2023-02-10, 20:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag står tämligen stadigt gällande min teori med Engström som gm. Har nog dragit den ett par ggr, somliga skrattar åt den, andra finner den tänkvärd, dock anser jag den vara rimligast.

Detta är hur jag tror det gått till. SE hade missuppfattat när bion slutade, han gick därför för tidigt, och missade när makarna kom ut. Av en slump stöter han på dem vid sari. Inte konstigare än så.
Tror också att det är ungefär så där det har gått till. Kanske att jag lutar lite mer åt en annan förklaring till att han avbryter vid Grand dock. Jag tror att det är SE som Mårten ser stå vid bokhandeln, och att SE lägger ner och går tillbaka till jobbet igen för att han tror att makarna Palme kommer att göra sällskap med Mårten och hans flickvän. Mårtens minnesbild av att mannen ännu är kvar när de båda paren skiljs åt kan vara ett falskt minne utifrån en slutsats han senare drar om att det här bör ha varit gärningsmannen. Och Mårtens minnesbild av en blå täckjacka kan ha varit färgad av Lisbeths säkerhet på just den punkten (Lisbeth och Mårten hade ju diskuterat sina minnesbilder på sjukhuset och kommit fram till att det måste ha varit samme man de hade sett).
Senast redigerad av Draifos 2023-02-10 kl. 20:34.
Citera
2023-02-10, 20:28
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Får man inte diskutera misstankarna mot SE här anser du/ni? Jag ser mycket större brister i de andra spåren faktiskt t ex om CP och CA. De flesta (kanske inte alla) är fastlåsta när det gäller CA och CP märkligt nog. (Ingen koppling till mordplatsen tiden för mordet, ej heller till Grand, men där vet vi inte om ev. Grandman eller man ska nog säga Grandmän vid både 21-tiden och 23-tiden har med mordet att göra, för stor i signalementet m.m.).

Men självfallet anser jag att man kan och ska diskutera "misstankar", jag har inte sagt något annat heller.
Du nämner andra teorierna om GM's men jag ser ingen skillnad här i hur folk är fastlåsta.

Gällande Grand så håller jag med. Det är svårt att avgöra om någon person som iakttagits där också är mördaren. Det kanske t.o.m. är troligt att någon av de iakttagna faktiskt är GM.

Men hur går den teorin ihop med SE? Jag har nagelfarit detta och ser stora svårigheter och anser det osannolikt. (Vi kan gärna diskutera det separat. Jag vill gärna veta mer och kanske har tänkt fel.)

Kul att mitt inlägg väckte debatt.
Citera
2023-02-10, 20:28
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja en slump är mitt förstahandsalternativ. Han kan ha gått söderut och tänt en cigg eller nåt vid Dekorima. Poängen är att när han kliver ut på gatan så bör även makarna Palme befinna sig nära Sveavägen 44, och olika scenarion är möjliga. Det slutar med ett skott i ryggen nån minut senare.

Tack för ett sakligt svar!
Men rökte SE?
Citera
2023-02-10, 20:33
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Ett(1) mordplatsvittne säger att gm hade herrhatt och övriga tio(10?) säger att gm var barhuvad mörkhårig/svart mössa.
Då väljer Engström "anhängarna" att tro på "herrhatten" ...som de gör om till en keps

Alla mordplatsvittnen som säger något om ålder på gm hamnar i spannet 30-45.år Medel kanske 38år.
Då väljer Engström "anhängarna" att gm borde vara 52år.

Ok, sista gången jag kommenterar detta till dig.

Keps ÄR den initiala uppgiften från Delsborn. Polisen jagar ju en man med keps på mordnatten.
Detta stöds av Söderström, Gedda och Djurfeldt.

