2023-01-25, 22:01
Medlem
FiffelMonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Hej jag får buvidal 160mg månadsdos.
Fick min första månadsdos för exakt 3 veckor sedan.
Ska få nästa på måndag.

Grejen är att jag är redan lös i magen som fan och jag börjar känna mig abstinent.

Går det att få den tidigare?
Varför frågar du inte din mottagning istället?
Citera
2023-01-25, 22:45
Medlem
galts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Hej jag får buvidal 160mg månadsdos.
Fick min första månadsdos för exakt 3 veckor sedan.
Ska få nästa på måndag.

Grejen är att jag är redan lös i magen som fan och jag börjar känna mig abstinent.

Går det att få den tidigare?

Min erfarenhet från två olika mottagningar är att det går bra att komma in efter 3 veckor. Har själv siktat på var 4e vecka men ett par gånger har jag upplevt samma sak som du och kontaktat mottagningen och fått komma in tidigare.
Citera
2023-01-26, 18:20
Medlem
Izzardkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobaco
jag bor åxå i småland men är inskriven i Växjö beroende tem och jag bor i Västervik i kalmar län så visst får man gå LARO på annan ort yes

fy fan har du beatrice sjöstrand då eller??
Citera
2023-02-02, 11:20
Medlem
Tobacos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izzardking
fy fan har du beatrice sjöstrand då eller??

Ja det stämmer, men jag tror det är individuellt för B.Sjöstrand har varit min bästa LARO läkare sedan 2013
Citera
2023-02-05, 20:08
Medlem
Min vän har inte ett fysiskt beroende av opiater på något sätt men vill börja på laro med metadon i tron om att det kommer få han att må bra konstant pga metadon höjer dopaminet. As kass idé eller väl?
Citera
2023-02-05, 20:50
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Min vän har inte ett fysiskt beroende av opiater på något sätt men vill börja på laro med metadon i tron om att det kommer få han att må bra konstant pga metadon höjer dopaminet. As kass idé eller väl?

Man måste ha dokumenterat opiat missbruk i flera år för att komma in i laro. Sen brukar man oftast börja med buprenorfin som första medicin innan metadon
Citera
2023-02-06, 07:38
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charliework86
Man måste ha dokumenterat opiat missbruk i flera år för att komma in i laro. Sen brukar man oftast börja med buprenorfin som första medicin innan metadon
Fast det stämmer inte riktigt längre. Nya tegler gör det möjligt att komma in utan att det varit dokumemterat i fleta år, lite olika på olika team, vissa behöver du visserligen ha åtminstånde ett år med opiater dokumenterat, medans vissa nöjjer sig med din berättelse och att du en tid innan du börjar visar att du är positiv på provee ett tag, det kan ju vara så att du dolt ditt missbruk väl och inte har det dokumenterat. Jag började direkt med Metadon, men du har rätt i att normalt brukar dom börja med Buprenorfin, då med Naloxon.
Citera
2023-02-06, 11:17
Medlem
Tobacos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacetrip
Tjena,
Kan man dra i sig en suboxone 2mg medan man står på buvidal 128mg?
Finns det nån risk att naloxonet slår ut buvidalen?

Jävligt tacksam för svar!

Ingen fara, du har nått "taket"
Citera
2023-02-09, 20:03
Medlem
Jag har gått på LARO i ca 16 år, det har gått bra till slut, det som är svårt nu är att sluta med medicinen.
Tyvärr har det varit struligt på min mottagning med personal som slutar många vikarier och många olika läkare, ingen ordning alls så har inte haft kontakt annat än när det är dags för mitt recept.
Nu är det så att jag i flera år gått på vårdcentralen och utretts för att jag vaknar på nätterna och hjärtat slår helt galet, jag är helt stel, jag får andningsuppehåll.
Jag har även nämnt detta på mottagningen. Man ser att hjärtat får lite spel på natten men dem sömntest jag gjort har man inte lyckats fånga nåt, gjort tre under flera år men det är ju verkligen bara en natt och jag har det inte varje natt men nu senast flera gånger i veckan.
Jag har nu iallafall fått reda på att en biverkan av medicinen kan vara sömnapne och dålig syresättning under natten. Jag hoppas jag äntligen kan få hjälp av läkare på mottagningen nu, jag verkar bara träffa läkare som inte har en aning.
Jag undrar om någon haft samma och som fått hjälp av läkare? Kan det gå bort eller vad gör man åt det, jag vågar knappt sova för jag är rädd att sluta andas helt eller att hjärtat lägger av detta har skapat så mycket ångest att inte veta vad det är.
Skulle va så skönt att höra någon som vet mer för det känns så sjukt att jag haft såhär i många år men ingen fattat nåt men det är en biverkan på min medicin liksom.
Citera
2023-02-10, 11:41
Medlem
Finns det någon vänlig själ man kan prata med som är erfaren inom sub/metadon? Har gått typ 3 år i laro nu på sub funderar på att byta till metadon men läkaren är osäker. Har fortfarande sug och återfall trots relativt hög dos. Ibland är man sugen att bara ge upp och sluta kämpa typ vet inte vad jag ska göra riktigt. Vet inte ens om metadon hade varit ett bättre alternativ (dom är övertygade att metadon är sämre)
Citera
2023-02-11, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PAIN-
Nu kommer mitt svar främst vara baserat på egna erfarenheter:

Om Metadon hjälper bättre mot drogsuget? Det hjälper delvis! Så både ja och nej..

Jag hade också Sub förut (Suboxone 20mg eller 24mg nåt sånt) och hade jobb, några drogfria vänner att umgås med samt jobbade "en del" med mig själv (trodde jag väl, men egentligen inte..) men likförbannat så hade jag drogsug.. Efter 1.5 år så tog det över och jag tog Lyrica på nån afterwork och det ledde på några månader till IV Heroinmissbruk igen efter att jag börjat skita i att gå till mottagningen...

