2023-02-11, 21:43
Medlem
PAIN-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Min vän har inte ett fysiskt beroende av opiater på något sätt men vill börja på laro med metadon i tron om att det kommer få han att må bra konstant pga metadon höjer dopaminet. As kass idé eller väl?

Sjukt jävla urbota korkad idé! Det finns inget i livet som heter "må bra konstant".. Fråga honom varför i helvete han tror att tunga Opiatmissbrukare säljer allt dom äger och ljuger runt hit och dit för att få mer..

Det är INTE för att man efter så många år jagar "att må bra"... Nej, verkligheten är väldigt mycket hemskare.. Man jagar inte ett välmående i närheten av lika mycket som man flyr undan en brutalt hemsk avtändning av rent helvete... DÄRFÖR gör folk vad som helst för nästa "fix"..
Be han läsa i rehab-delen här på Flashback som diverse Opiatmissbrukare postat.. Om han ser deras i princip (nästan) helt hopplösa kamp så kanske han förhoppningsvis tänker om...

Lycklgtvis kommer nog ingen läkare vara dum nog att sätta honom på Meta i LARO... Skulle han försöka så är nog det enda han får en orosanmälning till Soc! vilket kanske är vad han behöver iofs..

Trevlig helg!
Citera
2023-02-12, 13:38
Medlem
lunarluddes avatar
Hej. Någon här som har trappat ur bupen som varit med i laro något år? Hur såg nedtrappningen ut? Hur lång nedtrappning och ni får gärna beskriva hur måendet och allt var under tiden och efter. Tacksam för svar
Citera
2023-02-13, 15:16
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Min vän har inte ett fysiskt beroende av opiater på något sätt men vill börja på laro med metadon i tron om att det kommer få han att må bra konstant pga metadon höjer dopaminet. As kass idé eller väl?

Citat:
Ursprungligen postat av PAIN-
Sjukt jävla urbota korkad idé! Det finns inget i livet som heter "må bra konstant".. Fråga honom varför i helvete han tror att tunga Opiatmissbrukare säljer allt dom äger och ljuger runt hit och dit för att få mer..

Det är INTE för att man efter så många år jagar "att må bra"... Nej, verkligheten är väldigt mycket hemskare.. Man jagar inte ett välmående i närheten av lika mycket som man flyr undan en brutalt hemsk avtändning av rent helvete... DÄRFÖR gör folk vad som helst för nästa "fix"..
Be han läsa i rehab-delen här på Flashback som diverse Opiatmissbrukare postat.. Om han ser deras i princip (nästan) helt hopplösa kamp så kanske han förhoppningsvis tänker om...

Lycklgtvis kommer nog ingen läkare vara dum nog att sätta honom på Meta i LARO... Skulle han försöka så är nog det enda han får en orosanmälning till Soc! vilket kanske är vad han behöver iofs..

Trevlig helg!

Precis som PAIN redan konstaterat så är det en urbota korkad idé. Din "vän" har alltså fått för sig att han genom att gå på metadon kommer att vara konstant lycklig varje dag, eftersom metadon i viss mån hämmar återupptaget av dopamin i hjärnan.

Om han teoretiskt ens kommer med i programmet, vilket han inte ska göra om antagningsteamet vet vad de sysslar med (man måste ju givetvis ha ett fysiskt opioidberoende för att komma in) så måste han åka till mottagningen varje dag (yes, sju dagar i veckan, även på helger) i tre månader innan han så kan börja få ta med sig doserna hem, vilket brukar vara 2-3 dagar åt gången i början, sköter man sig utan återfall kanske man kan få med sig medicin för en vecka åt gången när man gått i programmet 6-8 månader. Ett återfall på annan narkotika så får man komma dagligen i en period igen.

Han kommer inte kunna resa på semester utan att ha planerat det i god tid innan så han kan få med sig medicin så han inte blir sjuk som fan för att han missat att ta dosen en dag. Åker han utomlands måste mottagningens läkare skriva ett intyg som man ska ha med sig utifall att man skulle kontrolleras i tullen, så man kan bevisa att man lagligen innehar den narkotikaklassade medicinen.

