2023-02-12, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReuterSamuel
Såg på twitter att US behagar att höja till 5% under årets gång, gissningsvis lär Sverige ta rygg på detta vilket skulle i praktiken innebära omkring 7% i bolåneränta.

Många i min generation 90-talister med nyinköpta bostäder sitter verkligen i klistret.

Lägg där till el och livsmedelspriser

Vid 7 % % ränta - vilket inte är orimligt - så kommer hundratusentals zombie-BLTs hamna i personlig konkurs. Speciellt med tanke på elpriserna, inflationen och riksbanks påtvingad lågkonjunktur.

Förstår verkligen inte i vilken låtsasvärld många levt i. ”Köp på toppen, det kommer aldrig att gå ner.”, ”köp bil, båt, trall på lån.”, ”vad kan gå fel?”
Citera
2023-02-12, 17:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Utgifterna för medelsvensson kommer vara närmare 500.000 kr per år.

Det är vid den räntan som kraschen kommer. Och det scenariot är oundvikligt ty inflationen är tvåsiffrig. Styrräntan måste helt enkelt upp.
En ränta på 40% då? Medelbelåningen är väl runt 1 MSEK.

Mja, vid en ränta på 40% kommer nog många att behöva låna till räntan. Men då har dom löneökningar på 40% också, så det lär ju gå.

Citat:
Såg på twitter att US behagar att höja till 5% under årets gång, gissningsvis lär Sverige ta rygg på detta vilket skulle i praktiken innebära omkring 7% i bolåneränta.
Stod det på twitter så lär det ju stämma.

Varför skulle RB göra lika som FED. Det brukar dom inte.
Citera
2023-02-12, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Mja, vid en ränta på 40% kommer nog många att behöva låna till räntan. Men då har dom löneökningar på 40% också, så det lär ju gå.

Stod det räntekostnader eller UTGIFTER?
Citera
2023-02-12, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Jag tror att priserna skall sjunka bra mycket mer men kan ändå inte förstå skadeglädjen här inne bland vissa skribenter när folk gör dåliga livsaffärer. Oftast pålurad av media men framförallt mäklare.

Vi känner skadeglädje för att vi har varit tvungna att konkurrera om bostäder med ekonomiska imbeciler. Vilket har gjort att vi andra har varit tvunga att ta större finansiella risker för att bo. Vi har inte alltid kunnat bo där vi vill för att vi har premierat våra barn istället för bolån.

Allt pga BLTs.

Klart som fan att vi är skadeglada.
Citera
2023-02-12, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Du har rätt, vi kör på 8%
Citera
2023-02-12, 17:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, vilka stackare. Det blev tydligen bara en miljon i vinst på sitt torp i Götet, inte två då som de tydligen räknat med:

https://www.booli.se/bostad/2117697

Hur två heltidsarbetande (50-60k/mån netto?) med en billig bostad (5k/mån) lyckas sätta sig i den här situationen är dessutom intressant. De har tydligen inte levt ett KALP-liv som det brukar förespråkas på Flashback.
Dom hade alldeles för lite marginal. Att utgå från marknadspris är inte rimligt.

När jag köpte hus 1994 och sålde min BR så antog jag att jag skulle få ca 70% av vad jag sedan fick för den. Hade dom här gjort lika så hade dom haft klart mindre bekymmer.

Sedan hade dom maximal otur. Dom köper precis samma dagar som KPI för Januari kommer och där varuinflationen exploderar plötsligt. Där drar långa räntorna iväg med full fart. Hade dom köpt en månad senare hade dom kunnat se vartåt det barkade.

I sig hade dom kunnat se det veckorna efter och omgående sälja bostaden och hyra i andrahand. Då hade dom fått ut bättre pris.
Citera
2023-02-12, 17:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Der är alltså signaturen flanders som av någon anledning använder benämningen för eloområdena.
Om du hade läst vad flanders svarade på hade du sett att det var väldigt relevant.

Citat:
Du svarar på ett inlägg riktat till flanders(samtidigt som flanders svarar på inlägg riktat till liksom-fb )
Jag svarar på inlägg som är postade på ett publikt forum. Finns inget reglebrott där. Och det är massor av skribenter som gör likadant.

Däremot gör du ett regelbrott om du försöker koppla ihop mig med flanders.

Citat:
Hur ser det ut om vi tittar på ATH-nu istället för 12månader? Är skillnaden lika påtaglig?
Vad sägs om att du räknar ut det själv. Det är ju du som är intresserad. Eller hur?

Du svarade inte på vilket prisdata du godkänner.
Hur menar du att flanders då skall kunna svara. Så fort flanders svara något kommer du ju bara ifrågasätta giltigheten i datat.
Senast redigerad av liksom-fb 2023-02-12 kl. 17:37.
Citera
2023-02-12, 17:36
Medlem
Citat:
Vi känner skadeglädje för att vi har varit tvungna att konkurrera om bostäder med ekonomiska imbeciler. Vilket har gjort att vi andra har varit tvunga att ta större finansiella risker för att bo. Vi har inte alltid kunnat bo där vi vill för att vi har premierat våra barn istället för bolån.

Allt pga BLTs.

Vad menas med BLTs?
Citera
2023-02-12, 17:40
Medlem
https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-4rum-marsta-centralt-sigtuna-kommun-vanortsringen-4-453439
Vänortsringen 4 Märsta, 97,5 m2 Såld 2015-12: 2,2M (+84 %)!

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3,5rum-centralt-sigtuna-kommun-vanortsringen-4-19541795
Vänortsringen 4 Märta 97,5m2. Utgångspris 1 550 000:-. Bud efter 19 dagar på Hemnet: 1,4M (30/1).

Kan ej bekräfta att de är samma lägenhet, men det är ett brutalt fall oavsett.

Från dec 2011 till dec 2015 hade brf i Sthlm stigit 66 % nästan utan hack. Att en lägenhet med m2-pris på 22,5K skulle fortsätta stiga tvivlade de nog inte alls på..
Citera
2023-02-12, 17:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Stod det räntekostnader eller UTGIFTER?
Det måste du om någon veta.
Att du inte vet vad du skriver och inte klarar av att gå tillbaka och titta är ju ett extremt underbetyg.

Det stod definitivt inte räntekostnad. För det hade inneburit en extrem realränta. Och det är extremt osannolikt.
Av utgifterna så lär ränta varit det mesta. Eller ?
Och då är 40% ränta ganska rimligt.

Citat:
Det är sjukligt och något du borde göra något åt. Sök hjälp.
Citera
2023-02-12, 17:45
Medlem
mespingvins avatar
Citat:
Vad menas med BLTs?

Bacon Lettuce Tomato.

Men i denna kontext tror jag det står för "bolånetorskar".
Citera
2023-02-12, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mespingvin
Bacon Lettuce Tomato.

Men i denna kontext tror jag det står för "bolånetorskar".

Make sence, det förstnämnda såg ju riktigt smarrigt ut.

Något som BLT’S inte kan unna sig snart?

(Skämt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in