2023-02-11, 13:44
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutaDeMadre
Funderar på att komma in på BR-marknaden detta år.
Det måste man ju göra förr eller senare trots att ens position på hyresmarknaden är helt ok (9k/mån) och där skulle vi kunna bo kvar i 5 år till ungefär.

Har 1 MSEK i insats och får låna max 5,5 MSEK, så bostaden får (uppenbarligen) max kosta 6,5 MSEK.
Hushållet har cirka 75k i disponibel inkomst per månad och vi värdesätter boende väldigt högt.
En boendekostnad i termer av disponibel inkomst per månad på 1/3 kan vi ta utan problem (alltså 25k/mån).

Vad tror ni? bör man ha is i magen och avvakta till våren? Sommaren? Hösten?

Tar gärna högre räntor nu till lägre pris och väntar in vändningen om några år...

Vad hade ni gjort?

Personligen skulle jag aldrig sätta mig i lgh, även om köpt sådan. Men det är en annan sak och får respektera de som vill det.

Du har en bra sits och kan vänta. Jag skulle aldrig någonsin köpa nu. Alla parametrar pekar på fortsatt prisnedgång 2023 och 2024.
Och geopolitiskt är det hur ostabilt som helst med Ukrainakriget.
Vänta åtminstone 1 år. Följ det ekonomiska läget noga och se sen om tecken på stabilisering finns.
Citera
2023-02-11, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Blir bara ad hominem när du öppnar munnen.

Hyresregleringen är en grav defekt. Det försökte C rätta till lite men vänsterpartierna V+SD satte sig omedelbart på tvären. Rör inte våra sovjetiska bostadsköer sa dom. Och vänsterpartierna KD och M hejade på.

Men det gäller HR det.
På vad sätt skulle marknaden för ägda bostäder vara defekt.
Du påstår, men när det gäller att redogöra är det tomt.

"normal" och "välfungerande" är bara känslodravel på batikhäxenivå.
Har du verkligen inte det minsta lilla substans att komma med?

Men det med att politiker skall ordna för ju tankarna till att du är die hard kommunist. Stämmer det?

Din tanke är då att de som jobbar med markberedning och kommunala anslutningar och lantmäteri mm skall arbeta gratis. Har du kollat med facket om dom håller med dig om att det är en bra ide?

Och vem skall hyra ut maskiner/utrustning gratis? Du?

Eller är det din kommunism som kryper fram här. Det är staten som skall ordna allt?

Kan du se till att komma med något som iaf påminner om en redogörelse.

"framförhållning"? Du vill ha en Riksbank som ägnar sig åt spekulation. Spekulation blir det om dom skall sitta och gissa framtida KPIF.

Sedan har väl RB gjort ganska hygglig i att försöka få upp KPIF till 2%, givet omständigheterna. Vem hade gjort det bättre?

Du tänker på Danmark då. Ja där har ju folk inga lån.

Sedan är du bara gravt okunnig. Folk har lånat i decennier. När mina föräldrar byggde hus på 50-talet så belånade dom sig hårdare än vad man nu gör. Naturligtvis. Hur skulle dom annars ha kunnat bygga hus?
Du är som vanligt efterbliven.

Vad hade skett med prisnivåer om riksbanken varit fungerade och börjat småhöja röntan för 1,5 år sedan.

Du kan ju raljera om att lantmätare ska jobba gratis, men faktum är att det är ett stort underitbud på tomter tillsammans med massa idiotiska regleringar som driver upp priserna.

Och du vill som vanligt knyta priset till byggjobbares löner, men det är bara en halv sanning precis som alla andra lögner du far med.
Citera
2023-02-11, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Segregering och parallellsamhällen är en effekt av bostadsmarknaden, inte omvänt dummy

Nej, det är en effekt av massimporten av skräpmänniskor from skräpländer, inte bostadspolitiken. De höga bostadspriserna är snarare en effekt av "white flight" där människor är beredda att betala i stort sett vad som helst för att slippa bo med Ahmed i ghettot.
Citera
2023-02-11, 14:02
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Hur mycket/lite har villapriserna sjunkit i det du kallar för SE1 och SE2?

