2023-02-10, 20:17
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Anekdoter finns det gott om.

I min närhet: Ung familj. En jobbar på bank (d.v.s. i filterbubblans centrum). Köpt BR-radhus för X miljoner med 0.15X inbakade lån. Köpt nytt i våras, innan de sålt (stor humor). Hög svansföring då. Hyr nu ut med förlust då de bedömt räntebanan fel med 75 punkter. Senaste notering för identiskt objekt 600 000 under det de gav. Mindre hög svansföring nu.

Vad menas med 0.15X inbakade lån?

Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Det är ett mycket möjligt scenario att vi hamnar på 4,5-5,0 % styrränta. Och då hamnar listräntorna på 6-7 %.

6-7 % på 5 miljoner är sjukt. Lägg till elkostnader och amortering på det.

Och vissa tror att bostadspriserna ska upp redan nu.

Bostadspriserna ska ner ytterligare 20% minst.
Senast redigerad av Klappasäften 2023-02-10 kl. 20:34.
Citera
2023-02-10, 20:27
Bannlyst
Citat:
Det här är bara början. Inom 6-8 månader, när listräntan ligger på 6 % har vi flera tusen liknande fall.
Hallå har du lust att svara på det där med inflationen i december? Förklara för en dödlig
Citera
2023-02-10, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Bostadspriserna ska ner ytterligare 20% minst.

Utan tvekan.

En villa som idag är värd 8 miljoner ska ner till 6. Och innan denna krasch var den värderad till 10.

Närmare 50 % av alla villaägare i/kring storstäderna kommer inom 6-8 månader vara skyldiga banken mer pengar än vad villan är värd.

Förstå paniken som utbryter om arbetslösheten börjar stiga i medelklassen.

Enligt medelklassen skulle man köpa oavsett pris. Villor går alltid upp i värde sas det. Jo tjena.
Citera
2023-02-10, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaesenibotten
Hallå har du lust att svara på det där med inflationen i december? Förklara för en dödlig

Att mom steg inflationen. Tidigare data var fel - den indikerade på minskning.
Citera
2023-02-10, 20:42
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Nej, i en värld där vi har negativ realränta förblir det en högst gångbar sanning.

Det är ingen gångbar sanning att den långsiktiga trenden är att bostadspriserna alltid ökar om vi har negativ realränta.
Har vi inte reallöneökningar, som är fallet nu, gäller inte det sambandet.
Citera
2023-02-10, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Nej, i en värld där vi har negativ realränta förblir det en högst gångbar sanning.

Snittbostaden kanske följer inflationen, så där har du rätt. Men det är också samma sak som att säga att det finns inflation. 10 kr är värda 100kr om x år osv. Finns ingen garanti för att bostäder skulle stiga mer än så, snarare mindre då de åldras.
Citera
2023-02-10, 20:49
Bannlyst
Citat:
Att mom steg inflationen. Tidigare data var fel - den indikerade på minskning.
Tack så mycket. Hur fan gick det till?
Citera
2023-02-10, 20:56
Medlem
Citat:
Det här är bara början. Inom 6-8 månader, när listräntan ligger på 6 % har vi flera tusen liknande fall.

Du menar fler som lurat banken alternativt ljuger för journalister?
Citera
2023-02-10, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du menar fler som lurat banken alternativt ljuger för journalister?

Aa, exakt det jag menade.

Eller så menade jag på att fler kommer att få det svårt när listräntan hamnar på 6-7 %.
Citera
2023-02-10, 21:10
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Kan tänka mig att det är lite tufft som säljare, jag sålde ju själv förra sommaren. Fick många skambud och dolda bud. Jag gissar på att du inte fått utgångsbud än? Hoppas du hinner sälja innan nästa höjning på minst 50p

Nu kan jag gå ut med informationen och det är flera som har undrat. För några månader sedan trodde jag att det skulle bli skuldsanering men sedan ville byggaren hjälpa oss med att flytta fram tillträde ett halvår, det gjorde att vi kunde pressa budgivarna så pass mycket att vi fick sålt vår lägenhet till utgångspris och hade två budare.
Känns riktigt kul men vi gör en liten förlust, men i dessa tider så är vi glada att kunna gå vidare.
Flyttlasset till huset går om några månader och ser fram emot vad det innebär.

Ångrar jag då att jag köpte nyproduktion? Nej men jag ångrar att jag var så jävla naiv och inte följde det här forumet bättre och andra sidor. Signalerna fanns där tydligt. När jag såg att marknaden är nu på väg ner sommar 2022 så var det för sent och mäklarfan hade andra objekt före vår (områdets populäraste mäklare). Lång historia men när vi ville sälja så gick det inte och vi fick vänta på nästa öppning i januari. Skulle visa sig vara ett helt okej beslut under omständigheterna.

Kommer jag att köpa nyproduktion i framtiden? Kanske, men då blir det att mellanlanda i en hyresrätt alt följa ekonomi-bloggar och marknaden stenhårt varje dag. Det gör att det kanske inte riktigt blir värt med nyproduktion och risken det ger en som köpare. Som köpare av nyproduktion måste du veta att du har inget skydd alls när du köper nyproducerat, om du ska sälja din befintliga bostad. Ibland kan byggherre ha en tillträdesförsäkring på några månader dock.

Slutet gott nästan allting gott. Hoppas alla i tråden hittar sitt nya hem till rätt pris eller får sålt till rätt pris.
Senast redigerad av foxxi 2023-02-10 kl. 21:12.
Citera
2023-02-10, 22:07
Bannlyst
Citat:
Utan tvekan.

En villa som idag är värd 8 miljoner ska ner till 6. Och innan denna krasch var den värderad till 10.

Närmare 50 % av alla villaägare i/kring storstäderna kommer inom 6-8 månader vara skyldiga banken mer pengar än vad villan är värd.

Förstå paniken som utbryter om arbetslösheten börjar stiga i medelklassen.

Enligt medelklassen skulle man köpa oavsett pris. Villor går alltid upp i värde sas det. Jo tjena.

Eller: "till våren (nu) vänder det"
Citera
2023-02-10, 22:26
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportlaban
Eller: "till våren (nu) vänder det"

Över tid så har fastigheters ökat i värde. Vi får väl se hur priserna kommer att ändras med inflation och energikris.
Nu kommer fler intressanta faktorer in som t.ex. gängkrigen.

Områden med mycket dödskjutningar skulle jag inte vilja bo i. i de här områdene kan man antagligen räkna med kraftigare prisjusteringar.

å andra sidan så kan man tänka sig att områden där våldet inte är lika närvarande står bättre pall för prisfallet.

I de här utsatta områdena kommer ingen vår. Det blir som i GOT - Winter is coming
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in