2023-02-10, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutaDeMadre
Funderar på att komma in på BR-marknaden detta år.
Det måste man ju göra förr eller senare trots att ens position på hyresmarknaden är helt ok (9k/mån) och där skulle vi kunna bo kvar i 5 år till ungefär.

Har 1 MSEK i insats och får låna max 5,5 MSEK, så bostaden får (uppenbarligen) max kosta 6,5 MSEK.
Hushållet har cirka 75k i disponibel inkomst per månad och vi värdesätter boende väldigt högt.
En boendekostnad i termer av disponibel inkomst per månad på 1/3 kan vi ta utan problem (alltså 25k/mån).

Vad tror ni? bör man ha is i magen och avvakta till våren? Sommaren? Hösten?

Tar gärna högre räntor nu till lägre pris och väntar in vändningen om några år...

Vad hade ni gjort?

Beror väldigt mycket på hur arbetsmarknaden för akademiker utvecklas kommande år. Blir det en djup recession med stigande arbetslöshet så är väl nersidan 20-30% härifrån, eller än mer. Blir det en soft landing så ser vi kanske botten under hösten. Alltför många tror att de höga räntorna är övergående och att vi har nollränta snart igen. Nope.
Citera
2023-02-10, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Landet är stort. Invandring kommer minska drastiskt plus att återvandring startar snart med 1 miljon som ska ut.

Utbudet kommer att bli enormt.

Lycka till.

Tror du på riktigt själv att det finns en snöbolls chans i helvete att vi kommer deportera svenska medborgare till öknen? Dream on. Nog för att jag inte gillar det men islam och gängkrig är i Sverige för att stanna.
Citera
2023-02-10, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Men nu har vi invandring och det ser inte ut som att det kommer att ändra på sig.

Är du säker? Är du villig att ”ta 5 miljoner i bolån”-säker?

Att ta sitt livs största beslut utifrån ”det ser inte ut som att det kommer att ändra på sig” är riskabelt.
Citera
2023-02-10, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Nu kan jag gå ut med informationen och det är flera som har undrat. För några månader sedan trodde jag att det skulle bli skuldsanering men sedan ville byggaren hjälpa oss med att flytta fram tillträde ett halvår, det gjorde att vi kunde pressa budgivarna så pass mycket att vi fick sålt vår lägenhet till utgångspris och hade två budare.
Känns riktigt kul men vi gör en liten förlust, men i dessa tider så är vi glada att kunna gå vidare.
Flyttlasset till huset går om några månader och ser fram emot vad det innebär.

Ångrar jag då att jag köpte nyproduktion? Nej men jag ångrar att jag var så jävla naiv och inte följde det här forumet bättre och andra sidor. Signalerna fanns där tydligt. När jag såg att marknaden är nu på väg ner sommar 2022 så var det för sent och mäklarfan hade andra objekt före vår (områdets populäraste mäklare). Lång historia men när vi ville sälja så gick det inte och vi fick vänta på nästa öppning i januari. Skulle visa sig vara ett helt okej beslut under omständigheterna.

Kommer jag att köpa nyproduktion i framtiden? Kanske, men då blir det att mellanlanda i en hyresrätt alt följa ekonomi-bloggar och marknaden stenhårt varje dag. Det gör att det kanske inte riktigt blir värt med nyproduktion och risken det ger en som köpare. Som köpare av nyproduktion måste du veta att du har inget skydd alls när du köper nyproducerat, om du ska sälja din befintliga bostad. Ibland kan byggherre ha en tillträdesförsäkring på några månader dock.

Slutet gott nästan allting gott. Hoppas alla i tråden hittar sitt nya hem till rätt pris eller får sålt till rätt pris.
Bara att gratulera 🥳. Bra tips att sälja först och övervintra i en HR tills inflyttning i nybyggen. Finns nog en hel del i din nu lösta situation som flyttar in detta året och måste sälja. Jag tror vi kan vara överens om att det inte ser ut att bli bättre detta året
Citera
2023-02-10, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Tror du på riktigt själv att det finns en snöbolls chans i helvete att vi kommer deportera svenska medborgare till öknen? Dream on. Nog för att jag inte gillar det men islam och gängkrig är i Sverige för att stanna.

Så den massiva invandringen av analfabeter är bolånetorskens räddning?
Citera
2023-02-10, 23:56
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Är du säker? Är du villig att ”ta 5 miljoner i bolån”-säker?

Att ta sitt livs största beslut utifrån ”det ser inte ut som att det kommer att ändra på sig” är riskabelt.

Nu är bostadslån kanske inte mina livs viktigaste beslut men 5 miljoner är rimligt om man köper nåt som man gillar och kan tänka sig att bo i länge.

Skillnad om man är 27 år gammal och ska köpa en lägenhet som man förstår att man ska flytta ifrån.

Min gissning är att vi får åtminstone en höjning till. Riksbanken har en lång tradition att ligga i otakt.
Bostadspriserna kommer att sjunka lite mer.