Därefter säger Delsborn "herrhatt", sedan säger han keps, typ av hatt, slags mössa.
Han beskriver huvudbonaden på flera sätt. Fattar du?
Citera
2023-02-10, 20:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tror också att det är ungefär så där det har gått till. Kanske att jag lutar lite mer åt en annan förklaring till att han avbryter vid Grand dock. Jag tror att det är SE som Mårten ser stå vid bokhandeln, och att SE lägger ner och går tillbaka till jobbet igen för att han tror att makarna Palme kommer att göra sällskap med Mårten och hans flickvän. Mårtens minnesbild av att mannen ännu står kvar när de båda paren skiljs åt kan vara ett falskt minne utifrån en slutsats han senare drar om att det här bör ha varit gärningsmannen. Och Mårtens minnesbild av en blå täckjacka kan ha varit färgad av Lisbeths säkerhet på just den punkten (Lisbeth och Mårten hade ju diskuterat sina minnesbilder på sjukhuset och kommit fram till att det måste ha varit samme man de hade sett).

Scenariot du beskriver håller jag som näst troligast. Jag vill minnas - kan dock inte specificera exakt varifrån - att Mårten sagt, att han pratade med sin mamma på natten efter mordet, eller dagen efter, och att de pratade om en blå jacka. Om Mårten (och Lisbeth) syftade på mannen sonen hade sett omkring Grand, eller vid brottsplatsen minns jag tyvärr inte. Mårten pratar iaf om detta i något program efter nedläggningen 2020.

Om SE stod och iakttog sällskapet vid bokhandeln, kan det ju vara så att han avvek mitt under deras konversation, kanske fick kalla fötter? Och att personen Mårten ser gå efter föräldrarna är en annan person, en vanlig kvällsvandrare? Kanske är det samma person (som har noll att göra med MOP) som Ljubisa Najic såg gå efter makarna från sin korvkiosk? Sedan har Mårten fått för sig att det var samma person.
Citera
2023-02-10, 20:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tack för ett sakligt svar!
Men rökte SE?

Finns bilder när SE röker, huruvida han enbart gjorde till fest, vet jag inte. Feströkande var ju galet stort på sjuttio och åttiotalet.
Citera
2023-02-10, 20:42
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Eftersom filmen var satt at sluta 23:05 enligt biografinformationen så finns ingen logik i att SE går ut ca 23:19 eller 23:20 eftersom han då hade riskerat att missa dem. Om det var planerat. Han hade i så fall en medhjälpare.

Eller så var det lite halvt planerat av honom, dvs han bestämmer sig för att mörda. Sedan går timmarna och han sjunker in i arbetet och glömmer tiden för att runt 23:15 komma på vad han ju skulle göra.

Jag vet... Det låter osannolikt men vem vet. Det är ett möjligt scenario. Likaså att han av en slump råkar få syn på dem.

Tajmingen är en svår nöt att knäcka.

Han hade en spanare eller
Han glömde tiden och hade egentligen tänkt gå ut lite tidigare för att möta dem eller
Det var en slump att de gick förbi just då

Men sista alternativet går kanske bort eftersom han borde haft ett skäl att bära vapen och jag tror inte på teorin on skydd. OBS tror, vet ej.

Alternativ två, att han bestämt sig men glömmer tiden kan förklara en del.

Men då tänker du alltså att SE även var en av de sk. grandmännen som av någon Grand-besökare också identifierats?
Även att han skulle ha sådan koll på tiden samt även att paret Palme skulle gå hem och just den vägen?

Hur visste han vart paret Palme var? Antingen så är det någon form av konspiration? Eller så är det en slump att han springer rakt in i famnen på paret tänker jag.

Gällande vapnet så är det en hel historia för sig, men om vi bortser från det och säger att han hade ett vapen denna kväll, så kvarstår ändå ovan frågor.
Citera
2023-02-10, 20:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Var i Småland är du ifrån? Jag är helt öppen för att ha fel, men jag brukar kunna "sniffa" ut en Smålänning, även i text

Tack för "genomgången" av din hypotes! Den är ju väldigt snarlik det TP presenterar, med undantag för detaljer.

