2023-02-13, 09:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Media i väst har krav på sig att hålla sig till sanningen. Klarar man inte att göra det så förlorar man sina tillstånd och blir straffade.
I Ryssland så är det förbjudet att berätta sanningen. Göra man det så hamnar man i fängelse.

Personligen tycker jag organisationer som arbetar mot demokrati och yttrandefrihet borde förlora sin yttrandefrihet. De ska inte tillåtas bedriva sin verksamhet.

Det är dock problematiskt att begränsa yttrandefriheten i syfte att skydda den.

Nja, så är det väl inte?
Citera
Medlem
Kan det på nåt vis vara fejk? Annars tror jag på sprit och droger. Såå dumma är de inte
Citera
Medlem
Tartargeneralen Ulyanov fick kanske inte en Himars i skallen - här är uppgifter att han istället blev elchockad i en felkopplad jacuzzi när han väntade på att sällskapsdamerna skulle anlända..
https://mobile.twitter.com/PStyle0ne1/status/1624849265989132288?cxt=HHwWgICxjY7zz4wtAAAA
Citera
2023-02-13, 09:04
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Media i väst har krav på sig att hålla sig till sanningen. Klarar man inte att göra det så förlorar man sina tillstånd och blir straffade.
I Ryssland så är det förbjudet att berätta sanningen. Göra man det så hamnar man i fängelse.

Personligen tycker jag organisationer som arbetar mot demokrati och yttrandefrihet borde förlora sin yttrandefrihet. De ska inte tillåtas bedriva sin verksamhet.

Det är dock problematiskt att begränsa yttrandefriheten i syfte att skydda den.

Det ställer ju en intressant fråga. Varför skulle det inte ingå att ljuga i yttrandefrihet? Att förbjuda det är problematiskt. Det är väldigt svårt att dra gränsen mellan att ljuga och att ha fel. Det är också svårt att dra gränsen ibland mellan att ljuga och vara missledande.

Russia Today's största journalistiska brist tycker jag är att den ibland är extremt missledande. Och det är också därför den förbjöds i väst. Ett dåligt beslut enligt mig. Vår demokrati måste kunna tåla sådan opposition.
Citera
2023-02-13, 09:05
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Den civiliserade världen är rörande överens om ´den slutgiltiga lösningen' på problemet homofederationen ryssland. En fullständig kollaps är målet och expertisen slår fast att detta ska vara klart redan i sommar. Givet hur illa bögfederationen sköter sin 'krigföring' så håller jag med, borde vara fullt möjligt att boka badsemester på krim för Beach 2024 nu i höst.

Ledare: ”Det krävs ett totalt ryskt sammanbrott”

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/ledare-det-kr%C3%A4vs-ett-totalt-ryskt-sammanbrott/ar-AA17pCyb?ocid=msedgntp&cvid=19622498fc5e49fb85fa0e 531a2e4d31

I SvD skriver Bo Hugemark, överste och säkerhetspolitisk kommentator, att det krävs ”ett totalt ryskt sammanbrott” för ukrainsk seger – och för att säkerheten framåt ska kunna garanteras:

”Det är det enda som garanterar att Ryssland inte återupprustar för att förverkliga sina imperiedrömmar. Och det enda som är moraliskt acceptabelt och ger rättvisa”, skriver han.

Det är samma svar som för ett år sedan på alla analyser över hur det här kan sluta. Vad som förvånat mig är Rysslands brutalitet mot civila och ryssarnas apati och likgiltighet över att deras land körs i botten på alla plan, jag trodde att en motståndsrörelse skulle uppstå.

På andra sidan är jag otroligt imponerad över hur Ukraina kämpar, både militärt men även som nation. Europas uppvaknande är också intressant där Schulz först inte ville låta transporter med NLAWs flyga över Tyskland för att nu skicka Marders och Leo 2. Det 20 år gamla konflikten med USA är som bortblåst och USA och Europa står historiskt nära varandra.

Ryssland ekonomiska kollaps ser dock ut att accelerera, men frågan är om folket är så kuvat så att de ens bryr sig.
Senast redigerad av Jeff.Beck 2023-02-13 kl. 09:07.
Citera
2023-02-13, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Till de proryska krypen i tråden,

Vad har hänt med den ryska offensiven?

Den skulle ju sopa banan ren men verkar mest ha kört fast?

Ett par åkrar på tre fronter måste väl ses som en framgång? Fakta som att det har kostat oerhört många liv och mycket tungt materiel går alltid att sopa under mattan.
Citera
2023-02-13, 09:12
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Den civiliserade världen är rörande överens om ´den slutgiltiga lösningen' på problemet homofederationen ryssland. En fullständig kollaps är målet och expertisen slår fast att detta ska vara klart redan i sommar. Givet hur illa bögfederationen sköter sin 'krigföring' så håller jag med, borde vara fullt möjligt att boka badsemester på krim för Beach 2024 nu i höst.