Hur mycket är väldigt oklart
Citera
2023-02-10, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OttoR
Beror väldigt mycket på hur arbetsmarknaden för akademiker utvecklas kommande år. Blir det en djup recession med stigande arbetslöshet så är väl nersidan 20-30% härifrån, eller än mer. Blir det en soft landing så ser vi kanske botten under hösten. Alltför många tror att de höga räntorna är övergående och att vi har nollränta snart igen. Nope.

Tack för bra inspel! Har själv varit inne på att köpa redan till våren, men kanske vettigt att avvakta minst 6 månader till, trots att säsongstrenden brukar innebära prisökningar efter sommaren..
Citera
2023-02-11, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Nu är bostadslån kanske inte mina livs viktigaste beslut men 5 miljoner är rimligt om man köper nåt som man gillar och kan tänka sig att bo i länge.

Skillnad om man är 27 år gammal och ska köpa en lägenhet som man förstår att man ska flytta ifrån.

Min gissning är att vi får åtminstone en höjning till. Riksbanken har en lång tradition att ligga i otakt.
Bostadspriserna kommer att sjunka lite mer.

Hur mycket är väldigt oklart

Det kommer att komma en brytpunkt där mängder av bolånetorskar ej kommer att kunna betala för sig.

Och då kommer inte priserna att sjunka lite, utan väldigt mycket.

Frågan är vid vilken nivå det är? 4 % styrränta?
5 % styrränta?
Citera
2023-02-11, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
https://www.maklarhuset.se/bostad/sverige/stockholm/enskede/gotaforsvagen/544692?utm_source=facebook&utm_medium=newsfeed&utm _campaign=adfenix&fbclid=IwAR34oHCzFlz3qcmgdLBmkFH Ulx9VuPcAAbed5u5ffkv0RUCWlBpCfZflgKw_aem_Acb_5naSU YFFN2UVwVHDAdpl0l0 UhUMzUFWZxIfmv8ytD0w5CDlV-lZpvLYQpCZqRvSn0XRln_NTM9KgaBcgWWoLFnLHVYOJO8T-Hk0XQMSWv12KX9umc7a9XDRtCU4 44BE

Mäklarspråket på denna villa citat ” Vill du ha en bostad att vara stolt över, som får folk att imponeras av när de kommer på besök? Då kan detta absolut vara något för dig! ”

Den mediokra kartong, kolla insidan! 5 miljoner i utgångspris. Avgift 7200.
Hur tror ni det går?
Låter dyrt, dessutom tomträtt vars avtal löper ut år och därmed dubbleras. Byggt på 60-talet så inget vidare isolerat. Plus för fjärrvärme. Nä finns nog bättre alternativ om man nu ändå vill lägga 20k/mån på boendekostnader.
Citera
2023-02-11, 00:09
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Det kommer att komma en brytpunkt där mängder av bolånetorskar ej kommer att kunna betala för sig.

Och då kommer inte priserna att sjunka lite, utan väldigt mycket.

Frågan är vid vilken nivå det är? 4 % styrränta?
5 % styrränta?

Riksbanken kommer snart att få välja mellan inflationsmål eller sänkta bostadspriser.

Om bostadspriserna kraschar så påverkar det svensk ekonomi väldigt mycket . det gör å andra sidan inflation också.

Min största fråga är varför ökningen av bostadspriserna inte vägdes in i KPI när inflationen räknades fram?
Citera
2023-02-11, 00:12
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Låter dyrt, dessutom tomträtt vars avtal löper ut år och därmed dubbleras. Byggt på 60-talet så inget vidare isolerat. Plus för fjärrvärme. Nä finns nog bättre alternativ om man nu ändå vill lägga 20k/mån på boendekostnader.
25k.
Nä fy vilken slakt hela systemet riskerar att få efter sista 15 års fest.
Citera
2023-02-11, 00:14
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
https://www.maklarhuset.se/bostad/sverige/stockholm/enskede/gotaforsvagen/544692?utm_source=facebook&utm_medium=newsfeed&utm _campaign=adfenix&fbclid=IwAR34oHCzFlz3qcmgdLBmkFH Ulx9VuPcAAbed5u5ffkv0RUCWlBpCfZflgKw_aem_Acb_5naSU YFFN2UVwVHDAdpl0l0 UhUMzUFWZxIfmv8ytD0w5CDlV-lZpvLYQpCZqRvSn0XRln_NTM9KgaBcgWWoLFnLHVYOJO8T-Hk0XQMSWv12KX9umc7a9XDRtCU4 44BE

Mäklarspråket på denna villa citat ” Vill du ha en bostad att vara stolt över, som får folk att imponeras av när de kommer på besök? Då kan detta absolut vara något för dig! ”

Den mediokra kartong, kolla insidan! 5 miljoner i utgångspris. Avgift 7200.
Hur tror ni det går?

Åt helvete. Tomträtt dessutom. Oklart hur någon skulle bli imponerad av den där bostaden.

Här är nån dåre som köpt ett andelsmedlemskap i föreningen 2021 för 7.5m. Får väl hoppas att den inte var i orginal-60-talsskick då.

https://www.booli.se/annons/4360489
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in