2023-02-10, 10:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Vad har alla dessa ”oberoende” bankekonomer och analytiker på storbankerna tagit vägen?

De var ute och ”analyserade” nå helt frenetiskt innan beslutet skulle tas men har varit helt MIA sen dess.
??
Dom producerar sina rapporter hela tiden. Som vanligt. Här är en från igår:
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/35605

Citat:
Nästan så att man tror att de hade en agenda med sina ”analyser” och nu ligger hemma och slickar såret efter Thedéen visat hur mycket han bryr sig om deras gnäll.
Du får väl hålla med om att det finns en koppling mellan att vara borta och fantisera ihop konspirationer.
Citera
2023-02-10, 10:03
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
??
Dom producerar sina rapporter hela tiden. Som vanligt. Här är en från igår:
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/35605

Du får väl hålla med om att det finns en koppling mellan att vara borta och fantisera ihop konspirationer.

Jag menade förstås inte att dem inte gick till jobbet utan att det inte är så måna att förpesta oss med en massa mediaframträdanden nu när Thedéen redan tagit sitt beslut.
Citera
2023-02-10, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Väldigt mycket som är konstigt med denna berättelse. Varför ringer de inte banken och slopar amorteringen? Skulle de få göra omedelbart. Varför ställer inte journalisten den uppenbara frågan? Kan de vara så att de VILL hitta sådana här case?

De säger att de tjänar mindre än 50k tillsammans. Det betyder att de ligger kanske runt 28k brutto per skalle. Med de inkomsterna får man inte låna mer än drygt 3 msek oavsett insats med två barn. Och då räknar jag med att de mörkar eventuella övriga lån för bil etc

Detta innebär att de måste lagt in 3 msek. Då hamnar de på 13k i mån för 4% ränta+amortering 1% innan skatteavdrag. Alltså inte i närheten av de 22 000 kr de själva uppger. Varför ställer journalisten inte denna uppenbara fråga?

Den enda förklaringen är att de 1. Tjänade mycket mer fram tom i sommar och har tappat inkomst rejält eller 2. De blåste banken

Denna kåk såldes för +40% till detta par än den såldes för sommaren 2020 (4.2 msek) och den såldes för samma pengar 2018.

Som sagt oerhört skum situation.

Skulle tippa på att de blåste banken. Har en bekant som tillsammans med sambo och 2 barn har bolån + blanco till bostad som ligger precis under 9x årsinkomster.
Citera
2023-02-10, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
3 % styrränta och bomarknaden har totalt säckat ihop. Efter gårdagens höjning så bör vi se en nedgång på 5-10 % till av bomarknaden nu under våren.

Vilken styrränta krävs för att få inflationen till 1,0-1,5? För ni kan glömma att styrräntan sänks när
inflationen ligger på 2,0 - det är ju målet, och inte fan sänker man styrräntan då. Det leder till att inflationen stiger mot 3 istället.

Theedens ord går nog att lite på mer än tidigare.
Nedgången kommer också hålla i sig minst till 2026, nu blir det inga bostadskarriärer för svenssons länge.
Nu får folk nöja sig med att lägga undan 5.000 kr i månaden med 10% inflation.
Citera
2023-02-10, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Theedens ord går nog att lite på mer än tidigare.
Nedgången kommer också hålla i sig minst till 2026, nu blir det inga bostadskarriärer för svenssons länge.
Nu får folk nöja sig med att lägga undan 5.000 kr i månaden med 10% inflation.

I reella termer kommer bostadsmarknaden inte att återhämta sig förrän någon gång under 2030-talet.

Om invandringen minskar till ett minimum plus återvandring för 1 miljon bidragstagare så kommer trycket på bostäder att minska markant. Hundratusentals lägenheter kommer att frigöras samtidigt som styrräntan ligger på 3-4 %.

Bomarknaden i Sverige, i reella termer, är död i decennier framåt.

Att sitta med 3-5 miljoner i bolån i nuläget är den värsta investeringen på decennier. Man kommer inte tjäna en krona jämfört med de senaste 20 åren.
Senast redigerad av E-pluribus-unum 2023-02-10 kl. 10:25.
Citera
2023-02-10, 10:33
Medlem
Citat:
I reella termer kommer bostadsmarknaden inte att återhämta sig förrän någon gång under 2030-talet.

Om invandringen minskar till ett minimum plus återvandring för 1 miljon bidragstagare så kommer trycket på bostäder att minska markant. Hundratusentals lägenheter kommer att frigöras samtidigt som styrräntan ligger på 3-4 %.

Bomarknaden i Sverige, i reella termer, är död i decennier framåt.

Att sitta med 3-5 miljoner i bolån i nuläget är den värsta investeringen på decennier. Man kommer inte tjäna en krona jämfört med de senaste 20 åren.

Ligger nog i nivå med mina reflektioner också.
Sen kan man ju alltid fundera på det där med investering i boende.
Har själv tyckt att det blev ett rätt konstigt argumenterande att ett boende skulle vara en ekonomisk investering.
Själv har jag aldrig tänkt så: Mina boenden har jag skaffat i huvudsak för att hitta ett boende jag kan trivas med och som jag har råd att hantera.
Visst hade jag kunnat gjort bra med pengar tidigare med ett annat tänk.
Så i princip tycker jag att dagens situation är nog rätt behövlig, det har aldrig varit tiktigt sunt att man kan använda sitt boende som bankomat för en exlusiv livsstil man igentligen inte har råd med.
Citera
2023-02-10, 10:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Jag menade förstås inte att dem inte gick till jobbet utan att det inte är så måna att förpesta oss med en massa mediaframträdanden nu när Thedéen redan tagit sitt beslut.
Är det inte lite konspiratoriskt att tro att några ekonomer som sitter och räknar hela dagarna bestämmer vad media skall släppa fram till folket.

