2023-02-10, 16:33
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
uppgifter som kommer från väktarna.

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, det är nog så att väktarna kanske talat med honom under våren och framförallt även följt media.

Angående tillförlitligheten i väktarnas utsagor några månader efter mordet.

Jag tycker att man får anse den som ganska hög. Åtminstone betydligt högre än vid förhör om vilken kväll som helst när SE passerat ut?

Det framhålls ofta att väktarna sett SE passera ut och in massor med gånger, att de säkert diskuterat kvällen med honom i efterhand och att väktarna sett Rapport osv. Och därmed minskar tillförlitligheten.

Förvisso. Men i detta fall rör det sig om ett mycket speciellt tillfälle och händelse. Jag tror att väktarna minns ganska bra vad SE sagt och i lägre grad än annars blandar ihop tillfället med alla hundratals vanliga passager då inget särskilt hänt.

Citat:
Jag håller med om att vi inte är överens.

Den meningens inneboende logik kan man fundera på som ett fredagsnöje.
Citera
2023-02-10, 16:40
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Jag ser att du fortsätter med den otrevliga tonen.
Nu är ju inte TP på tal. Innan skyllde du på honom. Så vad är problemet nu?

Vi har alltså 2 personer som säger att det inte rörde sig om ett längre samtal och vi har 1 person som säger (3 mån senare) att det rörde sig om ett samtal på några min. Om detta ens är före eller efter utstämplingen vet vi inte.

Därmed min slutsats: Vi vet inte när Engström kom ut på gatan.
Alltså: Man kan inte använda utstämplingen för eller emot Engström.

Att du bibehåller att han har alibi framstår i ärlighetens namn ganska så desperat.

(Otrevlig ton? Mot din kompis möjligen, men han började. Att ta heder och ära av Leif Persson, och dessutom totalt ha missat poängen i dennes resonemang tyder inte på någon högre intelligens. Skicka PM till varandra om ni inte vill ha mothugg.)

Häng med nu!

Det är logiskt att utgå från att den som minns samtalet bäst har högst trovärdighet. (Om polisen skulle sätta en tidsgräns för vittnesmåls trovärdighet på 3 månader så skulle få brott klaras upp.)

Vad är ett länge samtal? Det räcker med ”ett samtal” för att tiden ska bli för knapp. Det får ni acceptera.

Du skrev ursprungligen: ”vi vet inte exakt”.

Vi behöver inte veta exakt. Tiden för att Engström ska komma ut i kylan, identifiera paret Palme, älga efter och skjuta dem (med ett ”spökvapen” han aldrig haft och som inte fick plats i bögslungan) finns helt enkelt inte.

Det är det som Leif Persson menar. Förstår du nu?
Citera
2023-02-10, 16:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Jag tycker att man får anse den som ganska hög. Åtminstone betydligt högre än vid förhör om vilken kväll som helst när SE passerat ut?

Det framhålls ofta att väktarna sett SE passera ut och in massor med gånger, att de säkert diskuterat kvällen med honom i efterhand och att väktarna sett Rapport osv. Och därmed minskar tillförlitligheten.

Förvisso. Men i detta fall rör det sig om ett mycket speciellt tillfälle och händelse. Jag tror att väktarna minns ganska bra vad SE sagt och i lägre grad än annars blandar ihop tillfället med alla hundratals vanliga passager då inget särskilt hänt.

Faktum är ju att väktarnas möte med Stig runt 23:20 blir en oerhört stor händelse för väktarna redan 23:45. Det är ju inte så att det tog månader innan de tänkte på mötet med Stig 23:20. Jag tror inte sammanblandningen med andra möten blir speciellt stor. Tycker man kan sätta hyfsat stor tilltro till deras uppgifter både om 23:20 och 23:45
Citera
2023-02-10, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
I och med att utstämplingstiden är kl. 23:19 och att han påstår att han går rakt ut och är borta vid Götabanken på 20-30 sekunder, så har han inget alibi. Men det är snällt av er att uppfinna ett åt honom utifrån tre ord i en minnesbild tre månader senare.

Hör du inte själv hur tunt detta är?

Han är en person med underliga vanor, jobbar över sent 1-2 gånger i veckan under 80-talet, och befaras av en medarbetare ha druckit efter ordinarie arbetstid. Han var barnlös, 50+, identifierade sig som androgyn och är märkligt uppsvullen i ansiktet enligt en medarbetare. Hälsoproblem? Dessutom plågades han av ekonomiska bekymmer. I detta, ihop med något innanför västen, kan en förklaring finnas.

Till exempel så kan testosteronbrist leda till väldiga humörsvängningar ...

Men det sista är ren spekulation från min sida, förstås. Han kanske inte helt "var sig själv" den kvällen.

Och hade därifrån ett tudelat förhållande till det skedda. Egentligen ville han vara det duktiga vittnet?

Men även om man skalar bort allt, så har vi en utstämplingstid, en keps och en handledsväska.

Det är dessvärre betydligt mer än vad resten av MOP-industrin har.

Därför är det begripligt att den skakar i sina grundvalar när Skandiamannen blickar åt dess håll.
Han är uppsvullen pga av nån form av kortison. Om det var mot reumatism eller nackskadan kommer jag inte ihåg.