Och efter att den så kallade "smekmånaden" (den period då man ställs in på medicinen och ofta upplever ett måttligt rus) är över kommer han inte att känna sig märkbart påverkad, effekterna av medicinen blir helt enkelt ens normala tillstånd.

Jag går själv på LARO, och det har sannolikt räddat mitt liv, men det är verkligen ingen dans på rosor, och verkligen ingen bra idé om man bara vill ha "gratis knark". De som går med i programmet just med "gratis knark" i sikte blir nästan undantagslöst besvikna, börjar sidomissbruka och inte sällan väljer de själva att gå ur programmet.
Citera
2023-02-14, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Precis som PAIN redan konstaterat så är det en urbota korkad idé. Din "vän" har alltså fått för sig att han genom att gå på metadon kommer att vara konstant lycklig varje dag, eftersom metadon i viss mån hämmar återupptaget av dopamin i hjärnan.

Om han teoretiskt ens kommer med i programmet, vilket han inte ska göra om antagningsteamet vet vad de sysslar med (man måste ju givetvis ha ett fysiskt opioidberoende för att komma in) så måste han åka till mottagningen varje dag (yes, sju dagar i veckan, även på helger) i tre månader innan han så kan börja få ta med sig doserna hem, vilket brukar vara 2-3 dagar åt gången i början, sköter man sig utan återfall kanske man kan få med sig medicin för en vecka åt gången när man gått i programmet 6-8 månader. Ett återfall på annan narkotika så får man komma dagligen i en period igen.

Han kommer inte kunna resa på semester utan att ha planerat det i god tid innan så han kan få med sig medicin så han inte blir sjuk som fan för att han missat att ta dosen en dag. Åker han utomlands måste mottagningens läkare skriva ett intyg som man ska ha med sig utifall att man skulle kontrolleras i tullen, så man kan bevisa att man lagligen innehar den narkotikaklassade medicinen.

Och efter att den så kallade "smekmånaden" (den period då man ställs in på medicinen och ofta upplever ett måttligt rus) är över kommer han inte att känna sig märkbart påverkad, effekterna av medicinen blir helt enkelt ens normala tillstånd.

Jag går själv på LARO, och det har sannolikt räddat mitt liv, men det är verkligen ingen dans på rosor, och verkligen ingen bra idé om man bara vill ha "gratis knark". De som går med i programmet just med "gratis knark" i sikte blir nästan undantagslöst besvikna, börjar sidomissbruka och inte sällan väljer de själva att gå ur programmet.

Vi tar oxy och H rätt ofta men kan gå i veckor utan att bruka det. Vi har gjort så i 8 år med uppehåll på några veckor. Vi är mer psykiskt beroende än fysiskt men ändå beroende. Har själv varit inne på idén då det känns som mitt glädjesystem är högst rubbat. Har dock varit nykter som längst 4 månader. Tränade upp mig, åt bra och sov bra men alltid känts som att något fattats. Är liksom inte glad. Något fattas alltså. Har då känt att det kanske skulle fått en att må lite bättre ändå? Men absolut, kan man vara nykter i månader så borde man kanske vänta ännu längre för att må bättre? Knarkat periodvis i 8 år har vi gjort.
Citera
2023-02-14, 19:17
Medlem
TwnyForReals avatar
Jag har en liten fråga då jag förmodligen kommer behöva börja på programmet. Men jag klarar inte av Sub, det ger mig grova problem med förstoppning och magproblem. Jag har även ingen effekt utav det ( knappast sp det hjölper mig med AT ) Visst det kan göra så jag kan sova, men får fortfarande inte tillräckligt bra hjälp av det för att fö en bekväm vardag. Däremot så tycker jag Metadon har den effekten, jag kan skita utan större problem, jag behöver inte återdosera o återdosera, och får inte något sug på heroin/Oxy när jag tar Metadon. Hur kan jag motivera varför Metadon ör den substutitionsbehandlingen som är rätt för mig i Laros ögon ? Då dom verkar alltid välja Subuxone/Subutex.
Citera
2023-02-15, 18:32
Medlem
Dopaminas avatar
Lite frågor till er som är i programmet. Kan Espranor ges som förstahandsval? Om man trappar ut så går det väl att bestämma själv i vilken takt man slutar? Är rädd för att ens acceptera LARO då jag ogillar Subuxone. Får en välja dos och frekvens själv, typ buprenorfin 2 mg morgon och kväll exempelvis istället för en dos? Vad förekommer för åtgärder om personen kräks vid invänjning? Antiemietikum eller en kräkpåse i handen bara? Jag är för jävla känslig mot buprenorfin nämligen. Vilken av metadon eller buprenorfin fuckar hormonsystemet mest? Är hormonsystemets påverkan ett dos -eller varaktighetsproblem? Är eventuella skadeverkningar på hormonsystemet linjärt påverkat med dos eller vad säger ni era små forskare va??

