2023-02-10, 07:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lucienne.camille
Att åka utomlands på semester var som att bli kung, svenska kronan var stark.

Och tänk! Sverige exporterade! Och utvecklade nytt. Inte som idag, skitvaluta men propagandan dålig valuta är bra för exporten
Citera
2023-02-10, 08:09
Medlem
Janos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Utlandssemester var ca vart fjärde år då i snitt...i min krets. men runt 70 var nog elen dyr för vi barn fick bannor om vi inte släckte lampor tex.
Kan ha varit gammal hederlig snålhet också
Citera
2023-02-10, 08:10
Medlem
Man drack sig full på grogg och rökte cigg under köksfläkten.
Citera
2023-02-10, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskPask
Man drack sig full på grogg och rökte cigg under köksfläkten.
Ja det var en nackdel...farsan rökte pipa inomhus..även i amazonkombin när hela familjen var med...7 personer..man såg inte ut ju...
Citera
2023-02-10, 08:38
Medlem
1983 kunde Svensson dra en släpkärra med en vanlig 145a...det behövdes ingen fyrhjulsdriven SUV med aoutomat då..
Citera
2023-02-10, 09:08
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Man var en man och var ute i garaget och byggde på sin bil eller motorcykel och drack en bira eller fem.
Nu ska alla filmjölkspojkar bara sitta och spela sina datorspel…
Eller padel!
Citera
2023-02-10, 09:10
Medlem
gamlingen66s avatar
17 år Sov, knulla å drack öl.
Citera
2023-02-10, 09:18
Moderator
pbos avatar
Relationer och samlevnad --> Subkulturer och socioekonomiska livsstilar
/Moderator
Citera
2023-02-10, 10:54
Medlem
Bret-Harts avatar
Angående Aids så dog den första personen av det i Sverige 1983, första konstaterade fallet av AIDS i Sverige var December 1982, fast det visste man förstås inte då från början.
1983 var den stora videospelskraschen i USA, inget som påverkade Sverige nämnvärt kan jag tänka mig dock.
Citera
2023-02-10, 12:18
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Citat:
Utlandssemester var ca vart fjärde år då i snitt...i min krets. men runt 70 var nog elen dyr för vi barn fick bannor om vi inte släckte lampor tex.
Elen var billig, inga massa extra avgifter och skatter, nästan enbart förbrukning.
Antigen var din umgängeskrets totalt utfattig eller mycket snåla.
Charter varje höst, när man blev över 20 så jobbade man hårt med övertid 6 månader och resten av tiden luffade man runt i världen.
Citera
2023-02-10, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucienne.camille
Elen var billig, inga massa extra avgifter och skatter, nästan enbart förbrukning.
Antigen var din umgängeskrets totalt utfattig eller mycket snåla.
Charter varje höst, när man blev över 20 så jobbade man hårt med övertid 6 månader och resten av tiden luffade man runt i världen.
Vi var ju en stor familj ..5 barn så pengar var det ont om.bara far min jobbade...tågluffa var poppis då kommer jag ihåg..fattig vet jag inte..far min var snickare...men 83 hade jag flyttat ut å hade en etta på 35 kv...365 kr mån.
Citera
2023-02-10, 13:09
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Citat:
Vi var ju en stor familj ..5 barn så pengar var det ont om.bara far min jobbade...tågluffa var poppis då kommer jag ihåg..fattig vet jag inte..far min var snickare...men 83 hade jag flyttat ut å hade en etta på 35 kv...365 kr mån.
Ja, hyreslägenheter var billiga i allmännyttan.
Idag borde dom byta namn till ägaresnyttan istället.
Jag tror det var runt 89/90 som staten la moms på lägenheter med.
Sen har det fan bara gått utför.
Visst har alla fått mer i plånboken på senare år, men istället har allt annat avgiftsbelagts eller höjts mer än man fått extra i plånboken.
Att ha t ex en tvåa idag tar ju halva lönen för dom yngre med ingångslöner.
Inte lätt att spara till nöjen då.
Tillbaka till nöjen.
Den tiden som idag ungdomar och alla andra andra med spenderar fram telefonen/plattan med meningslösa kommersiella händelser, den tiden ägnade 80 tals människan åt mer individuella aktiviteter i stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in