Citat:
Ursprungligen postat av
Bubba00
Det här med bristande kompetens är lite komplicerat och för övrigt väldigt enkelt att häva ur sig, som jag nyss gjorde. Nu ska jag ge lite upprättelse åt de eljest så ofta förtalade ryssarna.
Givetvis vet den ryska krigsledningen hur pansar bör användas. Och det vet nog även bataljonschefen, kompanichefen, plutonchefen och till och med de enskilda vagnscheferna. Tro fan, även ställföreträdande vagnschefen. Men en kombination av olyckliga omständighet gör att ryssarna om och om igen misslyckas.
Till listan över olyckliga omständigheter kan nämnas den oförklarliga oförmågan att vinna luftherravälde. Bristande samband och förvirring, bidrar säkerligen också.
Vidare sägs en osund kultur av toppstyrning med avsaknad av styrning finnas i den ryska hären:
Samtidigt som man förkastat den beprövade tyska uppdragstaktiken till förmån för toppstyrning tycks hela hären allt som oftast sakna tydliga strategiska mål. Detta skapar en prekär situation, där generalerna och högre vederbörande, i brist på resultat och en befäst oförmåga att effektivt söka en avgörande drabbning, sparkar bollen neråt. När detta symptomatiska fel skjuts neråt i befälsordningen och upprepar sig några gånger tar tillslut enskilda PC, eller till och med vagnchefer, egna initiativ. Och detta är dömt att misslyckas i en armé som är främmande för uppdragstaktik, där enskilda enheter inte har någon som helst insyn i det strategiska, eller ens taktiska, läget.
Alla dessa faktorer, och fler därtill,
ehuru förklarliga under de rådande omständigheterna, förblir oförlåtliga misstag som Ukrainarna med stor framgång kapitaliserar på.
Fetade tror jag är en stor del av förklaringen till misslyckandet för Rysslands del.
Dels att flygunderstödet numera helt verkar saknas. Inledningsvis användes SU25 och attackhelikoptrar men förlusterna blev stora och effekterna av användandet små.
Numera verkar SU25 enbart användas sporadiskt?
Vad jag förstår använder dom typ SU57 och SU35 på hög höjd för att hindra Ukrainskt stridsflyg att användas.
Dessa flygplan måste slås ut innan Ukraina kan börja använda stridsflyg och detta vet givetvis väst så snacket om att "skicka Gripen" är lättare sagt än gjort.
Sedan har vi toppstyrningen, den genomsyrar Rysk militär, problemet tror jag, vet givetvis inte, är att hierarkin är stark och rädsla för misstag skapar handlingsförlamning vilket skapar det vi ser på slagfältet. Det saknas samordning och initiativförmåga. Observationer bakom tangentbordet, kan givetvis ha 100% fel.