2023-02-12, 23:02
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Varje människa beslutar om sina egna val.

Att BLTs maxbelånar sig och sitter med 5 miljoner i skuld är inte politikernas fel.

Vi är många som varnat folk. Men BLTs lyssnar inte.

Eller menar du att människor inte har fri vilja? Om man kan så måste man maxbelåna sig?

Jodå jag har också varnat för detta till vänner och bekanta jag sitter glad i HR men även gjort vinst på BR.

Men jag tror plebsen väljer att lyssna på vad framförallt media (köpa boende världens bästa investering.. jo tjena) och politiker (Sveriges och befolkningen har god ekonomi.. jo tjena) än vad vi källartänkare tycker och säger.

Sedan att Ingves och FI varnat för hushållens belåning är ju en sak, men detta tog varken media eller politiker upp i större omfattning. Utan detta nådde oss mest intresserade.
Citera
2023-02-12, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Håller med. Nu när alla hyresrätter kommer med sina höjningar tror jag fler och fler kommer förstå att det kommer gå ner kraftigt och de "korkade" köparna försvinner (de som tror det kommer gå upp snart igen).

Närmsta månaderna har vi alltså höjningar i hyresrättsbeståndet (inte under 5%).
Höjningar (de som inte redan höjt) bland bostadsrätter
Antal varsel som ökar
Ytterligare räntehöjning från riksbanken

Det är redan över 25% ner och skall troligen ner minst 25% till detta år.

Det finns massor med hyreshöjningar som är under 5%. T.ex. senaste allmännyttan i Stockholm.
https://www.dn.se/sverige/stockholms-allmannytta-hojer-hyran-med-4-45-procent/

Finns det ens någon större hyresvärd som fått igenom mer än 5%?
Citera
2023-02-12, 23:15
Medlem
DVikings avatar
Agenda ikväll:

"Men men om inflationen går ner lite snabbare då då eh kommer räntan väl sänkas?" BLT-hornalist

"Nej" - Chad-Thedeen

Det finns som sagt en stark tro på att nollräntan är det som gäller om KPI ligger runt 2%.
Citera
2023-02-12, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det finns massor med hyreshöjningar som är under 5%. T.ex. senaste allmännyttan i Stockholm.
https://www.dn.se/sverige/stockholms-allmannytta-hojer-hyran-med-4-45-procent/

Finns det ens någon större hyresvärd som fått igenom mer än 5%?

Du... det var inte mycket under 5% och jag kan lova att de drar in på annat. Finns ofta andra saker att spara in på. De är mycket pressade
Citera
2023-02-12, 23:19
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Fast det är väl en snedvriden tankevärld ändå? Kommer att tänka på tavlan grindslanten av det du skriver.

Problemet är väl hur politiker fått härjat fritt på världens bästa bostadsmarknad med en perfekt korrelation mellan hr/bra/äganderätt.

Fråga dig varför Malmös bostadsmarknad inte lyft på samma sätt som Stockholms. Nej det handlar inte invandrare om du tror det. Utan vadan kan få tag på för boende efter behov.
Det finns inte kvar i Stockholm.

Den massiva omvandlingen från hyresrätter till bostadsrätter är del av roten till problematiken, och Stockholm sticker ut. De senaste 25 åren har ett politiskt tryck funnits för att "alla" ska kunna äga sitt boende, vilket är nonsens i ett klassamhälle.
Det rör sig om tiotusentals lägenheter som ombildats i Stockholm under 25 år.

https://www.svd.se/a/43ba7270-1c5f-4591-8b10-05226b6413ec/stockholms-stad-salde-ut-26000-bostader

Jag besökte Blackeberg för nåt år sedan där hyresrätter ombildats till bostadsrätter 2007. Ett fåtal hyresgäster bodde kvar utan att köpt sin bostad, intressant att höra dem berätta men framför allt höra om hur konsulter drev på som det vore vilda västern.