Jag personligen har ingen "Engström som GM hypotes".

Men om jag var tvungen att hosta upp något sådant lutar jag åt "slump-hypotesen".

Om han är GM tror jag att han gick beväpnad av helt andra anledningar (trygghet) och råkade helt enkelt stöta på LOP. Och just den kvällen gjorde han något han inte ens hade fantiserat om tidigare. Jag tror det var plötsligt, implusivt och oplanerat. Livet hade tryckt ner honom länge. Han var full. Och han exploderade. Efteråt var han troligtvis så chockad av sin handling att han nästan kunde distansera sig från den.

Detta är självklart 100% rena spekulationer från mitt håll.
Men av någon anledning har jag väldigt svårt att se honom planera detta på något sätt.
Jag har till och med svårt att se honom forumulera tankarna "Jag ska mörda Palme".

Fascinerande med Småland! Nej, jag är ursprungligen från Norrland, men har bott i Sthlm sedan ungdomen.

Även jag har svårt att se honom formulera tankarna över tid, dock tror jag han fick idén tillbaka på kontoret efter middagen. Han var ju lite rykig då (sannolikt), kanske hade han även naggat på en värktablett? Jag tror att han såg sin chans, chans att bli något, bli någon det pratades om på bridgekvällarna i Täby, där skulle han sitta och höra vännernas prat, där de berömde mördaren, som befriat Sverige från sin onda ande, och tänka - det var jag som gjorde det.
Citera
2023-02-10, 20:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det var AK inte ALG som sa trevlig helg

Trevlig helg !

Och du! Trevlig helg!

Men ALG var där då SE kom tillbaka. Hon kanske, trots att inget är upptaget i materialet, sa "Trevlig helg!" när han slutligen gick för att ta sig hem?
Citera
2023-02-10, 21:05
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Ok, sista gången jag kommenterar detta till dig.

Keps ÄR den initiala uppgiften från Delsborn. Polisen jagar ju en man med keps på mordnatten.
Detta stöds av Söderström, Gedda och Djurfeldt.

Därefter säger Delsborn "herrhatt", sedan säger han keps, typ av hatt, slags mössa.
Han beskriver huvudbonaden på flera sätt. Fattar du?

Det verkar som du inte vågar förstå mitt inlägg.

En fråga eller ledtråd, har GS, Gedda eller Djurfedt sett gm? Nej, just det.

Börja därifrån...tänk
Senast redigerad av niokilometer 2023-02-10 kl. 21:14.
Citera
2023-02-10, 21:06
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Intressanta gissningar av dig. Men vi vet inte alls vad RB fastställde tiden till eller uppgav för SE 1 mars. I juni säger han att det var 23:20 korrigerat till 23:19. Lätt hänt att kasta om tiderna. 3 månader efteråt.

Och PH säger ju att den okorrigerade tiden var 23:19. Går inte ihop med RB, dock med SE.

PH säger att det var RB som fastställde tiden, så det kan hända att denne inte informerade honom om korrigeringen. Eftersom RB var den som åkte in på sin lediga dag och stämde av mot Fröken Ur, så var det knappast så svårt för honom att minnas det tillfället.

RB har heller ingen anledning att "minnas fel". Däremot kan man fråga sig varför SE flyttar fram tiden tre gånger.

RB var dessutom proffs på detta. Det var hans jobb.

Brukar inte du föredra experter?
Citera
2023-02-10, 21:25
Medlem
AllramEasts avatar
Den här tråden handlar om en mördare, utan vapen och motiv, som ringer till jobbet dagen efter mordet för att fastställa vilken tid som han stämplade ut.

En mördare som kontaktade tv och tidningar.

En mördare som var bitter över att han inte fick vara med på mordrekonstruktionen.

En glad kille som gillade att hålla låda och med så hög moral att han gick emot sitt parti i en skolfråga i hemkommunen. Skolan står fortfarande kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in