Mycket funderingar. Vad händer för er som lider av panikångest och sido benz? Får ni stanna på lägre dos om det passar er eller titreras alla upp likadant utan individuell anpassning? Vad föregår en doshöjning? Återfall eller allmänt sug? Jag är tveksam av flera anledningar, men jag gillar knark också. Kanske lite för mycket ibland haha.

Nä men börjar bli less på jakten. Alltså seriöst. Nu är jag avtänd men hur länge då? Liksom jag vill inte vara den som börjar knarka igen och trashar omkring. Är less på knarkeriet men är främst bensoknaprare med ångestproblematiker (som jag ej får vård för) så därav kritisk. Får man välja salivprov? Det här kissandet är jag trött på. Känner mig alltid lite våldtagen efteråt. Hade velat komma bort från den känslan också. Släng gärna in lite svar och fetmarkera vad ni svarar på om ni inte är alltför deppiga av testobrist.

Peace Dopamina
Citera
2023-02-15, 20:35
Medlem
MelissaSweets avatar
Hallå!
Är de nån som har koll på hur lång tid de tar att komma in på LARO i skövde?
Sitter i en jävla sits, vet att jag är i kön men att de är "några före"... Va betyder de??
Citera
2023-02-15, 21:32
Medlem
Hej.

Jag ska föröska förklara min situation så snabbt och kort som möjligt.
Jag är idag 33 år, har 2 barn, hus och sambo. Jobbar heltid men är just nu mammaledig. Jag har sen jag var 16-17 år missbrukat Sub och köper det på gatan. Jag har ett ordnat socialt liv men det som gör mig sjuk är jakten och att ekonomin inte går ihop. Min sambo vet inte om att jag tar det just nu då jag lyckats dölja det. Så min fråga är: om jag gör en egen vårdbegäran på Laro hur kommer det se ut? Blir socialen inkopplad? Kan jag bli av med vårdnaden av barnen?

Jag har som sagt missbrukat Sub i 15 år och innan det var jag blandmissbrukare av allt möjligt. Jag känner nu att jag inte orkar mer och måste ta hjälp men är livrädd för att förlora barnen och kanske körkort. Kan jag bli nekad? Vad händer då? Kommer soc se mig som en missbrukare och jag blir stämplad i inom vården?

Hjälp mig hur jag ska gå till väga😬
Citera
2023-02-16, 13:51
Medlem
Verkar som att jag är för ny för att kunna skicka pm :/ Jag ville dock fråga ett par saker angående metadon. Hur var bytet från sub till meta? var det jobbigt? hört att man måste vara ren 48 timmar etc, hjälpte meta mot sug? fick du några starka biverkningar? Vad hjälpte dig mest mot återfall och ditt drogsug? Är tacksam för alla svar då jag inte har någon att prata med om detta
Citera
2023-02-17, 12:15
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillz1990
Verkar som att jag är för ny för att kunna skicka pm :/ Jag ville dock fråga ett par saker angående metadon. Hur var bytet från sub till meta? var det jobbigt? hört att man måste vara ren 48 timmar etc, hjälpte meta mot sug? fick du några starka biverkningar? Vad hjälpte dig mest mot återfall och ditt drogsug? Är tacksam för alla svar då jag inte har någon att prata med om detta
Jag har gått från meta till sub och från sub till meta.Du kan gå direkt ufrån sub till meta men inte från meta till sub, då måste metat först trappas ur, annars krockar det och buprenorfinet ger dig en akut abstinens. Att gå från sub till meta va inget oroblem för mig, men från meta till sub var det välldigt jobbigt för mig.
Citera
2023-02-17, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julle128
Jag har gått från meta till sub och från sub till meta.Du kan gå direkt ufrån sub till meta men inte från meta till sub, då måste metat först trappas ur, annars krockar det och buprenorfinet ger dig en akut abstinens. Att gå från sub till meta va inget oroblem för mig, men från meta till sub var det välldigt jobbigt för mig.