Hur har priserna för BRF rört sig i samma geografiska område?

3 st raka frågor. Nu får vi se om du kan leverera 3 raka svar. Eller om det bara blir nåt trams om hantverkares timdebitering eller liknande.

Väntar med spänning.
Men du har ju inte talat om vilket prisdata du godkänner.
Hur har du då tänkt att det skall gå att svara.

Speciellt raka frågor är inte det då.

(För den som undrar är SE1 och SE2 elområden).

------------------------
För de som kan acceptera Mäklarstatistik så har:
* Villor i Norrbotten fallit med 4.9% på 12 månader.
* Villor i Västerbotten fallit med 4.1% på 12 månader.

* Villor i Skåne fallit med 13.4% på 12 månader.
* Villor i Halland fallit med 16.1% på 12 månader.

Var och en får väl grunna över om skillnaden beror på olika räntor eller olika elpris. Eller något annat.
Citera
2023-02-11, 14:10
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Du är som vanligt efterbliven.
Jag för logiska rationella resonemang om konsekvenser ang det Valet20222 skriver.

Och reaktionen från Valet20222 är då att det är jag som är efterbliven.

Citat:
Vad hade skett med prisnivåer om riksbanken varit fungerade och börjat småhöja röntan för 1,5 år sedan.
Ja, vad hade då hänt?
Hur avgör vi det?

Och du har inte med en stavelse svarat på att du vill att Riksbanken skall ägna sig åt spekulation.
Är din förmåga att svara på det helt obefintlig?

Citat:
Du kan ju raljera om att lantmätare ska jobba gratis, men faktum är att det är ett stort underitbud på tomter tillsammans med massa idiotiska regleringar som driver upp priserna.

Och du vill som vanligt knyta priset till byggjobbares löner, men det är bara en halv sanning precis som alla andra lögner du far med.
Hur skall tomterna kunna vara gratis om inte folk som arbetar med de jobbar utan lön, och någon hyr ut utrustningen gratis?

Hur?
Du fick frågan men levererar exakt 0 redogörelse.

Eller är det så i din värld att det arbetet utförs av sig självt?

Eller är du die hard kommunist?
Du måste ju kunna levererar några slags svar när dina skriverier blir synade.
Citera
2023-02-11, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Jag har aldrig uttalat mig om en bostadsbubblas vara eller icke vara, ej heller elprisets inverkan på villa priserna.Du blandar kanske ihop mig med någon annan.

Att finansierings kostanden påverkar priset för fastigheter och andra tillgångar är självklart(, lokala variationer kan självklart förekomma) Hävdar du att detta inte stämmer?

Hur mycket/lite har villapriserna sjunkit i det du kallar för SE1 och SE2?

Hur har priserna för BRF rört sig i samma geografiska område?

3 st raka frågor. Nu får vi se om du kan leverera 3 raka svar. Eller om det bara blir nåt trams om hantverkares timdebitering eller liknande.

Väntar med spänning.

Villapriserna i SE3 och SE4 är signifikant ned jämfört med SE1 och SE2. I SE1 och SE2 är nedgången för BR och villor likartad medan villor är betydligt mer ner i SE3 och SE4.

Att elpriserna påverkar rejält är tydligt. Även med bibehållen låg ränta och 2% inflation hade villor med all sannolikhet gått ned pga elpriserna.

Känsligheten för elpriser verkar överlag vara betydligt högre än räntekänsligheten.
Citera
2023-02-11, 14:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Det är ingen mänsklig rättighet att gamlingar äger fritidshus för miljoner. Ingen bryr sig om de varit sparsamma, flitiga och dygdiga.
Nej, men det är ingen som skänker dom det heller.

Däremot har dom rätt att fortsätta äga om dom vill.
Och det är där det blir problem för hillbilly-kommunisterna i forumet.

Citat:
Vi som behöver, vi tar.
Kommunisten har talat.

Citat:
Inför fastighetsskatt.
Kommunisten har talat.

Citat:
Jag trollar inte. Det är fullt rimligt att äldre ger plats åt yngre.
Hur fick du stöld till rimligt?

De gamla har ju fött dig och betalat din uppväxt.
Det är tvärtom meningen att du skall arbeta och betala tillbaka.
Det är det som är rimligt.

Citat:
Genom skatt tvingas äldre indirekt att sälja.
Kommunisten har talat.
Citera
2023-02-11, 14:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Barnfamiljer går före gamlingar som knappt använder fritidshuset. Dra åt tumskruvarna för barnens skull.

Gamlingarna dör ändå snart.
Vad hindrar dig och andra som suktar efter fritidshus, från att köpa en tomt och låta bygga ett fritidshus?

Är det möjligen så att du "ska ha" värdet av andras arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Ja, så fungerar det i afrikanska skurkstater. Du behöver inte ett skit. Du hade behövt en god uppfostran, men det är väl minst 20 år försent nu.
E-pluribus-unum har nog Zimbabwe som föredöme.
Blir ju ingen tillväxt om E-pluribus-unum får som hen vill, men den polletten har nog inte trillat ned. Det är nog blind egoism som styr.
Citera
2023-02-11, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Men du har ju inte talat om vilket prisdata du godkänner.
Hur har du då tänkt att det skall gå att svara.

Speciellt raka frågor är inte det då.

(För den som undrar är SE1 och SE2 elområden).

------------------------
För de som kan acceptera Mäklarstatistik så har:
* Villor i Norrbotten fallit med 4.9% på 12 månader.
* Villor i Västerbotten fallit med 4.1% på 12 månader.

* Villor i Skåne fallit med 13.4% på 12 månader.
* Villor i Halland fallit med 16.1% på 12 månader.

Var och en får väl grunna över om skillnaden beror på olika räntor eller olika elpris. Eller något annat.

En tidigare kollega fick tillsammans med systerbarn ärva sin mors hus utanför Helsingborg. De lade ut huset i sept/oktober har jag för mig. De hade räknat med 4m, högsta bud 3,2. De sålde inte. Låter mer än 13,4%. Känner även till en liknande försäljning i skåne med nästan samma nedgång.
Citera
2023-02-11, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
En tidigare kollega fick tillsammans med systerbarn ärva sin mors hus utanför Helsingborg. De lade ut huset i sept/oktober har jag för mig. De hade räknat med 4m, högsta bud 3,2. De sålde inte. Låter mer än 13,4%. Känner även till en liknande försäljning i skåne med nästan samma nedgång.

Jaha din fasters mosters granne gjorde en större förlust än -13,4%. Då slänger vi all statistik i sjön och utgår från det!
Citera
2023-02-11, 14:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Nu är dock skillnaden mellan vad en säljare räknar med för pris och var budgivningen stannar inte riktigt det vi menar med prisförändring.

Varför sålde dom inte? Är väl bättre att göra sig av med dödvikten, och köpa aktier eller amortera egna lån eller något annat.
Citera
2023-02-11, 14:51
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Tror inte vi sett något än.

Lågkonjunkturer kommer med jämna mellanrum.
Mer precist brukar dom komma en tid efter att FED höjt räntan.

Citat:
Skillnaden nu mot tidigare är att vi är extremt belånade eftersom bostadspriserna aldrig gått ner något här till skillnad mot många andra länder.
Nja, hushållens "belåningsgrad" har minskat på senare tid.

Citat:
Håll i hatten för om ett år kommer man se tillbaka på februari 2023 som tiden när ekonomin fortfarande var god
Under 2023 får man se tillbaka på 2022. Sedan får vi väl se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in