2023-02-27, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Du förstår som sagt vad inte vad jag pratar om.
En domare som slår sin fru kan inte döma i mål där män slår kvinnor.
En domare som köper sex får inte döma i mål om sexköp osv
Därför att värderingarna man har påverkar hur man uppfattar och tolkar saker.
Det är alltså inte okej för nämndeman att sitta och vara ensidig och fördöma någon för att denne inte har samma moral som nämndemannen och samtidigt handlägga fall av liknande art.
Så sluta tjafsa om sådant du inte begriper dig på.
Det finns för övrigt ingen människa oavsett yrke eller ställning som kan vara helt objektiv.
Alla har precis som du och nämndemannen inte lyckats fatta att brottet är att ett barn dödats och inte vem och var Bella väljer att ha sex eller att hon tröttnat på "stackars Lukas".

Man kan inte skilja privata värderingar från rollen som domare eller nämndeman.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/rasistiska-uttalanden-av-namndeman

https://samnytt.se/v-namndeman-foresprakar-sharia-framfor-svensk-lag/

Det finns fler exempel på andra teman.

Jag säger inte att det inte förekommer fall där nämndemän är dumma i huvet.. Jag säger vad som ingår i att vara både nämndeman och domare.. och på riktigt , SD:are och en från muslimska brödraskapet? Är de dina exempel du väljer att motargumentera detta med ?🤣

För din information ..
https://www.expressen.se/gt/v-namndemannen-utreds-stangs-av/ - något nyare artikel än din som är 5 år gammal 🤦🏻‍♀️

För de andra .. nämndemännen i det här fallet har inte öppnat sin käft för allmänheten ännu, eftersom att domen kommer på fredag.
Citera
2023-02-27, 20:55
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av que-chucha
Jag säger inte att det inte förekommer fall där nämndemän är dumma i huvet.. Jag säger vad som ingår i att vara både nämndeman och domare.. och på riktigt , SD:are och en från muslimska brödraskapet? Är de dina exempel du väljer att motargumentera detta med ?🤣

För din information ..
https://www.expressen.se/gt/v-namndemannen-utreds-stangs-av/ - något nyare artikel än din som är 5 år gammal 🤦🏻‍♀️

För de andra .. nämndemännen i det här fallet har inte öppnat sin käft för allmänheten ännu, eftersom att domen kommer på fredag.
Jag har inte sagt att nämndemännen i det här fallet öppnat sin käft.
Jag har sagt att en som påstår sig vara nämndeman öppnar sin käft i det här fallet och stämmer det att vederbörande är nämndeman så är det skrämmande.
Lär dig läsa
Citera
2023-02-27, 22:33
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt att nämndemännen i det här fallet öppnat sin käft.
Jag har sagt att en som påstår sig vara nämndeman öppnar sin käft i det här fallet och stämmer det att vederbörande är nämndeman så är det skrämmande.
Lär dig läsa

Men snälla.. så ingen nämndeman får ha privata åsikter UTANFÖR yrket ?
KellyWoman är inte ens nämndeman i DET HÄR FALLET.
Den ända personen i hela den här jävla tråden som är ensidig är du 🤦🏻‍♀️ Det kanske är du som ska lära dig läsa 🤭😘
Citera
2023-02-27, 23:39
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Men snälla.. så ingen nämndeman får ha privata åsikter UTANFÖR yrket ?
KellyWoman är inte ens nämndeman i DET HÄR FALLET.
Den ända personen i hela den här jävla tråden som är ensidig är du 🤦🏻‍♀️ Det kanske är du som ska lära dig läsa 🤭😘

Tack kära du! Men det känns som att stånga sig blodig då vederbörande har bestämt sig att inte vilja förstå.
Jag är inte nämndeman i detta fallet och självklart får jag ha privata åsikter trots uppdrag. SUCK
Citera
2023-02-27, 23:40
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Eller så kryper du tillbaka in i Isabellas röv 😘

”Alla har rätt att få sin sak prövad av en opartisk domstol och behandlas lika inför lagen. Även om nämndemän utses av politiska partier, så är utförandet av uppdraget opolitiskt. Det innebär att nämndemän inte får driva politiska åsikter i domstolen och inte låta sig påverkas av personliga värderingar. Precis som juristdomare måste de alltid följa gällande lagstiftning och vara objektiva.”
- Sveriges domstolar

