2023-02-10, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucienne.camille
Ja, hyreslägenheter var billiga i allmännyttan.
Idag borde dom byta namn till ägaresnyttan istället.
Jag tror det var runt 89/90 som staten la moms på lägenheter med.
Sen har det fan bara gått utför.
Visst har alla fått mer i plånboken på senare år, men istället har allt annat avgiftsbelagts eller höjts mer än man fått extra i plånboken.
Att ha t ex en tvåa idag tar ju halva lönen för dom yngre med ingångslöner.
Inte lätt att spara till nöjen då.
Tillbaka till nöjen.
Den tiden som idag ungdomar och alla andra andra med spenderar fram telefonen/plattan med meningslösa kommersiella händelser, den tiden ägnade 80 tals människan åt mer individuella aktiviteter i stället.
Så sant...när jag fick min lilla etta så sa dom att normalhyra var ca 25 % av vad du fick ut i lön..
Citera
2023-02-10, 14:16
Medlem
Försöker dra mig till minnes vad mina föräldrar samt mor -och farföräldrar gjorde. Jag var ett litet barn men har väl lite koll.
Prata i telefon, titta på TV (hem till gården, Dallas, Onedinlinjen m.m.), skvallra, handarbete, lyssna på musik, vanligt plock och städning -ja allt som folk gör nu förutom internet och smartphones.
Citera
2023-02-10, 14:24
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
År 1983 dvs 40 år sedan fanns det knappt vhs eller Atari 2600 (om den kom så vet ej) men vet att game and watch fanns.

Jag förutom spel vad fan gjorde man en onsdag kväll på en februari som singel 30-åring? Läste man böcker? Mådde man bättre?

Något säger mig att man läste en sjulhelevetes massa serietidningar och magasiner typ Okej eller det man har intresserad av. Skulle gissa på att 30-40 åringar hade kanske 2-3 prenumerationer på olika tidningar och magasiner för att få veta om Michael Jackson eller vilka filmer som är påväg till Sverige.

Nämen allvarligt vad fan gjorde man på en Onsdagkväll efter jobbet 1983?

Jag var jävligt ung då men jag antar att de som var coola 1983 drack bärs och lyssnade på Kill em All som precis kommit ut.
Citera
2023-02-10, 14:41
Medlem
Spelade sällskapsspel, umgicks, gick på bio, lyssnade på Tracks, läste porrtidningar. Fanns faktiskt mycket att göra på den tiden, trots att det inte fanns mobiler, kabel-TV, eller Internet då

Edit: Sorry, fel av mig. Tracks med Kaj Kindvall hade premiär först 1984.
Senast redigerad av termometern 2023-02-10 kl. 14:51.
Citera
2023-02-10, 14:46
Medlem
Karmans avatar
Citat:
År 1983 dvs 40 år sedan fanns det knappt vhs eller Atari 2600 (om den kom så vet ej) men vet att game and watch fanns.

Jag förutom spel vad fan gjorde man en onsdag kväll på en februari som singel 30-åring? Läste man böcker? Mådde man bättre?

Något säger mig att man läste en sjulhelevetes massa serietidningar och magasiner typ Okej eller det man har intresserad av. Skulle gissa på att 30-40 åringar hade kanske 2-3 prenumerationer på olika tidningar och magasiner för att få veta om Michael Jackson eller vilka filmer som är påväg till Sverige.

Nu var inte jag 30 år 1983, men ändå jag minns en del. Och VHS fanns helt klart, så video kunde du titta på. Men jag har intrycket av att man var mer "ute på stan", träffade kompisar, snackade, spelade kort, idrottade, spelade i band, helt enkelt umgicks och pratade mer med varandra. Diskussionen var också mer fri, inte alls lika PK som nu. Man skämtade grövre och garvade mer. En bättre tid för ett friskt psyke alltså!
Citera
2023-02-10, 14:51
Medlem
Bish0pTh3Pimps avatar
På en onsdagkväll år 1983 så glodde föräldrarna på tv, om inte en av dem jobbade natt, och ungarna lyssnade på radion eller sin kasettbandspelare om de inte glodde på tv med föräldrarna.

Eller så låg föräldrarna i sängen och myste med sin bok och ungarna myste med farsans porrtidningar i sin säng. Hade inte farsan några porrtidningar så var det sidorna med underkläder och badkläder i Ellos eller Josefssons katalogen som gällde
Senast redigerad av Bish0pTh3Pimp 2023-02-10 kl. 14:54.
Citera
2023-02-10, 14:53
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
1) "man" var inte singel då

2) Michael Jackson levde då och dessutom hade sina bästa år
Nej och det fanns ingen "dejting" heller. Det var inte så tillkrånglat, mer pang på rödbetan...
Citera
2023-02-10, 15:02
Medlem
Giant Squids avatar
Man var nere i replokalen och spelade hårdrock. Sen snodde man en bil och åkte ner till centrum där hundratals ungdomar hängde.
Hembränt var drycken.
Citera
2023-02-10, 15:11
Medlem
S3ONs avatar
Busringde (gissar jag, var ej född)
Citera
2023-02-10, 15:28
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Var inte född då men gissningsvis umgicks man då det sociala livet var betydligt bättre då, idag sitter alla med sina mobiler istället och rankar sedan sin psykiska hälsa som bottenlåg pga. ensamhet.

Förr var det mycket lättare att träffa både vänner och partner, man träffades via jobbet (ovanligt idag) eller vänners vänner, fanns även ett rikt föreningsliv (som också är mer eller mindre utdött idag med undantag för pensionärer).
Citera
2023-02-10, 15:30
Medlem
Man umgicks över ett parti dart, biljard, fotboll, pingis eller liknande på sin lokala fritidsgård. Under tiden diskuterade man vad som hänt sen sist man sågs.

Det senar är meningslöst numera när alla måste berätta vad dom gör varje sekund via all asociala medier man använder. Troligtvis därför dom yngre generationerna bara sitter och gnider på telefonen hela tiden, och inte har något att komma med om man försöker diskutera med dom,
Citera
2023-02-10, 15:33
Medlem
-Andreas-s avatar
Alla var som Tom Hanks i filmerna 'Svensexan' o Tom Cruise i 'Föräldrafritt'.
Festade dagarna i ända med de snyggaste brudarna i stan, med det bästa drickat som fanns, till den bästa 80-talsmusiken. Säger de. De hade aldrig tråkigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in