2023-02-08, 23:37
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Jag jämförde med det amerikanska systemet, där domaren inte har något att säga till om gällande ifall den åtalade bedöms skyldig eller inte, men i de flesta stater ganska fritt kan döma ut godtyckligt straff.

Utan att gå off topic här men Usas rättsystem är ju väldigt annorlunda.

Men nu pratade vi Sverige och jag ville bara förtydliga i mitt inlägg för de som inte har kännedom att jury och nämdemän är olika och fungerar olika.
Citera
2023-02-08, 23:39
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Jag jämförde med det amerikanska systemet, där domaren inte har något att säga till om gällande ifall den åtalade bedöms skyldig eller inte, men i de flesta stater ganska fritt kan döma ut godtyckligt straff.

Aha. Då misstolkade jag ditt inlägg
Citera
2023-02-08, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackvack
Noll koll faktiskt men hon kändes rörig.
Under hans förhör så läste hon upp hans första förhör och utelämnade vissa viktiga detaljer som var relevanta för frågan.
"Du säger inget om hunden ligger på Junie"

Där fick försvarare kliva in och tydligt markera att hon kanske skulle läsa två rader ned och då läste hon upp det för åklagaren vilket satte punkt på hela frågan.
Två rader ned:
"Ja och då såg jag att bara en hand/ben sticka fram under hunden".

Sen var det diskussionen om kollisionen i babygymmet och åklagaren frågar rättsläkaren "det nämns här att juni haft bågen i babygymmet mot sig sen hunden på 27kg som lagt sig på henne, kan en klämskada av detta slag ge upphov till dessa blåmärken".

Det kom dock inga följdfrågor på dettta då (antar jag) det var så uppenbart felaktigt i jämförelse med misstänkt händelseförlopp.

Jag uppfattade dock åklagaren som mycket besvärad vid många tillfällen.
T.ex. vid frågorna om det andra rättsfallet så protesterade hon tydligt då det var material hon inte haft möjlighet att ställa frågor om då hon inte tycker advokaten oberopat det som bevisning.
Domaren ogillade protesterna.

När rättsläkaren svarade att dom olika blödningarna i hjärna och ögon i teorin kan ha uppkommit vid två olika tillfällen men inom loppet av någon dag mellan så såg åklagaren extremt bekymrad ut.
Det framkommer också att vissa typer av blödningarna är typiska vid syrebrist till hjärnan så det stärktes ju att en krasch kan ha orsakat vissa blödningar och en ev syrebrist kan ha orsakat vissa andra.
För tydlighetens skull så stärktes det ju inte i sak att det är så det gått till men det uppstod liksom ytterligare ett möjligt scenario.

Min upplevelse utifrån denna dag är absolut inte att åklagaren är vass. Sen kan ju det bero på komplexiteten i just detta mål, vad vet jag.

Hoppas du infinner dig dom sista dagarna med. Bra formulerat och alla här som är insatta i fallet får lite att släcka törsten med. Ser fram emot att höra mer
Citera
2023-02-09, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Intressant att se att Ls försvarare har två sakkunniga vittnet. Med det vi har läst i FUP så är det ju långt ifrån säkert att L blir dömd.

Försvarsadvokaten är riktigt bra. Hon vidhåller tesen med hunden och hänvisar till forskning som stöder att hjärnblödningar kan uppstå till följd av syrebrist. Det är bara blödningarna man egentligen har som bevisning för skakvåld. Blåmärkena är obetydliga. Fick J täcket och hunden över sig och L hittade henne med huvudet ner kan hon ha slutat andas omgående (andningsuppehåll är vanliga hos bebisar och J var för tidigt född). HLR dröjde sedan väldigt länge. Så försvaret trycker på att skakvåld inte är säkerställt. De har två expertvittnen till styrkande av den kontroversiella forskningen hit och dit gällande fynd vid skakvåld. Försvaret kan ju inte påstå att det var I som skakade J i och med utgångspunkten att J aldrig skakats men TR förstår nog i och för sig möjligheten att det kan ha varit hon och inte nödvändigtvis L om de köper skakvåldet. Vidare trycker försvaret på att hunden var busig och lekfull och därav la sig på J. J ska ha fått täcke/n runt sig vilken kan förklara de äldre syskonens prat om att J var i ett ”tält”. Dock talar ljudinspelningen från L:s samtal till 112 väldigt, väldigt starkt emot honom. Får se om försvararen har vittnen som styrker att han är oföretagsam, onaturligt lugn och helt borta vid stress och i chock. Jag tror fortsatt på friande dom.
Citera
2023-02-09, 00:31
Medlem
Vallasands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Försvarsadvokaten är riktigt bra. Hon vidhåller tesen med hunden och hänvisar till forskning som stöder att hjärnblödningar kan uppstå till följd av syrebrist. Det är bara blödningarna man egentligen har som bevisning för skakvåld. Blåmärkena är obetydliga. Fick J täcket och hunden över sig och L hittade henne med huvudet ner kan hon ha slutat andas omgående (andningsuppehåll är vanliga hos bebisar och J var för tidigt född). HLR dröjde sedan väldigt länge. Så försvaret trycker på att skakvåld inte är säkerställt. De har två expertvittnen till styrkande av den kontroversiella forskningen hit och dit gällande fynd vid skakvåld. Försvaret kan ju inte påstå att det var I som skakade J i och med utgångspunkten att J aldrig skakats men TR förstår nog i och för sig möjligheten att det kan ha varit hon och inte nödvändigtvis L om de köper skakvåldet. Vidare trycker försvaret på att hunden var busig och lekfull och därav la sig på J. J ska ha fått täcke/n runt sig vilken kan förklara de äldre syskonens prat om att J var i ett ”tält”. Dock talar ljudinspelningen från L:s samtal till 112 väldigt, väldigt starkt emot honom. Får se om försvararen har vittnen som styrker att han är oföretagsam, onaturligt lugn och helt borta vid stress och i chock. Jag tror fortsatt på friande dom.

Vad gäller Lukas 112-samtal, kan du utveckla det lite? Hur talar det emot honom?
Citera
2023-02-09, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Nej det är nämdemän och sitter under en 4 års period. Jury är vanligaamerikanska människor som randomiserad kallas, de får ej heller utbildning. Det får nämdemännen Sverige.
Sverige har inte jury.

Vill bara flika in här och fråga: vilken utbildning då? Nämndemän är trötta politiker som iproncip inte får några andra uppdrag längre 🙃.

Finns ett par yngre nämndemän också men de är inte många.

Efter att ha jobbat många år i domstol skulle jag kunna skriva en bok om just nämndemän. Domaren får många gånger (innan förhandling inleds) förklara för de kära nämndemännen hur det kommer att gå till och hur de ska resonera.

Personligen har jag varit med om nämndemän som både somnat och petat i näsan och käkat upp gubbarna.. (Nej det är inte lögn).
Citera
2023-02-09, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vallasand
Vad gäller Lukas 112-samtal, kan du utveckla det lite? Hur talar det emot honom?

Han svarar inte på frågor, när han svarar är han otydlig, tyst och sluddrar. Han säger inte vad som hänt, om hon andas. Låter bli att följa operatörens uppmaningar, pratar om annat, pratar om hunden om och om igen, obrydd, ointresserad, fokuser på massa annat runtomkring. Säger han ska ringa mamman och lägga på mitt i. Låter inte orolig, stressad utan helt obrydd. NOLL engagemang. Operatören får säga år honom på skarpen flera gånger att svara på frågor, lyssna, koncentrera sig och göra vad hon säger. Långa utläggningar om att det blir svårt för räddningspersonalen att hitta rätt. Han säger att han ska gå ut och hämta räddningspersonalen fast de hittar, dörren är öppen och operatören säger han måste fortsätta med HLR. När han efter många om och men gör HLR pratar han samtidigt om annat. Samtalet är på ca 30 min.
Citera
2023-02-09, 01:15
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumanjii
Vill bara flika in här och fråga: vilken utbildning då? Nämndemän är trötta politiker som iproncip inte får några andra uppdrag längre 🙃.

Efter att ha jobbat många år i domstol skulle jag kunna skriva en bok om just nämndemän. Domaren får många gånger (innan förhandling inleds) förklara för de kära nämndemännen hur det kommer att gå till och hur de ska resonera.

Personligen har jag varit med om nämndemän som både somnat och petat i näsan och käkat upp gubbarna.. (Nej det är inte lögn).

Vilket skitsnack. Jag är själv nämndeman och är varken gammal politiker, trött eller petar näsan. Aldrig har domaren behövt förklara hur det går till. Och efter förhandlingar så kör vi en öppen dialog.

Tråkig erfarenhet du har
Citera
2023-02-09, 01:24
Medlem
Vallasands avatar
Citat:
Han svarar inte på frågor, när han svarar är han otydlig, tyst och sluddrar. Han säger inte vad som hänt, om hon andas. Låter bli att följa operatörens uppmaningar, pratar om annat, pratar om hunden om och om igen, obrydd, ointresserad, fokuser på massa annat runtomkring. Säger han ska ringa mamman och lägga på mitt i. Låter inte orolig, stressad utan helt obrydd. NOLL engagemang. Operatören får säga år honom på skarpen flera gånger att svara på frågor, lyssna, koncentrera sig och göra vad hon säger. Långa utläggningar om att det blir svårt för räddningspersonalen att hitta rätt. Han säger att han ska gå ut och hämta räddningspersonalen fast de hittar, dörren är öppen och operatören säger han måste fortsätta med HLR. När han efter många om och men gör HLR pratar han samtidigt om annat. Samtalet är på ca 30 min.

Oj, wow. Det där låter, rent ut sagt, bisarrt. Kommenterade försvarssidan nämnda samtal på något sätt? Låter mycket svårt att resonera bort, liksom.

Tack för svar.
Senast redigerad av Vallasand 2023-02-09 kl. 02:08.
Citera
2023-02-09, 07:03
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumanjii

När man blivit utsedd till nämdemän får man utbildning i det. Står på deras hemsida. Bara att gå in och läsa.

Men här är delen om det

”Introduktionsutbildning för nya nämndemän

För att få börja tjänstgöra måste alla nämndemän genomgå en obligatorisk introduktionsutbildning på domstolen. I utbildningen ingår bland annat att lära sig mer om vad uppdraget innebär, vilka typer av mål som de ska vara med och döma i, lagstiftning och rättskällor samt om rutiner på domstolen. De får också information om offentlighet och sekretess och om Sveriges Domstolar.

Som avslutning får nämndemännen avlägga domareden.

Det är respektive domstol som genomför utbildningen för sina nämndemän och brukar ta från en halv upp till en dag
.”

Från Sveriges domstolar
Citera
2023-02-09, 07:07
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:

Intressant, om vi spekulerar att L inte har skakat J kan man ju undra vad som får honom att agera så?

Chock? Panik låter det ju inte som. Utifrån det du skriver är det ju ett väldigt avvikande beteende för situationen men då utgår jag ju från hur jag hade agerat och reagerat.
Citera
2023-02-09, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
När man blivit utsedd till nämdemän får man utbildning i det. Står på deras hemsida. Bara att gå in och läsa.

Men här är delen om det

”Introduktionsutbildning för nya nämndemän

För att få börja tjänstgöra måste alla nämndemän genomgå en obligatorisk introduktionsutbildning på domstolen. I utbildningen ingår bland annat att lära sig mer om vad uppdraget innebär, vilka typer av mål som de ska vara med och döma i, lagstiftning och rättskällor samt om rutiner på domstolen. De får också information om offentlighet och sekretess och om Sveriges Domstolar.

Som avslutning får nämndemännen avlägga domareden.

Det är respektive domstol som genomför utbildningen för sina nämndemän och brukar ta från en halv upp till en dag
.”

Från Sveriges domstolar

Från min arbetsgivare med andra ord.. det finns utbildning och så finns det utbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in