Medicinering är en faktor att ta in också
Citera
2023-02-10, 16:48
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Det är ju faktiskt så som du säger, att om ingenting (från annat håll) talar för att en sak har hänt, dvs uppgiften saknar stöd från andra vittnen på mordplatsen, är det troligast att uppgiften är falsk. Man kan tänka Ockhams rakkniv.

T ex språngmarsch, polis som nekar uppgiftslämnare, överhörning av vittne som lämnar signalement som stämmer på SE, LP sagt mörkblå täckjacka, deltagit i framstupa etc.

Allt detta saknar stöd hos andra på plats. Betänk också att väktarna inte hörde något om dessa otroligt viktiga uppgifter det säger en del.

Ganska exakt så mina tankar går/gick.

För att lösa det (innan jag ens tänkte tanken att Engström möjligtvis kan vara GM) sorterade jag bara bort honom. Han blev en Alf Lundin.

2016 (Lars Larsson) började jag titta på honom med andra glasögon
Citera
2023-02-10, 16:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
(Otrevlig ton? Mot din kompis möjligen, men han började. Att ta heder och ära av Leif Persson, och dessutom totalt ha missat poängen i dennes resonemang tyder inte på någon högre intelligens. Skicka PM till varandra om ni inte vill ha mothugg.)

Häng med nu!

Det är logiskt att utgå från att den som minns samtalet bäst har högst trovärdighet. (Om polisen skulle sätta en tidsgräns för vittnesmåls trovärdighet på 3 månader så skulle få brott klaras upp.)

Vad är ett länge samtal? Det räcker med ”ett samtal” för att tiden ska bli för knapp. Det får ni acceptera.

Du skrev ursprungligen: ”vi vet inte exakt”.

Vi behöver inte veta exakt. Tiden för att Engström ska komma ut i kylan, identifiera paret Palme, älga efter och skjuta dem (med ett ”spökvapen” han aldrig haft och som inte fick plats i bögslungan) finns helt enkelt inte.

Det är det som Leif Persson menar. Förstår du nu?

Sen blir ju tiden knapp eftersom en del tyder på att utstämplingen skedde 23:20:XX enligt fröker ur.
Citera
2023-02-10, 17:10
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Det är ju faktiskt så som du säger, att om ingenting (från annat håll) talar för att en sak har hänt, dvs uppgiften saknar stöd från andra vittnen på mordplatsen, är det troligast att uppgiften är falsk. Man kan tänka Ockhams rakkniv.

T ex språngmarsch, polis som nekar uppgiftslämnare, överhörning av vittne som lämnar signalement som stämmer på SE, LP sagt mörkblå täckjacka, deltagit i framstupa etc.

Allt detta saknar stöd hos andra på plats. Betänk också att väktarna inte hörde något om dessa otroligt viktiga uppgifter det säger en del.

”polis som nekar uppgiftslämnare” är väl dokumenterat. För att ta ett exempel.
Citera
2023-02-10, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Du ljuger. Det är lite skamligt faktiskt.

Leif Persson förde ett klart och redligt resonemang om Engströms problem att hinna ut i tid för att vara mördaren. Detta illustrerades med en pedagogisk tidsaxel. Även en idiot borde ha kunnat hänga med.

Som bonus visade Leif dessutom problemet med att förvara det aktuella vapnet i en handledsväska av det typ Engström ofta bar.

Hörru killen. Kom igen nu, svara? Vad ljög jag om? Har du tappat talförmågan?
Citera
2023-02-10, 17:19
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Sen blir ju tiden knapp eftersom en del tyder på att utstämplingen skedde 23:20:XX enligt fröker ur.

Och en del tyder på 23:19:XX.

Eller hur?
Citera
2023-02-10, 17:27
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Visst, det var ingen "vanlig kväll" med facit i hand.
Men fortfarande. Det har gått 3 mån. De har med största sannolikhet pratat med Engström massa gånger efter det. De har säkerligen tagit del av media. De har troligtvis hört andra i byggnaden prata om Engström och händelsen.

Även om det var en speciell och minnesvärd händelse är iaf jag försiktig med att luta mig mot uppgifterna på detaljnivå.

Citat:

Jag bjuder på den!

Skål!
Citera
2023-02-10, 17:38
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Faktum är ju att väktarnas möte med Stig runt 23:20 blir en oerhört stor händelse för väktarna redan 23:45. Det är ju inte så att det tog månader innan de tänkte på mötet med Stig 23:20. Jag tror inte sammanblandningen med andra möten blir speciellt stor. Tycker man kan sätta hyfsat stor tilltro till deras uppgifter både om 23:20 och 23:45

Klart, logiskt och koncist. Självklart minns de rätt dag och självklart är det väktaren som kommer ihåg mest av samtalet som också har bäst koll på samtalet längd.

Fönstret för att Engström ens skulle ha fysisk möjlighet att hinna skjuta Palme bommades igen redan våren 1986.

Detta förstod till och med Krister Petersson men han valde att ljuga om kronologin för att ha möjlighet att låtsas att han inte kom runt Engström. Ordern var att stänga butiken och Petersson lydde.
Citera
2023-02-10, 17:43
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Tvärtom finns inget som tyder på det. RB fastställde tiden för utstämpling till kl. 23:19, och gav sedan den tiden till SE. Sedan fick PH denna info för sitt PM.

SE har däremot en historik av att justera tiden efter behag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in