2023-02-09, 21:16
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
År 1983 dvs 40 år sedan fanns det knappt vhs eller Atari 2600 (om den kom så vet ej) men vet att game and watch fanns.

Jag förutom spel vad fan gjorde man en onsdag kväll på en februari som singel 30-åring? Läste man böcker? Mådde man bättre?

Något säger mig att man läste en sjulhelevetes massa serietidningar och magasiner typ Okej eller det man har intresserad av. Skulle gissa på att 30-40 åringar hade kanske 2-3 prenumerationer på olika tidningar och magasiner för att få veta om Michael Jackson eller vilka filmer som är påväg till Sverige.

Nämen allvarligt vad fan gjorde man på en Onsdagkväll efter jobbet 1983?
Lyssnade på musik, såg någon video, gick på bio och hånglade eller snackade allmänt och avslappnat.
Jag tror äldre generationer fick doppa mer .
Så vitt jag kommer ihåg var det mycket sex vid första träffen.
Citera
2023-02-09, 21:17
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Lite skillnad på 6 timmars skärmtid i veckan och 40 timmars skärmtid som en del lägger nu.
Du måste förstå att "skärmtid" inte betyder något. Det är vad man gör vid skärmen som är relevant att prata om. Om jag sitter och läser en e-bok på min surfplatta hela dagen så har jag ju givetvis samlat på mig skärmtid, men jag har inte "suttit med min platta" utan jag har läst en bok. Samma sak som att jag rackar väldigt mycket skärmtid på jobbet, det betyder ju inte att jag har nöjessuttit vid datorn.

Det är inte så värst många som kollar Netflix 40 timmar i veckan.

Många av dom sakerna som man gjorde på eller med separata prylar 1983, använder man idag bara en dator av något slag.

Det finns ju definitivt människor som satt med näsan i en bok i flera timmar i sträck 1983. Eller händer något särskilt om man läser på en skärm menar du?
Jag vet, blått ljus på kvällen är inte bra för sömnen. 1983 var det helt klart svårt att titta på TV hela nätterna, det får jag ge dig.
Citera
2023-02-09, 21:18
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Thorn hade ett helt gäng reparatörer. De hyrde ju ut både Tv, video, tvättmaskin och tv-spel. Fördelen med att hyra ett Atari 2600 istället för att köpa ett var att man hade tillgång till Thorns bibliotek av spel. . Det är nästan svårt idag att fatta att man kunde sitta med de spelen. De var oerhört repetitiva och ända skillnaden i stort sätt var att spelet ökade på hastigheten för varje nivå. Skillnaden var väl Activisions spel som hade dubbla minnet. Där var det lite mer variation.
Det är inte det minsta konstigt. Atari 2600 var ju då det ballaste som fanns inom spelvärlden. Jag kan fortfarande spela Tetris i timmar, trots att det är simpelt, upprepande och bara går snabbare. q
Citera
2023-02-10, 04:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Undra vad vinstmarginalen var på de TV-apparaterna.

Var det inte On-Off som var störst på det? De var väl knutna till någon frikyrka?

Har ett vagt minne av att On-off hade något med det att göra. Var ju riktiga slavkontrakt. Fattar inte ens hur morsan kunde bli "godkänd" att hyra med sin inkomst men det var väl den typen de skodde sig på.
Citera
2023-02-10, 04:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jojomen..de flesta lagade teven 1983...vi hade en populär tevereparatör i samhället å han hade fullt upp.
han gjorde även hembesök.
Ja exakt. tv, stereo och till och med radio reparerades
Citera
2023-02-10, 04:58
Medlem
Jahbrahs avatar
Tupperware-party
Citera
2023-02-10, 06:18
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Först betalade vi det via skattsedeln, sedan såldes det ut till reapris och nu får vi betala överpris för elproduktion som vi folket finansierat.
Bra formulerat.
El var ett icke problem och elräkningen minimal tills Vattenfall Piratiserades och elmarknaden avreglerades.
För övrigt är det samma med mesta i samhället idag.
Alkisar hade ofta halvtidsjobb som räckte till att betala en etta.
Allt var bättre, du skapade dina egna nöjen och människor umgicks.
Att åka utomlands på semester var som att bli kung, svenska kronan var stark.
Citera
2023-02-10, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucienne.camille
Bra formulerat.
El var ett icke problem och elräkningen minimal tills Vattenfall Piratiserades och elmarknaden avreglerades.
För övrigt är det samma med mesta i samhället idag.
Alkisar hade ofta halvtidsjobb som räckte till att betala en etta.
Allt var bättre, du skapade dina egna nöjen och människor umgicks.
Att åka utomlands på semester var som att bli kung, svenska kronan var stark.
Utlandssemester var ca vart fjärde år då i snitt...i min krets. men runt 70 var nog elen dyr för vi barn fick bannor om vi inte släckte lampor tex.
Citera
2023-02-10, 07:23
Medlem
Facades avatar
Man var en man och var ute i garaget och byggde på sin bil eller motorcykel och drack en bira eller fem.
Nu ska alla filmjölkspojkar bara sitta och spela sina datorspel…
Citera
2023-02-10, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Man var en man och var ute i garaget och byggde på sin bil eller motorcykel och drack en bira eller fem.
Nu ska alla filmjölkspojkar bara sitta och spela sina datorspel…
Exakt
Citera
2023-02-10, 07:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Utlandssemester var ca vart fjärde år då i snitt...i min krets. men runt 70 var nog elen dyr för vi barn fick bannor om vi inte släckte lampor tex.

Dessa djävla flyg-semestrar idag. Viktigt tydlygen att låta 4-åringarna dra till Thailand ijanuari. Det var vanligt för 40 år sedan med en vecka camping på Öland och det blev ofta minnesvärt. Förutom 1987 med sin regniga och kalla sommar. Annars var bilsemester i familje-saaben ned till Frankrike eller Tyskland ett litet äventyr. Ungdomarna festade loss precis som idag nere på Ibiza eller på grekiska öar.
Citera
2023-02-10, 07:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fruOl
Ja exakt. tv, stereo och till och med radio reparerades

Och ens skor. Skomakare finns kvar men de anlitas inte lika flitigt. Min skomakare på 70-talets slut.var nog en svensk. Det är ett tag sedan så jag minns inte hans etnicitet. Jag utgår från att han var svensk. Han höll till på nederplan i hörnan på ett hus byggt 1950. Huset står kvar men i närheten gar stenvillan med lilla butiken rivits och ersatts med något funktionellt fast tråkigt hus där ICA håller till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in