2023-02-09, 06:42
Medlem
Juggernawts avatar
Vardagar glodde man på de två tv-kanalerna så länge det visades program, mellan 17.30 och 23 oftast. Det lästes mycket tidningar, böcker och magasin. Folk hälsade på hos varandra, käkade middag och umgicks.
Citera
2023-02-09, 06:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
År 1983 dvs 40 år sedan fanns det knappt vhs eller Atari 2600 (om den kom så vet ej) men vet att game and watch fanns.

Jag förutom spel vad fan gjorde man en onsdag kväll på en februari som singel 30-åring? Läste man böcker? Mådde man bättre?

Något säger mig att man läste en sjulhelevetes massa serietidningar och magasiner typ Okej eller det man har intresserad av. Skulle gissa på att 30-40 åringar hade kanske 2-3 prenumerationer på olika tidningar och magasiner för att få veta om Michael Jackson eller vilka filmer som är påväg till Sverige.

Nämen allvarligt vad fan gjorde man på en Onsdagkväll efter jobbet 1983?

30-åringar läste inte Okej. 13-17-åringar läste Okej. 30-åringar var föräldrar till ett eller två barn på den tiden. Så det var hushållsarbete och familjeliv på kvällen.
Citera
2023-02-09, 07:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Vardagar glodde man på de två tv-kanalerna så länge det visades program, mellan 17.30 och 23 oftast. Det lästes mycket tidningar, böcker och magasin. Folk hälsade på hos varandra, käkade middag och umgicks.

Dagens Nyheter tex, var helt suverän på den tiden. Jag läste allt i den, allting, t o m annonserna. Idag hatar jag denna tidning, framförallt de fula kolumnisterna. Feministpack och fåniga män. DN lästes vid frukost samt på eftermuddagen efter skola och arbete.
Citera
2023-02-09, 07:17
Medlem
Hardstekts avatar
Barn var ute och lekte, på ett helt annat sätt än idag. Om man bodde i ett barnrikt område så gick man bara ut efter maten och lekte med andra barn som också var ute och lekte. Ofta hade man polare som åt middag hos en eller så satt dom/man och vänta på rummet, om dom/man skulle äta hemma.

Normala 30åringar hade barn, familj och var vuxna. Vilket precis som idag inte lämnar så mycket tid över för hobbies och sånt. Utan en vardagskväll blev det köra barn till idrott/föreningsliv, läxläsning, matlagning, tvätt, städning, laga saker osv.
Citera
2023-02-09, 07:29
Medlem
Var med mina hästar
Var ute och åkte EPA med min pojkvän
Sommar badade solade
Sommar hade mitt första sommarjobb plocka jordgubbar på visingsö
Jag var ute väldigt mycket
Född 1967
Citera
2023-02-09, 07:33
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Studerade, läste, skruvade på gamla bilvrak, och besökte cinemateket.

Det var väl vad man pysslade med på den tiden.
Citera
2023-02-09, 07:46
Bannlyst
Man spelade antingen poker med polarna och funderade konstant på hur man skulle vinna tillbaka det man nyss förlorat, eller så satte man ihop V65-system.
Eller så var man ute och kastade snöbollar på bilarna som körde förbi på E4:an.
På helgen var man full på något disco.

edit: jag missade att frågan gällde 30-åringar, stryk snöbollarna
Senast redigerad av adaptern 2023-02-09 kl. 07:48.
Citera
2023-02-09, 07:47
Medlem
Vi körde rätt mycket sällskapsspel typ monopol i familjen, var inte jättegammal -83 men som jag minns det så sparkade man boll tills det blev mörkt. Hela gården delades in två lag sen spelade man...på vintern hockey!

Vet folk som tränar ungdomar idag där tränarna får skit från föräldrar då dom sätter in 4 träningar i veckan! Sammanlagt 4 timmar? Det gjorde man dagligen på min tid fast å andra sidan fanns det ingen Playstation heller! Tiderna förändras jag är nog ändå glad att jag fått uppleva min uppväxt och Sverige som det en gång var!
Citera
2023-02-09, 08:17
Bannlyst
Vi som växte upp då och som beskriver vårt familjeliv som sunt i ett väl fungerande Sverige, är det inte konstigt hur Sverige har blivit absurt ändå? Vi är ju medskyldiga och kan inte bara lasta fördärvet på vår föräldrageneration. Vi är ju lika skyldiga vi. Och våra barn är klimatmuppar och veganer. Föräldrarna blir alktmer tatuerade.
Citera
2023-02-09, 08:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Ha ha på den tiden blev det tomt på barn ute om det var 10minuter med Rosa Pantern på tv. Vilket det var ungefär en gång I månaden. Staten, och i praktiken socialdemokraterna hade monopol på vad svenskarna skulle se på. .

Sossarna kan man väl alltid skälla på men det där monopolet fungerade bättre än dagens enorma helvete till TV-repertoar. Som systembolaget, också ett monopol som lever kvar och som alltid får högsta betyg av såväl de anställda som av kunderna.
Citera
2023-02-09, 08:22
Medlem
Jag gick i gymnasiet då. På kvällarna läste jag läxor och gjorde ritningar/konstruktioner till telefoner man kunde koppla loss från kopparnätet och kunna bära med sig.
Det lönade sig…
Citera
2023-02-09, 08:30
Medlem
Carl Serungs avatar
Diskuterade politik med sina kamrater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem