2023-02-10, 23:23
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer

Känns som man slösat bort tiden med att diskutera med högstadieelever eller förståndshandikappade.

...du tycker inte det är konstigt att man jagar en gm utifrån AD:s vittnesmål? (herrhatt/tveksam keps)

När alla andra (tio?) mordplatsvittnen säger barhuvad mörkhårig/mörk mössa.

Delsborn är ett mycket bra vittne.
Citera
2023-02-11, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Och du! Trevlig helg!

Men ALG var där då SE kom tillbaka. Hon kanske, trots att inget är upptaget i materialet, sa "Trevlig helg!" när han slutligen gick för att ta sig hem?
Absolut men nu hade dom en diskussion om SE pratade med väktarna innan han gick ut.

AK och SE säger att det bara vara trevlig helg och så.

HO minns en längre konversation.

Men faktisk och upplevd tid är olika.

Ett tråkigt, ointressant samtal som man bara vill ska vara över upplevs längre än vad den faktiska tiden är.
Citera
2023-02-11, 00:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Delsborn är ett mycket bra vittne.

Ja och LJ och Yvonne N är bra vittnen.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2023-02-11 kl. 00:52.
Citera
2023-02-11, 00:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Hmm...jag vet inte vart jag snappat upp jämte, kanske i några dammiga böcker, eller från någon författare av småländsk börd? Undrar om man inte säger jämte i Norrland också?

Förstår vad du menar, även jag är allergisk mot Engström som planerande av dådet. Jag vet att somliga misstänker att han planerade/funderade på det över tid, att han skuggat eller letat efter Palme många sena kvällar utan resultat, eller att tillfälle getts, därav de många sena kvällarna. Det är dock inte den Engström jag känner. Dock tror jag fan flög i honom, när/om han såg Palme på kvällen utanför biografen.

Att Engström skulle ha gått beväpnad samtliga sena kvällar (för skydd/trygghet), och att han av en slump skulle springa in i makarna Palme (utan att ha sett dem tidigare under kvällen, eller fått information av någon, blivit tipsad) köper jag faktiskt inte, inte till fullo. Av en tillfällighet ser han LOP typ 23:20-21, han var beväpnad den sena kvällen, tog chansen, peppad av alkohol. Kanske. Men det känns ändå lite too much? Möjligen om han sökt kontakt, blivit ignorerad eller avsnäst längs ströget vid Skandiahuset, då kanske? Men, å andra sidan var Palmehatet så djupt förankrat i många människor, det fanns verkligen människor som såg rött, så fort hans namn fördes på tal, eller när han skymtade förbi i teve/radio, det minns jag själv från uppväxten. Jag har varken före eller efter stött på detta hat mot en kändis (knappt någon öht). Otäckt.

Trevlig helg!

Palmefientligheten/hatet var stort hos moderaterna i (Täby) under 1980-talet. Bevisar inget när det gäller SE i.o.f.s. men man kan knappast säga att inget motiv fanns.

– Han gjorde inget avtryck så att jag kommer ihåg honom. Men vad jag minns var att Moderaterna i Täby väldigt gärna spridde de där karikatyrbilderna av Palme. Och att det fanns även flera som uttryckte – jag kanske inte ska kalla det hat – men i varje fall avsky för Palme, säger Bo Gustafsson Grip.

Det kan idag vara svårt att förstå 80-talets Palmehat.

– Vi hade svårt fatta det även då. Det var vidrigt, säger Gustafsson Grip.

– Stämningarna fanns här i Täby, definitivt.

https://aip.nu/m-partivanner-fornekar-palmehat/
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2023-02-11 kl. 01:06.
Citera
2023-02-11, 02:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det sa jag inte

Finns VÄLDIGT mycket som talar för att GM är samma person som springer på DB's gata.

Då har vi rock, keps och väska.

Väldans otur för Stickan.

Vem har sett en keps på David Bagares Gata? Trollar du med materialet för att förstärka en redan osannolik hypotes?

En fladdrande mörk rock och en väska hård till formen låter ganska allmänt i mina öron.
Citera
2023-02-11, 04:35
Medlem
ursprungligens avatar
Jag tycker mig märka att taktiken för att misstänkliggöra 33-åringen och SE har några punkter gemensamt:

1. Hävda att den ni misstänker ljuger. Påvisa någon perifer lögn och alla trögtänkta kommer att tro att han också är skyldiga till MOP.
33-åringen: "Han ljuger om vad han befunnit sig på mordnatten".
SE: "SE ljuger om sin utstämplingstid".
2. Välj ut de delar i den misstänktes signalement som överensstämmer med någon uppgift från vittnena. Trögtänkta kommer inte att märka att det är skamlös körsbärsplockning.
33-åringen: Grön Parkas med kapuschong, ett vittne som sett 33-åringen utan mustasch. 100% överenstämmelse med de vittnen som sett en mörk jacka och vit haka/överläpp. GM identisk med 33-åringen.
SE: Svart rock, gubbkeps, glasögon, handledsväska, olika hårt gallrade utspridda vittnen som sett fragment av dessa attiraljer på GM. GM identisk med SE.
3. Konstruera ett motiv by proxy, trögtänkta gillar starka motiv.
33-åringen: "Han hatade Palme, han var med och skrev på när EAP registrerades som parti. Han hade sagt att blod skulle flyta på Stockholms gator (när Sovjet invaderade Sverige.)"
SE: Han var moderat lokalpolitiker i Täby. Det fanns Täbymoderater som hatade OP. SE hatade OP. Han befann sig i Mariehamn med sin utvecklingsstörda dotter samtidigt som EAP tryckte sin tidning i ett tryckeri i samma stad"
4. Koppla den misstänkte till ett vapen. Trögtänkta och även vakna människor känner sig mer bekväm med en mördaren med skjutvapen just i MOP.
33-åringen: "Han pratade ofta om vapen. Han hade gjort skjutprover då han jobbat som väktare. Han hade bland 3000-namn i sin telefonbok telefonnummer till två Bulgarer som bevisligen innehaft både startpistol och en kaliber 22 pistol. 33-åringen hade således enkel tillgång till skjutvapen av olika slag och hade därför säkert en 357 magnum på mordnatten."
SE: "SE hade gjort lumpen och jobbat på FMV, hade han inte fått vapnet av sin far som smugglat in det från Indien, så hade han stulit vapnet. SE bodde granne med en vapensamlare och kunde därför lånat vapnet inför sin skidsemester av grannen. SE var mer eller mindre omgiven av relevanta mordvapen 28 feb 1986.
5. Prata om teknisk bevisning, bli gärna lite vag om bevisningen skulle försvagas bara för att SKA/NFC undersökte den. Trögtänkta gillar teknisk bevisning.
33-åringen: "Han har krutstänk från tändsats på rockärmen. (SKA: Partiklarna går inte att binda till mordammunitionen och härrör troligast från kontaktkontamination.)"
SE: "Grannens revolver har fått en (strak?) nolla och går inte att utesluta som mordvapen. Hans DNA saknas också på intressanta bekännelsebrev, vilket bevisar hur förslagen SE var."
6. Genomför konfrontationer med vittnen som inte haft speciellt goda möjligheter att observera den misstänkta. Trögtänkta människor vet inte hur ett utpekande i en konfrontation bör gå till.
33-åringen: "Vi såg honom bara snett bakifrån, men jackan är ganska lik mannen som kom in på biografen (inte mordplatsen) 45 min efter mordet."
SE: "Jag såg aldrig mannens ansikte, men tyget i jackan var lite tjockare än på bilden. Eftersom längden på mannen är bara lite fel och han kan haft en annan rock på sig kan jag inte utesluta SE." /Vittne ej från mordplatsen.
7. Undvik att ta reda på vad den misstänkte verkligen gjorde runt tidpunkten för mordet. Trögtänkta gillar inte när misstänkta har alibi för mordet.
33-åringen: "Jo vi satt på Mon Cheri och lyssnade på honom när OP skjöts."
SE: "Han stod och pratade några minuter om hur han jobbat över och allt bestyr med packning inför skidsemestern. Vi önskade honom också efter detta trevlig semester och så". "Mannen med vinterjackan kom in på Bohemia minuter efter vi hört skotten och satte sig utan att ta av sig yttrerocken vid ett bord med armarna framför sig utan att beställa något. Mannen gick efter ett par minuter."

Det finns för trögtänkta minst lika goda skäl att misstänka 33-åringen som det finns att misstänka SE! Dock inses av vakna människor lätt att båda är lika osannolika som ointressanta som GM.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-02-11 kl. 05:29.
Citera
2023-02-11, 06:18
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Kan det inte ha handlat om att GM ville lägga sig i, infiltrera utredningen och lägga ut villospår m.m.? Som gmp tog upp. Därför SE var med i media m.m.

När GM-SE kutar tillbaka till Skandia för att "etablera sig som vittne" och ringer PU dagen efter för att befästa detta, så är det fråga snarare om att rädda skinnet än om profilbeteende?

Citat:
Dessutom kan det ha varit så att SE kom tillbaka till mordområdet, Skandia efter mordet för att erkänna, ge upp. Men ångrade sig när han märkte att han kunde komma undan. Spekulationer- men Lars Larsson tog väl upp det i sin bok.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/garningsmannaprofilen-sa-ratt-hade-fbi

Infiltrerade utredningen

"Den så kallade Skandiamannen pekas alltså nu ut som Olof Palmes mördare. Och på flera punkter anser åklagaren att gärningsmannaprofilen träffade rätt.

Bland punkterna som stämmer in är att Stig Engström hade vana vid skjutvapen, hade synfel, var äldre än 30 år – och infiltrerade utredningen för att få mer information och samtidigt vilseleda."

Det är hårresande om åklagaren menar att SE träffar GMP:n. Det är inget annat än postmodernistisk konstruktion av verkligheten för att passa GM-SE. SE råkar liksom de flesta ha några sammanfall med profilen. Det är annars uppenbart att profilen tecknar en person som är väsensskild från SE. Det är att missbruka GMP:n som verktyg att plocka ut enskildheter ur helheten.

GMP är en ledning i spaningsarbete efter GM. Förmodad GM ska inte leda tolkningen av GMP:n.

"Äldre än 30 år" pekar mot SE? Vilken träff. Profilen talar om en person född 1938-1958. SE är född 1934.
Citera
2023-02-11, 06:21
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Gott, ja jag anser liknande. Att väktarna åtminstone minns några av uppgifter korrekt.
Och det räcker för att så tvivel kring SE-hypotesen.

Vill man däremot hävda att SE är GM så måste man som bekant stryka en de flesta av uppgifterna.
Förklaringen är dessa 3 månader och allt som kan ha tillkommit under denna tid.
Räcker det?

Det blir väl valda strykningar om vi ser till diskussionerna här och även om man tittar på TP och Filter.

Saker som väktarna minns korrekt:
Att väktarna minns SE's kläder (har diskuterats här)
Att Palme såg liten ut enligt SE (TP som förklarar detta med "spinal chock" vilket SE som GM hann att se)
o.s.v.
Att SE till väktarna sa att det var en man som nämnt Palmes identitet, men där han ändrar det i förhören till "en tjej". (används för att beslå SE för att ändra sina utsagor utan att beakta att det ena är andrahandskälla)
....

Man kan även notera att HO uppger att SE var på väg ut för att ta sista t-banan mot Mörby hem. Vilket stämmer med allt som är känt. Dock vill man få det till att HO fått detta från Rapport, av SE senare, eller från någon annan utpassage eftersom man så innerligt önskar få SE till höger på Sveavägen.
Citera
2023-02-11, 06:23
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är väl just det här jag menar. Du beskriver det du menar är min teori, men du reducerar det samtidigt till något som bygger på en "täckjackeuppgift och tecknad bild" i Rapport kl. 04:00. Min egen uppfattning är att det finns hur mycket information som helst i det där inslaget, och att SE troligen har hämtat mycket av sin berättelse just därifrån:
- Den förmodade gärningsmannens relativt låga ålder
- Den mörkblå täckjackan han skall ha haft på sig
- Den upplysta väggen längs flyktvägen som zoomas in med teleobjektivet
- De rödvita banden, som SE sedan skriver om i brevet till Sven Anér
- Den kvarglömda slemsugen som SE berättar om i hovrätten
- De två flickorna, som i en av versionerna skall ha varit först framme

Första sändningen efter mordet på Olof Palme | SVT
https://www.youtube.com/watch?v=ijogMH-YDxA
Finns säkert mer där också för den som är intresserad av att leta. Däremot den där teckningen som visas i inslaget, den teckning som du och MOPspanaren ofta återkommer till, just den tror jag alltså inte har haft någon avgörande betydelse för uppbyggnaden av SE:s rövarhistorier.

Jag skrev "jag ringer och tipsar om det jag noterat i Rapport kl. 04". Ja, jag sammanfattar. Förvränger jag något? Om det nu är så känsligt får du väl lägga ut texten och fylla i själv nedan så det blir alldeles helt rätt. Saken handlar för övrigt om tipssamtalet 1/3 och inget annat.

"Jag återvänder till mordplatsen och "etablerar mig som vittne", jag ringer och tipsar om [ fyll i ], jag röjer mitt utseende i SvD dagen efter så värdet av eventuella utpekanden förtas, jag kutar i Rapport, men på ett annat sätt än jag sprang efter impulsskottet."
Citera
2023-02-11, 06:26
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Visst, det var ingen "vanlig kväll" med facit i hand.
Men fortfarande. Det har gått 3 mån. De har med största sannolikhet pratat med Engström massa gånger efter det. De har säkerligen tagit del av media. De har troligtvis hört andra i byggnaden prata om Engström och händelsen.

Även om det var en speciell och minnesvärd händelse är iaf jag försiktig med att luta mig mot uppgifterna på detaljnivå.

Det är väl ingen "inte vanlig" kväll med facit i hand. Den var exceptionell för väktarna redan när den pågick. Det är allom bekant hur tydliga minnen många har från när man fick del av detta besked. Här har vi personer som befann sig intill händelserna.

Nej, man behöver inte hänga upp sig på några detaljer, men det finns ingen anledning till att tona ner tillfällets dignitet eller halvt vifta bort det väktarna uppger på det sätt det funnes fog för att göra om gällde det frågor om en helt vanlig kväll tre månader bakåt i tiden.
Citera
2023-02-11, 08:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Delsborn säger keps med öronlappar i förhör i TR och HR.

Söderström säger att man under mordnatten jagar en man med mössa/keps med öronlappar. Den uppgiften kommer otvetydigt från Delsborn.

Ja, det är säkert rätt tolkat, men Delsborns uppgifter 1989 stämmer ju inte med vad som står i förhören med honom.

Har du någon länk till källa för vad som larmades ut?

Det Windén antecknade i anmälan var:
"Mannen är ca 35-45 år, ca 175 cm lång
Han har mörkt hår.
Mannen var iklädd mörkgrå eller mörkbrun lång rock.
På huvudet hade han en mörk mössa eller hatt"
https://drive.google.com/file/d/1fuZYh12uhkCc8ndbp4wUKvH2SW0wbDhR/view

Min uppfattningen har hela tiden varit att signalementet kompletterats från flera vittnen.
Citera
2023-02-11, 08:57
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det är väl ingen "inte vanlig" kväll med facit i hand. Den var exceptionell för väktarna redan när den pågick. Det är allom bekant hur tydliga minnen många har från när man fick del av detta besked. Här har vi personer som befann sig intill händelserna.

Nej, man behöver inte hänga upp sig på några detaljer, men det finns ingen anledning till att tona ner tillfällets dignitet eller halvt vifta bort det väktarna uppger på det sätt det funnes fog för att göra om gällde det frågor om en helt vanlig kväll tre månader bakåt i tiden.

Som sagt.

Jag har inte försökt förmedla att man ska diska/vifta bort något.
Jag håller enbart åsikten om att på detaljnivå finns det skäl för att vara lite försiktig.

Oavsett hur anmärkningsvärd händelse X är anser iaf jag att det finns en viss skillnad i tillförlitlighet om man jämför ett förhör som är gjort i direkt anslutning till händelsen och uppgifter som kommer 3 månader senare.

På det kan man addera exponering av media, mer samtal med Engström och troligtvis generella samtal om händelsen i byggnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in