Höll i sig 3 år och när jag tog tag i att komma med i LARO igen så hade jag förlorat i princip allt.. Jag strulade sen MER på 80-90mg Metta under första året än jag ändå gjorde på Subben där innan.. Nu var det dock inte så mycket ett jättestarkt drogsug utan mer gamla vanor och dåligt umgänge samt konstant dåliga beslut..

Skärpte sen till mig efter att ha hamnat i "utskrivningsgruppen" och i samma veva påbörjat en öppenvårdsbehandling.. Det var över 3 år sedan och jag har inte haft ett enda återfall och tänker knappt på droger öht längre! Även fast jag bara tar typ 26-30mg/dag (orkar ej gå in på detaljer då jag inte vill riskera att outa mig men.. Ja 26-30mg nånting).

Har även under denna period gått igenom ganska djupa/allvarliga livskriser.. Även haft (och blivit varslad från jobb och annat Svensson-jox 😅 haha) men inte ens det har vacklat "drogfriheten" faktiskt.. (Skriver "drogfri" för att metta forf. är en Opi, dvs ej helt drogfri (enligt mig iaf.. men to each their own..).

Min långdragna poäng är att - Ja jag upplever att det hjälper MEN.... Inte i närheten av lika mycket som det gör att faktiskt skärpa till sig på RIKTIGT (och inte som typ 95% av alla i LARO gör, dvs på låtsats.. Då kvittar det mannen.. Faktiskt!). Så ja det funkar mot drogsug om du faktiskt V.E.R.K.L.I.G.E.N vill ändra ditt liv och vara drogfri i slutändan och faktiskt tar tag i den skeva dysfunktionella samt destruktiva känslo-regleringen man som missbrukare sysslar med i olika grad.. (vilket tyvärr även verkar gälla majoriteten av dom inskrivna på LARO..)

Det är bara att läsa i den här tråden så får du en bra uppfattning om vad många det är som fortfarande lägger alldeles ALLDELES för stor del av sin energi på att tänka på medicinering/känna mer effekt/känna ev. rus osv. *med vissa undantag*) och som inte riktigt är redo eller är villiga eller ens har orken som krävs för att skärpa sig tyvärr.. Tråkigt men fullt förståeligt helt klart! (försöker inte döma då jag både förstår och själv varit där.. Mer än en gång! Det är sjukt jobbigt/svårt att ändra fokus till mer hälsosamma tankegångar och ett mer hälsosamt liv där man lär sig hälsosamma sätt att stå ut med negativa känslor (både fysiskaoch psykiska) - även fast man har LARO... Jag själv har fortfarande problem från och till med det..

Så ja, det kommer hjälpa mot sug, men för att få en verklig och bra samt LÅNGVARIG effekt så behöver du nog göra något mer utöver att bara byta till Metadon..

Tack för mig och ta hand om er!

Hej såg ditt svar väldigt sent men problemet är fortfarande aktuellt. Har fortfarande återfall men dom är väldigt tveksamma till metadon när man ”är för ung” och säger de kommer bli massa biverkningar etc. Jag ser vad du skriver och jag förstår lite även om jag inte riktigt förstår vad du menar med skärpa till sig.

Jag gör det jag kan utöver medicinen, träffar psykolog samt andra grupper, utreder mina psykiska problem etc. I början hjälpte subben mycket mer men nu är det inte lika alls bra tyvärr. Men du har skrivit massa bra saker. Men ja jag vet fortfarande inte vad man borde göra.känns som luften går ur mig lite man kämpar att bli bättre hela tiden men det leder nästan ingenvart. Kanske tjata om metadon mer det är värt att ge det ett försök oavsett sen tror jag inte så mycket på det med biverkningar etc dom är bara restriktiva helt enkelt vilket jag förstår men ändå om det finns en medicin som hjälper mer varför inte använda sig av den?

Önskar vi kunde prata mer på nåt sätt då jag har ingen att prata med om dessa saker men förstår att det är lite svårt.

Mvh
Citera
2023-02-11, 21:38
Medlem
PAIN-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillz1990
Hej såg ditt svar väldigt sent men problemet är fortfarande aktuellt. Har fortfarande återfall men dom är väldigt tveksamma till metadon när man ”är för ung” och säger de kommer bli massa biverkningar etc. Jag ser vad du skriver och jag förstår lite även om jag inte riktigt förstår vad du menar med skärpa till sig.

Jag gör det jag kan utöver medicinen, träffar psykolog samt andra grupper, utreder mina psykiska problem etc. I början hjälpte subben mycket mer men nu är det inte lika alls bra tyvärr. Men du har skrivit massa bra saker. Men ja jag vet fortfarande inte vad man borde göra.känns som luften går ur mig lite man kämpar att bli bättre hela tiden men det leder nästan ingenvart. Kanske tjata om metadon mer det är värt att ge det ett försök oavsett sen tror jag inte så mycket på det med biverkningar etc dom är bara restriktiva helt enkelt vilket jag förstår men ändå om det finns en medicin som hjälper mer varför inte använda sig av den?

Önskar vi kunde prata mer på nåt sätt då jag har ingen att prata med om dessa saker men förstår att det är lite svårt.

Skicka PM bara kompis så kan jag svara när jag ser! Hjälper gärna till på dom sätt jag kan då jag tror starkt på konceptet "hjälp andra så hjälper du dig själv"! Sen vet jag vilket hopplöst mörker det kan vara när man bara vill ha tillbaka sitt liv innan Opiaterna fuckade upp en, men man vet inte hur..

Men yeah, skicka PM så tar vi det därifrån!

Trevlig helg!

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in