2023-02-10, 16:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
År det hanterbart att din villa gått ner med miljoner?
Ja, på vad sätt skulle det ha betydelse?

Citat:
När värdet kraschar kommer någon invandrare flytta in i grannskapet. Var så säker så.
Dom bor redan i grannskapet. På vad sätt skulle det ha betydelse?
Senast redigerad av liksom-fb 2023-02-10 kl. 16:07.
Citera
2023-02-10, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja, på vad sätt skulle det ha betydelse?

Men läs vidare för fan.

Helt plötsligt kan personer som är oönskade flytta in i grannskapet och därefter påbörjas en icke-önskvärd process.

Det finns tiotusentals personer i de lägre klasserna som ej har lån och kan bli din nya granne.
Citera
2023-02-10, 16:07
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Jag blir mer och mer övertygad om att vi går mot en nedgång på 15 % inom några få månader. Hur det ser ut till slutet av året vill jag inte ens tänka på - minus 20-30%?
Antagligen. Där jag bor i en landsbygdskommun är det ett enormt överutbud på villor med gammaldags inredning och direktverkande el.
Alltså gamla som tappar ut pga elpris eller ärvda kåkar som folk hodlat av nostalgiska skäl eller för att priserna ända bara går upp så det var värt kostnaden för att bara behålla kåken.
Kostnaden för upkeep har gått paraboliskt uppåt och priserna går nedåt.

Även om räntan inte blir alltför jävlig lär det bli ett överutbud ett bra tag med prisras som följd.
Den som går i köpartankar kan nog göra ett kap till nästa vinter.
1.25% av befolkningen dör av ålder varje år så om inte köpsidan fylls på motsvarande går priserna ner.
Just nu är det boomers, äkta sådana som trillar av pinn och de är många relativt sett.
Citera
2023-02-10, 16:09
Medlem
Citat:
Men läs vidare för fan.

Helt plötsligt kan personer som är oönskade flytta in i grannskapet och därefter påbörjas en icke-önskvärd process.

Det finns tiotusentals personer i de lägre klasserna som ej har lån och kan bli din nya granne.

Du menar att personer i "lägre klasser" kommer ha bättre chans att betala 4% ränta på ett 6 msek lån än 1% ränta på ett 8 msek lån?
Citera
2023-02-10, 16:10
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Jag tror Thedéen höjer styrräntan till 50% och att snitträntan blir 75%. Genomsnittlige svensken kommer betala 2miljoner/år i ränta.

Ovan är ungefär lika sannorlikt som det scenario du verkar sitta och drömma om.
Ja, 50% behövs nog om räntan skall ha nämnvärd påverkan på växelkursen, som en del pratar om är angeläget.

Men jag är väldigt tveksam till att de som röstar om räntan väger det det minsta. Dom lär titta på inflationen istället.
Citera
2023-02-10, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du menar att personer i "lägre klasser" kommer ha bättre chans att betala 4% ränta på ett 6 msek lån än 1% ränta på ett 8 msek lån?

4 % ränta på 4 miljoner låter vettigare. För det är dit vi ska.

Och ja, en förskolelärare och en elektriker kan utan tvekan klara det.

Lycka till.
Citera
Medlem
Citat:
År det hanterbart att din villa gått ner med miljoner?

Oroa dig inte, den ska ner mer. Och du kommer aldrig få tillbaka det reella värdet som var 2021.

Hur är det ett problem om man inte köpt på toppen till 85% belpningsgrad? 99% köper för att bo, inte spekulera.

De allra flesta av oss (utom alla uppenbarliga Incels i tråden) har barn och att priserna inte rusar är till deras fördel.
Citera
Medlem
Från di.se:

”Siffrorna ändras: USA-inflationen minskade inte alls i december”

Ser bra ut det här.
Citera
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Men läs vidare för fan.

Men de som har sparat ihop en rejäl kontantinsats och har +60k i lön var flyttar dom då?

Till Rinkeby?
Citera
2023-02-10, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Just nu stämmer det väl?

Iaf tills man säljer till förlust, räntorna fortsatt låga och hyror fortsatt dyra.

När man väl säljer får man däremot räkna om det varit en bra eller dålig affär 😅

Just nu sparar jag iaf ca 6 k varje månad jämfört med när jag bodde i hyres, bott ca 2 år och inga planer på att flytta 6 x 24 = 144000 + vad nu ränteavdraget blir 👍

För att hålla det ontopic så tvivlar jag att så länge hyrorna håller sig höga och räntorna är under 5% att det blir någon krasch däremot en mindre nedgång är absolut möjlig.

Betalt för att bo får du inte om du betalar för att bo där och fastigheten i nuläget inte producerar pengar.

200tkr per år i räntor + föreningsavgifter + förlorat värde på insats pga inflation.

"jag får betalt för att bo"
Citera
2023-02-10, 16:14
Medlem
Citat:
4 % ränta på 4 miljoner låter vettigare. För det är dit vi ska.

Och ja, en förskolelärare och en elektriker kan utan tvekan klara det.

Lycka till.

Om de inte hade råd att betala 1% på 8 msek, dvs 80k per år så är det högst oklart hur de ska ha råd med 4% på 4 msek, dvs 160k (där räntravdraget dessutom blir lägre), speciellt när det varit hög inflation på allt annat. Men du har ju säkert funderat mycket på det här.
Citera
2023-02-10, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Men de som har sparat ihop en rejäl kontantinsats och har +60k i lön var flyttar dom då?

Till Rinkeby?

Landet är stort. Invandring kommer minska drastiskt plus att återvandring startar snart med 1 miljon som ska ut.

Utbudet kommer att bli enormt.

Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in