Citat:
Ursprungligen postat av
Plukke
År 1983 dvs 40 år sedan fanns det knappt vhs eller Atari 2600 (om den kom så vet ej) men vet att game and watch fanns.
Jag förutom spel vad fan gjorde man en onsdag kväll på en februari som singel 30-åring? Läste man böcker? Mådde man bättre?
Något säger mig att man läste en sjulhelevetes massa serietidningar och magasiner typ Okej eller det man har intresserad av. Skulle gissa på att 30-40 åringar hade kanske 2-3 prenumerationer på olika tidningar och magasiner för att få veta om Michael Jackson eller vilka filmer som är påväg till Sverige.
Nämen allvarligt vad fan gjorde man på en Onsdagkväll efter jobbet 1983?
1. TV
2. Radio
3. Läsa kvällstidningen, en veckotidning eller böcker
4. Lyssna på en LP eller kasett
5. Hälsa på en vän
6. Ringa telefonsamtal till släkt och vänner
7. Föreningsmöte
8. Hobbyverksamhet som bygga modelljärnväg, löda elektronik, snickeri
9. Spela gitarr, piano, spela i ett band
10. Idrott
Folk hade det nog på flera sätt bättre utan Internet, man var liksom tvungen att aktivera sig på olika sätt för att inte bli för uttråkad. Men det kunde nog vara värre också att vara helt ensam med bara böcker, radio och TV. Man hade också generellt mindre pengar därför gick en del tid åt att laga mat och diska för hand. Man reparerade också byxor, cyklar, husgeråd mm för att spara pengar. Jag var liten då men vill minnas det som mer socialt. Folk pratade mer i telefon och besökte varandra oftare. Man samlade på sig fler bekanta och pratade mer med grannarna.