Citat:
Ursprungligen postat av Interresta
Genom ombildning till bostadsrätt så hjälper Interesta fler människor till att äga sitt boende där du ges möjlighet att köpa din lägenhet utan kontantinsats, och dessutom till under marknadsvärde. Att ombilda din hyresrätt till en bostadsrätt är en unik möjlighet till en potentiellt fantastisk bostadsaffär.

https://www.interesta.se/ombildning-till-bostadsratt/?utm_campaign=%5BPB%5D+%5BS%5D+%5BOmbildning%5D&ut m_term=omvandling%20hyresr%C3%A4tt%20bostadsr%C3%A 4tt&utm_medium=ppc&utm_source=adwords&hsa_grp=1468 63988851&hsa_tgt=kwd-1745922642209&hsa_cam=18309217828&hsa_src=g&hsa_ve r=3&hsa_ad=621314485663&hsa_acc=3769844228&hsa_kw= omvandling%20hyresr%C3%A4tt%20bostadsr%C3%A4tt&hsa _mt=b&hsa_net=adwords&gclid=CjwKCAiAuaKfBhBtEiwAht 6H7_ofspGEshpDqTXOlqCGDFxRagbP0m17eHJb8sr8doN2yXDS cPIAqxoCEF0QAvD_BwE

Beträffande Malmö så är medelinkomsten mycket lägre, det gäller även resten av Skåne med några få små undantag, incitamenten för omvandlingar har varit lägre, mycket lägre vilket avspeglas i prisnivån.
Låga räntor, ränteavdrag, politiskt tryck och samhällsklimat för ägande har lett fram till dagens situation.

Till skillnad från olyckskorparna här tror jag att prisfallet slutar kring 30% med några års stiltje för att sedan sticka iväg igen, fast osäkerheten är stor.
Vad som har hänt efter millennieskiftet är snabbt ökande inkomstskillnader, dessutom ökar skillnaderna i förmögenhet.
Olyckskorparna i tråden angriper symptomen till den misslyckade bostadspolitiken, inte orsakerna, för de ser inte träden för skogen.

https://www.scb.se/pressmeddelande/inkomstskillnaderna-okar-i-sverige/

https://www.forskning.se/2020/04/02/de-rika-blir-allt-rikare/#

Bristen på bostäder försvinner inte, speciellt i storstäderna varför jag har svårt att se att inslagen väg skulle ändras, det skulle i så fall kräva ett lika medvetet politiskt tryck som för ombildningarna e.x. bygga 60% hyresrätter på Bromma flygplats med flera andra platser, det kommer inte att ske.
Citera
2023-02-12, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Mja, men vilka löner hade småbarnen som köper en bostad för 5 MSEK?

Det är ju att päronen borgar för dem. De kan tjäna normala löner på runt 25-35 då.
Citera
2023-02-12, 23:53
Medlem
Citat:
Håller med. Nu när alla hyresrätter kommer med sina höjningar tror jag fler och fler kommer förstå att det kommer gå ner kraftigt och de "korkade" köparna försvinner (de som tror det kommer gå upp snart igen).

Närmsta månaderna har vi alltså höjningar i hyresrättsbeståndet (inte under 5%).
Antal varsel som ökar

Höjningarna i Stockholm som jag sett är på runt 4.5%. Så ungefär samma som lönerna.
Citera
2023-02-12, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Höjningarna i Stockholm som jag sett är på runt 4.5%. Så ungefär samma som lönerna.

Löner går inte upp med 4.5%
Citera
2023-02-13, 00:07
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Löner går inte upp med 4.5%
Tror inte jag får 2% ens. Landstingsträl
Citera
2023-02-13, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
En till om lönerna

Skulle det bli lönehöjningar på 4.5% då kommer riksbanken höja räntan massor. Det är big NONO för riksbanken och få en lönehöjarspiral
Citera
2023-02-13, 01:19
Medlem
Haha det är offentligt att en hel del fackförbund landat på runt 4.5%.

Räntan måste upp ja. Det har de redan meddelat.
Citera
2023-02-13, 07:19
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:

Antal varsel som ökar

Haha 🤣 "inte under 5%" vilket önsketänkande!
I mitt kontrakt står det att hyran inte får höjas med mer än 4% per år....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in