2023-02-09, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Vilket skitsnack. Jag är själv nämndeman och är varken gammal politiker, trött eller petar näsan. Aldrig har domaren behövt förklara hur det går till. Och efter förhandlingar så kör vi en öppen dialog.

Tråkig erfarenhet du har

Så bara för att det inte stämmer in på dig så är det skitsnack?

Finns undantag i alla kategorier.
Citera
2023-02-09, 08:04
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumanjii
Från min arbetsgivare med andra ord.. det finns utbildning och så finns det utbildning.

Nej faktiskt inte, utbildning är utbildning oavsett, utbildning är när du skaffar kunskap och färdigheter och det får du oavsett vem som håller i den, om nu att få den av sin arbetsplats är något negativt. oavsett men om du syftade på kurs på universitetet så nej men du får en utbildning i Sverige om du blir utnämnd till nämndeman.

Jag vet också nämndemän som är med i ett parti endast för att kunna vara nämndeman men har noll politisk aktivitet osv.
Citera
2023-02-09, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vallasand
Oj, wow. Det där låter, rent ut sagt, bisarrt. Kommenterade försvarssidan nämnda samtal på något sätt? Låter mycket svårt att resonera bort, liksom.

Tack för svar.

Ja, mycket bisarrt. De trycker på att alla reagerar olika i chock och hänvisar till I:s beteende som inte heller var enligt normen.
Citera
2023-02-09, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Intressant, om vi spekulerar att L inte har skakat J kan man ju undra vad som får honom att agera så?

Chock? Panik låter det ju inte som. Utifrån det du skriver är det ju ett väldigt avvikande beteende för situationen men då utgår jag ju från hur jag hade agerat och reagerat.

Larmsamtalet lät som riktigt uselt skådespeleri för att tala klarspråk. Att hunden gjort nåt upprepade han mekaniskt. Nu hade han ju inte droger/alkohol i kroppen men han lät väldigt drogad. I var avstängd i rätten, pratade sakta, mindes väldigt lite och visste knappt nånting. Jag tror inte hon fejkar det. Gav ett väldigt deprimerat intryck. Helt borta helt enkelt.
Citera
2023-02-09, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Intressant, om vi spekulerar att L inte har skakat J kan man ju undra vad som får honom att agera så?

Chock? Panik låter det ju inte som. Utifrån det du skriver är det ju ett väldigt avvikande beteende för situationen men då utgår jag ju från hur jag hade agerat och reagerat.

Ja sjukt jävla udda. Kan inte tänka mig nån som beter sig/låter så som inte går på nedåttjack, har en ganska grav intellektuell funktionsnedsättning och/eller Asperger.
Vi vet att han inte hade substanser i kroppen. Hur är det med det andra? Intelligens och autismspektrumstörning?
Citera
2023-02-09, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Ja sjukt jävla udda. Kan inte tänka mig nån som beter sig/låter så som inte går på nedåttjack, har en ganska grav intellektuell funktionsnedsättning och/eller Asperger.
Vi vet att han inte hade substanser i kroppen. Hur är det med det andra? Intelligens och autismspektrumstörning?

Någon skrev nyligen att han hade sömnmedel utskrivna sedan 6 månader tillbaka, vet vi mera om vilka? Zoplikon eller liknande skulle faktiskt förklara det här beteendet.
Citera
2023-02-09, 08:55
Awaiting Email Confirmation
byproxys avatar
Citat:
Larmsamtalet lät som riktigt uselt skådespeleri för att tala klarspråk. Att hunden gjort nåt upprepade han mekaniskt. Nu hade han ju inte droger/alkohol i kroppen men han lät väldigt drogad. I var avstängd i rätten, pratade sakta, mindes väldigt lite och visste knappt nånting. Jag tror inte hon fejkar det. Gav ett väldigt deprimerat intryck. Helt borta helt enkelt.
Vet vi vilka substanser han testades för? Det måste ju finnas diverse att pillra i sig som inte ger utslag på testerna tänker jag?