Det finns nog ingen i den här tråden på 427 sidor som är så otroligt dumdryg som dig och som ger sig på precis alla som inte ser på samma sätt som dig. Alla älskar inte Lukas bara för att man inte tycker bra grejer om Isabella🤦🏻‍♀️

Precis och alla älskar inte Lukas bara för att man inte tror han mördat sitt barn.
Citera
2023-02-27, 23:42
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Du är inte frikopplad från dina värderingar i rätten och som nämndeman ska du inte vara det.
Nämndemännen är där för att representera folket tolkning och uppfattning.
Du är djupt okunnig om vårt rättssystem och gör nog bäst i att ägna dig åt att slicka Lukas i arslet istället för att ge dig in på sådana frågor.

Nej du är oerhört okunnig, jag förstår ditt liv måste vara oerhört ensamt om man lyckas producera alla dessa inlägg på fb på så kort tid. Tjafsar du bara för att få mänsklig kontakt?
Alla här tycker inte detta fall är svart eller vitt.
Många här anser att det inte är styrkt att han gjort detta och om det ska dömas utifrån vad du skrev att nämndemännen är en symbol för vad ”fölket” tycker borde han ju frias.
Alla här utom danser ju det. Så om vi är en representation an fölket så tror jag det ser liknande ut.
Senast redigerad av WallabeJoy 2023-02-27 kl. 23:51.
Citera
2023-02-27, 23:44
Medlem
Sluta svara på silopsilops OT inlägg så ni inte själva blir anmälda för OT och trams. Personen provocerar ju med flit.

OnT, om Lukas blir dömd för nånting men beräknas att ha suttit av straffet nu när han vart häktad ca sju månader, vad skulle han kunna dömas för då?

Behöver inget svar från silop tack.
Citera
2023-02-27, 23:48
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Sluta svara på silopsilops OT inlägg så ni inte själva blir anmälda för OT och trams. Personen provocerar ju med flit.

OnT, om Lukas blir dömd för nånting men beräknas att ha suttit av straffet nu när han vart häktad ca sju månader, vad skulle han kunna dömas för då?

Straffet anses förverkat av tiden i häktet......så i så fall ingenting mera......helt fri. OM det nu blir dömt så....
Citera
2023-02-27, 23:48
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:

Han kan bara dömas för det som är väckt åtal mot,.. jag minns inte vad det är nu. Men de kan inte ta ngt annat om de anser det. De dömer bara åtalspunkterna och det ligger på åklagaren att ”täcka” upp om han tex inte döms på en åtalspunkt att han kanske döms för en annan. Minns som sagt inte vad åtalen är.

Jag tror han frias helt om åklagaren inte tagit med ngt mindre.
Citera
2023-02-27, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Han kan bara dömas för det som är väckt åtal mot,.. jag minns inte vad det är nu. Men de kan inte ta ngt annat om de anser det. De dömer bara åtalspunkterna och det ligger på åklagaren att ”täcka” upp om han tex inte döms på en åtalspunkt att han kanske döms för en annan. Minns som sagt inte vad åtalen är.

Jag tror han frias helt om åklagaren inte tagit med ngt mindre.

Det var väl synnerligen grov misshandel och nånting mer. Vållande? Låter som nåt man hade fått mer än sju månader för.

Så antagligen går han alltså fri. Och förtjänar ett fint skadestånd.
Citera
2023-02-27, 23:58
Medlem
Citat:
Nej det är nog inget lätt mål för TR och det ska bli mycket intressant att läsa domskälen.
Eftersom han redan är släppt så tror jag han frias eller döms för ett brott som ger så kort straff att det redan är avtjänat på häktet.
Hur som helst så kommer det bli intressant att läsa hur rätten resonerat och vilka öppningar som finns för överklagan.

Ah, har missat att han är släppt. Tack för infon! Det är rätt att han frias.
Citera
2023-02-28, 00:04
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Det var väl synnerligen grov misshandel och nånting mer. Vållande? Låter som nåt man hade fått mer än sju månader för.

Så antagligen går han alltså fri. Och förtjänar ett fint skadestånd.

Det är synnerligen grov misshandel och vållande till annans död, grovt brott.
Straffen har olika värde men vållande grovt brott mellan 1-6 års fängelse. Grov misshandel minst 18 mån - 6 år.

Jag vet inte om åklagaren under rättegången ändrat eller lagt till någon rubricering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in