2023-02-13, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Det är ju att päronen borgar för dem. De kan tjäna normala löner på runt 25-35 då.

Nej så har man inte kunnat göra på många år. Oavsett hur många och rika borgenärer du har så måste du uppfylla inkomstkraven
Citera
2023-02-13, 07:21
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
En till om lönerna

Skulle det bli lönehöjningar på 4.5% då kommer riksbanken höja räntan massor. Det är big NONO för riksbanken och få en lönehöjarspiral
Du är ju jätterolig, jag förhandlar inte min lön med Riksbanken, gör du?
Citera
2023-02-13, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Den massiva omvandlingen från hyresrätter till bostadsrätter är del av roten till problematiken, och Stockholm sticker ut. De senaste 25 åren har ett politiskt tryck funnits för att "alla" ska kunna äga sitt boende, vilket är nonsens i ett klassamhälle.
Det rör sig om tiotusentals lägenheter som ombildats i Stockholm under 25 år.

https://www.svd.se/a/43ba7270-1c5f-4591-8b10-05226b6413ec/stockholms-stad-salde-ut-26000-bostader

Jag besökte Blackeberg för nåt år sedan där hyresrätter ombildats till bostadsrätter 2007. Ett fåtal hyresgäster bodde kvar utan att köpt sin bostad, intressant att höra dem berätta men framför allt höra om hur konsulter drev på som det vore vilda västern.

https://www.interesta.se/ombildning-till-bostadsratt/?utm_campaign=%5BPB%5D+%5BS%5D+%5BOmbildning%5D&ut m_term=omvandling%20hyresr%C3%A4tt%20bostadsr%C3%A 4tt&utm_medium=ppc&utm_source=adwords&hsa_grp=1468 63988851&hsa_tgt=kwd-1745922642209&hsa_cam=18309217828&hsa_src=g&hsa_ve r=3&hsa_ad=621314485663&hsa_acc=3769844228&hsa_kw= omvandling%20hyresr%C3%A4tt%20bostadsr%C3%A4tt&hsa _mt=b&hsa_net=adwords&gclid=CjwKCAiAuaKfBhBtEiwAht 6H7_ofspGEshpDqTXOlqCGDFxRagbP0m17eHJb8sr8doN2yXDS cPIAqxoCEF0QAvD_BwE

Beträffande Malmö så är medelinkomsten mycket lägre, det gäller även resten av Skåne med några få små undantag, incitamenten för omvandlingar har varit lägre, mycket lägre vilket avspeglas i prisnivån.
Låga räntor, ränteavdrag, politiskt tryck och samhällsklimat för ägande har lett fram till dagens situation.

Till skillnad från olyckskorparna här tror jag att prisfallet slutar kring 30% med några års stiltje för att sedan sticka iväg igen, fast osäkerheten är stor.
Vad som har hänt efter millennieskiftet är snabbt ökande inkomstskillnader, dessutom ökar skillnaderna i förmögenhet.
Olyckskorparna i tråden angriper symptomen till den misslyckade bostadspolitiken, inte orsakerna, för de ser inte träden för skogen.

https://www.scb.se/pressmeddelande/inkomstskillnaderna-okar-i-sverige/

https://www.forskning.se/2020/04/02/de-rika-blir-allt-rikare/#

Bristen på bostäder försvinner inte, speciellt i storstäderna varför jag har svårt att se att inslagen väg skulle ändras, det skulle i så fall kräva ett lika medvetet politiskt tryck som för ombildningarna e.x. bygga 60% hyresrätter på Bromma flygplats med flera andra platser, det kommer inte att ske.

Omvandlingen av hyresrätter hade inte skett I någon större skala utan hyresregleringen.
Citera
2023-02-13, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot

Varför skulle din arbetsgivare bry sig om inflation? Det är ju knappast ett argument för höjd lön. Lön sätts ju efter prestation och inte samhällsekonomiskt klimat. Ungefär lika korkat som folk som tror att de ska få högre lön för att de har en specifik examen, jag som arbetsgivare bryr mig ju inte om vad du gjorde innan du började hos mig.
Citera
2023-02-13, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Ska vi prova en gång till.

Det är alltså dessa frågor jag vill att du svarar på. Inget annat.