Tvivlar på att försvaret skulle vilja förklara beteendet som orsakat av nån typ av drog. Droganvändning eller stark påverkan av mediciner lär inte vara till hans fördel liksom.
Citera
2023-02-09, 10:15
Medlem
shws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Någon skrev nyligen att han hade sömnmedel utskrivna sedan 6 månader tillbaka, vet vi mera om vilka? Zoplikon eller liknande skulle faktiskt förklara det här beteendet.

Fast de har han ju fått nu, efter han blivit frihetsberövad. Han gick mig veterligen inte på några sömntabletter när situationen uppstod. Tvärtom sov han väldigt lite.

En annan sak jag reagerade på i FUP:en är att L vid något tillfälle säger att Junie somnar för kvällen vid 23 och vaknar när I går upp till jobb vid 5. Är det ingen annan som tänkt på att det här är *otroligt* lite sömn för en bebis? En femmånaders "ska" sova 11-12h på natten och 3-4 till på dagen. Har det uträtts om systematisk sömnlöshet kan påverka en bebis andra system, alltså är det lättare att t ex sluta andas, blöda osv vid sömnbrist?
Citera
2023-02-09, 10:25
Medlem
Antar att larmsamtalet spelades upp i måndags?

Lukas fick fråga igår om han förstod att folk kring händelsen kan ha uppfattat honom som kall.
Hans svar på detta var att han alltid varit sådan att man kanske inte ser på utsidan vad som försiggår men att det är kaos på insidan.
Jag uppfattade att han antydde att han var känslomässigt introvert.

Jag skulle nog även vilja påstå att jag uppfattade honom som extremt introvert (känslomässigt inte socialt) igår när jag var där.
Jag fick dock känslan av att han absolut inte var oberörd, även om han mycket troligt kan uppfattas som så av många.

Min upplevelse och känsla måste ju inte vara rätt för det och jag har inte hört larmsamtalet heller för den delen.
Citera
2023-02-09, 10:31
Medlem
sunny5s avatar
Citat:

En del tänker "baklänges" i akut situation och agerar väldigt märkligt.
Finns tom de man måste ge en lusing för att de ska tänka rationellt i krissituationer.
Långvarig sömnbrist, flytt på G och otrohet kan nog få den tåligaste att "Slå runt" i huvudet.

Tycker det är mer märkligt att Isabella även nu uppvisar sån kyla att hon inte närvarar vid rättegången 24/7
Citera
2023-02-09, 10:39
Medlem
sunny5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackvack
Antar att larmsamtalet spelades upp i måndags?

Lukas fick fråga igår om han förstod att folk kring händelsen kan ha uppfattat honom som kall.
Hans svar på detta var att han alltid varit sådan att man kanske inte ser på utsidan vad som försiggår men att det är kaos på insidan.
Jag uppfattade att han antydde att han var känslomässigt introvert.

Jag skulle nog även vilja påstå att jag uppfattade honom som extremt introvert (känslomässigt inte socialt) igår när jag var där.
Jag fick dock känslan av att han absolut inte var oberörd, även om han mycket troligt kan uppfattas som så av många.

Min upplevelse och känsla måste ju inte vara rätt för det och jag har inte hört larmsamtalet heller för den delen.

Med tanke på hur länge han suttit häktad med restriktioner är det en normal reaktion när de får komma ut i "verkligheten". Massa intryck slås helt plötsligt emot dom.
Citera
2023-02-09, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shw
Fast de har han ju fått nu, efter han blivit frihetsberövad. Han gick mig veterligen inte på några sömntabletter när situationen uppstod. Tvärtom sov han väldigt lite.

En annan sak jag reagerade på i FUP:en är att L vid något tillfälle säger att Junie somnar för kvällen vid 23 och vaknar när I går upp till jobb vid 5. Är det ingen annan som tänkt på att det här är *otroligt* lite sömn för en bebis? En femmånaders "ska" sova 11-12h på natten och 3-4 till på dagen. Har det uträtts om systematisk sömnlöshet kan påverka en bebis andra system, alltså är det lättare att t ex sluta andas, blöda osv vid sömnbrist?

En bebis har sin matklocka. Vid 6 månaders ålder är det väldigt vanligt att sova 4-6 timmar för att sen vakna, bli utfodrad och sen somna om igen. Bebisen sov nog under andra tidpunkter också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in