Som jag skrev så producerar macroekonomerna sina rapporter som vanligt. Det är media som avgör vad som ger klick och släpps fram. (Och i grunder läsarna som bestämmer genom att klicka).
Citera
2023-02-10, 10:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Ja om löneökningarna är större än räntan ja...
Nej. Nu verkar du tro att man inte betalar ränta, utan att räntan adderas till lånet. Då hade det du skriver varit sant.

Men alla som lånat vet att man betalar ränta. Och lånet ökas inte på.
Därmed minskar kvoten Lån/Lön när lönen ökar.

Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Fast nu har ju kommunisterna i riskbanken ihop med facken ordnat lönesänkningar med runt 8-10%.
Verkligheten är nog inte riktigt din grej.
Ska dom vänta med amortering när reallönen sänks ytterligare så blir deras vardag inte roligare av ett tillfälligt amorteringsstopp.
Skribenten biljon vet inte vad skillnaden mellan nominell och real är.

Men både Lån och Lön är i nominella tal. Och ökar Lön så minskar Lån/Lön.

Med 3% nominella löneökningar så har Lån/Lön minskat med 22% efter 10 år. Utan att man amorterat ett öre.
Och naturligtvis minskar ränta (i kr)/Lön på motsvarande sätt. Det är mindre och mindre lön som går till räntan.

Enkla saker.
Senast redigerad av liksom-fb 2023-02-10 kl. 10:47.
Citera
2023-02-10, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej. Nu verkar du tro att man inte betalar ränta, utan att räntan adderas till lånet. Då hade det du skriver varit sant.

Men alla som lånat vet att man betalar ränta. Och lånet ökas inte på.
Därmed minskar kvoten Lån/Lön när lönen ökar.

Man måste ju ha alla parametrar klara för sig

Ökar inflationen minskar realvärdet på ditt lån. För att detta ska betyda någonting på individnivå måste din lön även öka. Gamla saker som folk spottar ur sig om att inflation urholkar lån är fel, löneinflation urholkar lånen.

Kan du avkasta mer än kostnaden för din ränta är det rätt att inte amortera utan istället använda "överavkastningen" till att betala räntan.

Sedan handlar ju allt om lån i förhållande till inkomst:

Du tjänar 20 000 kr och har lån på 1 miljon, räntan är 1% du betalar 10 000 kr i ränta om året.
Löneinflationen är 3% och även räntan. Du tjänar nu 20 600 kr i månaden men betalar 30 000 kr i ränta om året. Ökad inkomst är 7 200 kr per år samtidigt som ökad kostnader är 20 000 kr.

--------------------

Min slutsats är att det inte finns någonting som skulle kunna få bostadspriserna att öka de närmaste 3-4 åren. Men som alltid är det svåra att veta vad som redan är inräknat i dagens priser eller inte.
Citera
2023-02-10, 11:42
Medlem
Epistemologens avatar
Nu är det officiellt. Tor Borg, analyschef för Citymark och Byggfakta, är först ut med att prognosticera 25% ner från toppen för bomarknaden.

https://www.di.se/nyheter/analyschefens-dom-bopriserna-faller-mer-an-vantat/

Nu börjar racet mot att förutspå 30% ner. Jag gissar att de första prognoserna med den siffran kommer i april-maj.

Vid tillfälle ska jag ställa samman en liten tidslinje med alla rosiga prognoser.
Citera
2023-02-10, 11:48
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:

Varför skulle den återhämta sig i reella termer? Hela resan upp har byggt på sjunkande räntor och hävstång. För att den ska upp till samma nivå igen realt krävs att en ny bubbla blåses upp. Det är inte omöjligt, men jag tror att det dröjer längre än till 2030 innan människor glömmer hur illa det gick när man överbelånar sig och tror på evigt låga räntor. Det är mer sannolikt att nästa bubbla uppstår någon annanstans.
Citera
2023-02-10, 11:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Man måste ju ha alla parametrar klara för sig
Ja och du hade alla relevanta parametrar. Lån och lön i nominella tal. Och löneökning i%.

Citat:
Ökar inflationen minskar realvärdet på ditt lån.
Och det är goddag yxskaft här. Påverkar inte saken.

Citat:
Kan du avkasta mer än kostnaden för din ränta
Och det är goddag yxskaft här. Påverkar inte saken.

Att du och andra hamnar så fel beror på att ni blandar ihop mängder av mekanismer och data i en salig röra, och så gissar ni resultatet.

Man ser till att ha frågan klar för sig. Och så beaktar man sådant som är relevant för frågan.

Ett exempel:
Du har ett lån på 2000 kSEK. Och en nettolön på 24 kSEK/månad. Och amorterar 0.

Ditt lån är då ca 83,3 månadslöner (netto).

Efter 10 år med 3% löneökning och ingen amortering är din lön 32.25kSEK. Och lånet krympt till 62 månadslöner.

Efter 20 år med 3% löneökning och ingen amortering är din lön 43.34kSEK. Och lånet krympt till 46 månadslöner. Du är nästan nere på en halvering efter 20 år.

Och detta gäller oavsett inflation och ränta. Det påverkar inte ovanstående med en enda siffra.
Och detta gäller oavsett vilken eventuell avkastning du får på sparande. Det påverkar inte ovanstående med en enda siffra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in