mm angående från sub till meta så säg dom att jag måste läggas in några dagar för att vänta 48 timmar? att subben ska gå ur och sen sättas in på meta övervakat så dom kan se hur jag reagerar etc där inne. Är detta rimligt?
Citera
2023-02-17, 20:28
Medlem
galts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QueenNilam
Hej.

Jag ska föröska förklara min situation så snabbt och kort som möjligt.
Jag är idag 33 år, har 2 barn, hus och sambo. Jobbar heltid men är just nu mammaledig. Jag har sen jag var 16-17 år missbrukat Sub och köper det på gatan. Jag har ett ordnat socialt liv men det som gör mig sjuk är jakten och att ekonomin inte går ihop. Min sambo vet inte om att jag tar det just nu då jag lyckats dölja det. Så min fråga är: om jag gör en egen vårdbegäran på Laro hur kommer det se ut? Blir socialen inkopplad? Kan jag bli av med vårdnaden av barnen?

Jag har som sagt missbrukat Sub i 15 år och innan det var jag blandmissbrukare av allt möjligt. Jag känner nu att jag inte orkar mer och måste ta hjälp men är livrädd för att förlora barnen och kanske körkort. Kan jag bli nekad? Vad händer då? Kommer soc se mig som en missbrukare och jag blir stämplad i inom vården?

Hjälp mig hur jag ska gå till väga😬

Jag kan inte ge dig något definitivt svar, men om din livssituation är god bortsett från beroendet kan jag inte se att det är befogat att ta dina barn. Jag vet dock att mottagningarna har krav på sig att verifiera om patienter har barn hemma. Har du barn gemensamt med sambo så lär du inte kunna dölja att du börjar i LARO-program.
Har inte själv barn så har tyvärr inte egen erfarenhet, men det är inget ovanligt så finns förhoppningsvis någon som kan ge dig närmare info. Att bli stämplad inom vården verkar vara lite olika, min personliga erfarenhet är att de inte haft tillgång till min journal från beroendemottagningen när det kommer till andra vårdenheter men det kan säkert variera beroende län.

Har gått i LARO 10+ år och blev ej rapporterad till trafikverket när jag började, men fick veta att de normalt gör det. Sedan ska inte trafikverket ta ditt körkort om du går med i LARO och sköter dig men risken att få problem vid återfall finns absolut, men är du seriös med att få hjälp med ditt beroende och det inte går utan LARO så är det lite en icke-fråga. De mer relevanta frågorna gäller din hälsa och dina barn. Din situation nu med ett aktivt beroende med barn, körkort och en ovetandes sambo är på en helt annan risknivå.

Känner du någon IRL som fått någon beroendevård? Skulle någon bekant till mig be om hjälp så har jag kontakter inom beroendevården som kan svara på frågor, anonymt och om du har någon sådan väg in skulle jag rekommendera det. Du kan säkert ringa in och få prata med någon men alltid tryggare att få en referens.

Edit: Det är lättare att komma in på LARO nu för tiden. Din korta beskrivning låter som att du skulle kunna komma in men är det en nitisk mottagning kan det krävas ansträngning. Själv tog jag kontakt med brukarföreningen innan jag skickade en egen ansökan om LARO, beskrev min situation och frågade om råd. Jag hade dock min historik ganska väldokumenterad så gick snabbt att komma in. Har du ingen dokumentation alls och ingen omgivning som kan hjälpa till att verifiera din historia kan det vara svårt.
Senast redigerad av galt 2023-02-17 kl. 20:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in