1.Att finansierings kostanden påverkar priset för fastigheter och andra tillgångar är självklart(, lokala variationer kan självklart förekomma) Hävdar du att detta inte stämmer?

2.Hur mycket/lite har villapriserna sjunkit i det du kallar för SE1 och SE2?

3.Hur har priserna för BRF rört sig i samma geografiska område?

1. Jag hävdar att elpriset verkar slå hårdast på villor I mixen inflation, ränta, elpriser.
2. Markant mindre än de har i SE3 och SE4.
3. I linje med villapriserna. Till skillnad från SE3 och SE4.
Citera
2023-02-13, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot

Det gör ingen men riksbanken drar ett genomsnitt på sveriges löneökningar (märkligt att det finns folk som inte känner till det).
Ser de att den genomsnittliga löneökningen ligger på 4,5%, då kommer de höja mycket
Citera
2023-02-13, 08:51
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Varför skulle din arbetsgivare bry sig om inflation? Det är ju knappast ett argument för höjd lön. Lön sätts ju efter prestation och inte samhällsekonomiskt klimat. Ungefär lika korkat som folk som tror att de ska få högre lön för att de har en specifik examen, jag som arbetsgivare bryr mig ju inte om vad du gjorde innan du började hos mig.
Haha 🤣
Du är ingen arbetsgivare!
Om jag har ett jobb med 20000 i lön så krävs det kanske att jag erbjuds 25000 för att säga upp mig och börja på ett nytt jobb.
En normal arbetsgivare bryr sig väldigt mycket om vad man gör och har gjort, har du aldrig sökt ett jobb?
Citera
2023-02-13, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Det gör ingen men riksbanken drar ett genomsnitt på sveriges löneökningar (märkligt att det finns folk som inte känner till det).
Ser de att den genomsnittliga löneökningen ligger på 4,5%, då kommer de höja mycket

Vilket betyder att lönerna får ej öka nämnvärt de kommande åren. Lägg till tvåsiffrig inflation.

Bostadspriserna kan inte öka. Finns knappt något som talar för högre bopriser de kommande åren.

Alla borde skambuda. Säljare kommer bara bli mer och mer desperata med tiden.
Citera
2023-02-13, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
1. Jag hävdar att elpriset verkar slå hårdast på villor I mixen inflation, ränta, elpriser.
2. Markant mindre än de har i SE3 och SE4.
3. I linje med villapriserna. Till skillnad från SE3 och SE4.

Priserna har gått ner minst för hus i ett område som ligger i SE3, inte i Norra Sverige:
Mellersta Sverige: -14.6%
Norra Sverige: -14.8 %

I storstadsregionerna, där priserna är högre, borde ju energipriserna påverka totala boende kostnaden mindre.
Ändå så har priserna gått ner mest i storstäderna.

SE3
Storstockholm: -19.5%
Storgöteborg: 18.7%
Mellersta Sverige: -14.6%

Det är ju rätt uppenbart att energipriserna inte är den viktigaste faktorn för prisnedgången.
Källa https://pro.booli.se/indices/
Citera
2023-02-13, 09:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Haha det är offentligt att en hel del fackförbund landat på runt 4.5%.

Räntan måste upp ja. Det har de redan meddelat.
Facken vill ha 4,5 %, det är inte samma sak som att de får 4,5 %.
Vi kommer att se en reallönesänkning även år 2023.
Citera
2023-02-13, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Facken vill ha 4,5 %, det är inte samma sak som att de får 4,5 %.
Vi kommer att se en reallönesänkning även år 2023.

Reallönesänkning säger du? Och hur påverkar det bostadspriserna samtidigt som styrräntan går upp och invandringen skall minskas rejält och utvisningar väntar en masse?

Ser det ljust ut för bopriserna det kommande decenniet?
Senast redigerad av E-pluribus-unum 2023-02-13 kl. 09:21.
Citera
2023-02-13, 09:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det är ju att päronen borgar för dem. De kan tjäna normala löner på runt 25-35 då.
Om föräldrarna är skuldfria och borgar blir det som förr i världen. Ingen skillnad.

Men om det är så ser jag inte riktigt bekymret med att småbarnen äger ett hus. Vad är problemet (bortsett från missunnsamhet/avundsjuka här i forumet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in