Ledare: ”Det krävs ett totalt ryskt sammanbrott”

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/ledare-det-kr%C3%A4vs-ett-totalt-ryskt-sammanbrott/ar-AA17pCyb?ocid=msedgntp&cvid=19622498fc5e49fb85fa0e 531a2e4d31

I SvD skriver Bo Hugemark, överste och säkerhetspolitisk kommentator, att det krävs ”ett totalt ryskt sammanbrott” för ukrainsk seger – och för att säkerheten framåt ska kunna garanteras:

”Det är det enda som garanterar att Ryssland inte återupprustar för att förverkliga sina imperiedrömmar. Och det enda som är moraliskt acceptabelt och ger rättvisa”, skriver han.

Det visar att vår säkerhetspolitik är oansvarig. Visst, totalt ryskt sammanbrott kanske kan ske. Men risk för kärnvapenkrig, olika etniska rensningar, följdkrig, flyktingvågor, finansiell turbulens kan också ske. Dålig risk/reward.

Det han kallar "imperiedrömmar" är att Nato ska få vara precis var de vill. För det är frivilligt att gå med i Nato. Det är en princip som inte är helig, enligt mig.
Citera
2023-02-13, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Alldeles för lite träning skulle jag tro. Tänk på att mobiliseringen drog igång i höstas, de här trupperna är sannolikt helt gröna.

Håller med. Att öva och nöta samma saker hundratals gånger gör man för att när paniken kommer ska allt sitta i ryggmärgen. Med för lite tid för träning som du säger och kanske dessutom dålig träning så blir det lätt så här.
Citera
2023-02-13, 09:19
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det ställer ju en intressant fråga. Varför skulle det inte ingå att ljuga i yttrandefrihet? Att förbjuda det är problematiskt. Det är väldigt svårt att dra gränsen mellan att ljuga och att ha fel. Det är också svårt att dra gränsen ibland mellan att ljuga och vara missledande.

Russia Today's största journalistiska brist tycker jag är att den ibland är extremt missledande. Och det är också därför den förbjöds i väst. Ett dåligt beslut enligt mig. Vår demokrati måste kunna tåla sådan opposition.
Vi befinner oss i ett proxykrig med Ryssland och ett av deras främsta vapen är propaganda och lögner, varför då ge dem en arena att sprida det till vår befolkning när de inte ens tillåter fria media själva.

Väst har ett problem med att hantera statlig propaganda.
Citera
2023-02-13, 09:20
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Observera också att det redan finns ett utslaget fordon på vägen när den första vagnen blir utslagen. Så de vet troligen att det är ett minfält men försöker att forcera ändå. Det går inte ihop någonstans.

Bara att acceptera mobiliseringsordern är ett sånt där IQ-test som de flesta verkar faila på. De kan inte ha läst mycket böcker om de trodde att deras överlevnadschanser var goda. Jag börjar tro att den typiske mobniken knappt kan läsa.
Citera
2023-02-13, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Kan det på nåt vis vara fejk? Annars tror jag på sprit och droger. Såå dumma är de inte

Finns hur mycket som helst… Det cirkulerar även en video på en rysk BMP, där föraren tyckte det var en bra idé att börja backa och körde över 5-6 soldater som stod bakom för skydd. Men den väljer jag att inte länka.

https://twitter.com/uaweapons/status/1624916164915736577?s=46&t=pfBEadF9YYLsvPfhOK6SuQ

https://twitter.com/uaweapons/status/1624106002944491521?s=46&t=pfBEadF9YYLsvPfhOK6SuQ

https://twitter.com/uaweapons/status/1624091280434245645?s=46&t=pfBEadF9YYLsvPfhOK6SuQ

https://twitter.com/uaweapons/status/1623428747310366721?s=46&t=pfBEadF9YYLsvPfhOK6SuQ
Citera
2023-02-13, 09:24
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det visar att vår säkerhetspolitik är oansvarig. Visst, totalt ryskt sammanbrott kanske kan ske. Men risk för kärnvapenkrig, olika etniska rensningar, följdkrig, flyktingvågor, finansiell turbulens kan också ske. Dålig risk/reward.

Det han kallar "imperiedrömmar" är att Nato ska få vara precis var de vill. För det är frivilligt att gå med i Nato. Det är en princip som inte är helig, enligt mig.
Det kan medar med Rysslands imperiedrömar är Putins dröm om att återskapa stor-Ryssland. Den nationalistiska rörelsen i Ryssland tycker att Ryssland har en speciell plats i den globala världsordningen som de egentligen aldrig haft annat än när de var Sovjet (ekonomiskt är Ryssland i storleksordningenen som en del amerikanska delstater).

Ryssland är historiskt ett av världens mest imperialistiska länder (det går inte att bli världens största land på kort tid utan att vara det) och till skillnad från England och Turkiet så har de fortfarande imperialistiska ambitioner.

Nato är inget hot mot Ryssland, däremot ett problem eftersom det sätter käppar i hjulet på ambitionen att återerövra t ex Baltikum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in