023-02-13, 14:47
Medlem
angelfuck666s avatar
Clas Svahn tror det är nån typ av spionballonger.

https://svenska.yle.fi/a/7-10028560
Citera
2023-02-13, 14:54
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Radarstörning.

Det har inget direkt med dessa UFOn att göra. Med radarstörning så kan man projicera skenmål men man brukar inte låta dem röra sig onormalt snabbt eller i konstiga mönster eftersom de skall dölja det objekt som ska skyddas.

Jovisst kan det ha handlat om radarstörning, men enligt det tv-program som jag såg stämde rörelsemönstret på radarn helt in på ögonvittnesskildringarnas berättelse om hur föremålen rörde sig.
Citera
2023-02-13, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
De var ju de jag sa. De är ufo så länge man inte identifierat det. Skulle de sen komma från galaxerna lär man väl kalla de utomjordisk farkost.

Jo men han utesluter ju inte att det kan vara ett rymdskepp. Han rättade ordets betydelse.
Paret trodde det kunde vara ett ufo (man tolkar det som att paret som vittnade, tror att ufo betyder endast rymdskepp byggt av rymdvarelser och inget annat)

Det han menade var att okunniga människor tolkar ordet UFO som om det vore ett rymdskepp 🛸 till 100%. Hade han sagt att det varken var ett UFO eller rymdskepp så hade han förnekat.

Garvade åt ett inlägg på Aftonbladets chatt då en kvinna skrev in och klagade på att tidningen använder ordet UFO, när dom inte vet vad det kan vara för något. Skribenten skrev tillbaka att det var ju just det de var

Iallafall..
Så om det kommer ett moderskepp så ser jag ingen anledning till att han skulle förneka det. Eftersom han inte har sagt att det inte är ett rymdskepp. Ufo : det kan vara ett rymdskepp men vi vet inte, vilket du vet.

Man kanske kan missbruka order "ufo" åt andra hållet. Går jag ut och tittar upp i himlen en klar natt så ser jag sjukt mycket UFOn eftersom jag som individ inte vet exakt vad alla blinkade/lysande (stjärnor/planeter/flygplan/satelliter "objekt" på himlen kan vara. Nu är ju såklart det mesta på stjärnhimlen identifierat men för mig som individ som ännu inte vet vad vissa saker är , så är det ett ufo för mig
(Allt i universum rör sig så det kanske kan räknas som att det flyger? Eftersom flyga endast inte behöver vara mekaniskt)
Senast redigerad av nwo123 2023-02-13 kl. 15:24.
Citera
2023-02-13, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelfuck666

Mycket sansade uttalanden med hög trovärdighet.
Skulle inte förvåna mig om det visar sig att han har rätt på alla punkter.
Citera
2023-02-13, 15:25
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Vilka sammanträffanden....

Ryssarna har ju startat sin nya offensiv sen någon vecka tillbaka, med bland annat ballonger där det hänger reflektorer i trådar som ska störa Ukrainas radar, och Ukrainas arme har skjutit ner flera stycken ballonger. Om vi då antar att dom beskjutit några ballonger där man enbart träffat reflektorn betyder detta att om reflektorn slits av, stiger ballongen duktigt mycket utan metallvikten, och man har ju hittat olikfärgade "objekt" med "trådar" i Kanada enligt pressen, alltså fullt möjligt att den ryska offensiven resulterat i att delar av deras radarstörane ballonger följt med vindarna och åkta samma väg som trafikflygen från Europa mot USA.

Tilläggas att kineserna säljer till ryssarna, så de reklamballonger som finns billigt på Alibaba för reklamsammanhang, typ kantiga zeppelinare etc, fungerar ju utmärkt som radarstörare med lite plåtar adderade under.

https://euromaidanpress.com/2023/02/12/ukraine-downs-aerial-reconnaissance-vehicle-balloons-in-dnipropetrovsk-oblast/?swcfpc=1&__cf_chl_tk=HHw77r6FWrlbGiuSXrF9koS8Arxk bBXIcCwyXHYgXzU-1676294890-0-gaNycGzNCeU
'

Låter som en rimlig förklaring.

Det man kan undra över är att då borde USA känna till hur de ser ut, för jag antar att om de används i Ukraina-kriget så borde den sidan ha noterat närvaron av sådana radarvarnare.
Citera
2023-02-13, 15:28
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jovisst kan det ha handlat om radarstörning, men enligt det tv-program som jag såg stämde rörelsemönstret på radarn helt in på ögonvittnesskildringarnas berättelse om hur föremålen rörde sig.

Naturgasmoln kan förflyttas väldigt snabbt när de kommer upp i olika luftlager. Om de tar eld så brinner de ofta svagt som ett klot i himlen. Det är väldigt sällsynt att man ser detta men de förekommer t.ex. när is i sjöar bryts upp och det ansamlats metangas under isen. https://youtu.be/oa3M4ou3kvw
Citera
2023-02-13, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Om det är en helikopter så är det lätt för USA att identifiera som en helikopter.
Om det är en drönare så är det lätt för USA att identifiera som en drönare.
Om det är en ballong så är det lätt för USA att identifiera som en ballong.
Om det är en plastpåse så är det lätt för USA att identifiera som en plastpåse.
O.s.v.

vad kan det vara som gör att USA inte kan identifiera det?

Antagligen för att de inte vill uttala sig innan de hämtat in föremålen för analys och sett var de kommer ifrån.
Citera
2023-02-13, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelfuck666

Väldigt konstigt om inte världens supermakt som även är världens starkaste militärmakt inte kan se att de är ballonger.
Citera
2023-02-13, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Självklart, men Super Bowl är sedan tidigare ett högsäkerhetsobjekt.
Att en ballong ska kunna drifta ända till Glendale i Arizona utan att upptäckas av radar vore närmast omöjligt.

Hur högt upp i atmosfären skannar den radar som militär och civil luftfart har?
Citera
2023-02-13, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markberedning
Hur högt upp i atmosfären skannar den radar som militär och civil luftfart har?

Man brukar inte rikta dom rakt upp.

det finns radarstationer som övervakar rymdskrot så är nog inget problem att upptäcka dessa ballonger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in