Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Det ställer ju en intressant fråga. Varför skulle det inte ingå att ljuga i yttrandefrihet? Att förbjuda det är problematiskt. Det är väldigt svårt att dra gränsen mellan att ljuga och att ha fel. Det är också svårt att dra gränsen ibland mellan att ljuga och vara missledande.
Russia Today's största journalistiska brist tycker jag är att den ibland är extremt missledande. Och det är också därför den förbjöds i väst. Ett dåligt beslut enligt mig. Vår demokrati måste kunna tåla sådan opposition.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jeff.Beck
Vi befinner oss i ett proxykrig med Ryssland och ett av deras främsta vapen är propaganda och lögner, varför då ge dem en arena att sprida det till vår befolkning när de inte ens tillåter fria media själva. Väst har ett problem med att hantera statlig propaganda.
Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
För att vi är en demokrati. Vi tror på att offentlig diskussion leder till bättre policy och starkare folklig förankring i långa loppet. Som alltid är skydd av yttrandefriheten i praxis skydd av något som också är kritisabelt (som RT).
Det finns undantag när det gäller demokrati. Nu står vi inför ett stort säkerhetshot, och då kan man inte köra på som vanligt. Undantag måste göras.
Den ryska propagandan är väldigt förljugen och går bland annat ut på att knäcka väst. Ryssland använder propaganda och desinformation som ett vapen mot väst. Därför förstår jag att väst vill ha begränsningar här. Det som förvånar mig dock är att de inte begränsat mer. Det finns fortfarande mycket propaganda kvar på internet att bekämpa. Här har väst mycket kvar att göra.
Jag personligen är immun mot den ryska propagandan, men den verkar visst påverka vissa på de politiska ytterkanterna. Och ibland slinker ryska statliga lögner fram ända till mainstreammedia.