2023-02-09, 02:34
Medlem
Narutoshippchops avatar
Man dansade och lyssnade mycket på musik. Man hade många sociala kontakter och fritidsintressen. De hade mer fullt upp på den tiden än vad vi har idag. Idag är folk som döda zombies i jämförelse.
Citera
2023-02-09, 02:45
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Man dansade och lyssnade mycket på musik. Man hade många sociala kontakter och fritidsintressen. De hade mer fullt upp på den tiden än vad vi har idag. Idag är folk som döda zombies i jämförelse.
beror helt på vem du tittar på men blickar vi på statsmänniskor så stämmer det absolut normala individer förpassas som missbrukare eller psykiskt instabila av denna zombiepopulation medan de n ormala tycker att det bara kryllar av döskallar i hela stan nu snackar vi såklart om stockhoilm och inte typ bromållla även om det finns inaktiva latmaskar även i glesbygden
Citera
2023-02-09, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valle75
undrar om inte cdn började komma då , kanske var kasettband fortfarande

Blandband var ju en stor grej.
Citera
2023-02-09, 03:10
Bannlyst
Man var aktiv. Man umgicks, sportade, var ute halva nätterna o.s.v. Alla var mycket mer aktiva än idag. Friskare och mycket vackrare också. Man läste även mycket tidningar om man var hemma.
Citera
2023-02-09, 03:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Preciiiis detta. Fy fan vad jag saknar denna tid.

Neonfärgerna, hårstilarna, musiken, modet, filmerna, sporterna, attityden, hur folk såg ut och var..värmen hos dem..fucking ALLT!
Citera
2023-02-09, 03:12
Medlem
SAIVONs avatar
Drack kaffe, pratade i telefon och hade kvällar med Trivial pursuit
Citera
2023-02-09, 03:17
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Blandband var ju en stor grej.

Men samtidigt får vi komma ihåg att vinylalbumen fortfarande åkte på. Och på dem så kunde man inte bläddra hur som helst. Lyssnar man på album från 70 och första hälften av 80talet så är det lite mer album för de som gjorde dem visste att folk skulle lyssna på hela albumet. Idag är det ofta allt fokus på singeln och de andra 10 spåren är utfyllnad. Konceptsalbum som The Wall, From the Inside, The Elder, Dark side of the moon, Welcome to my nighmare, War of the Worlds känns dessutom mer 70 och början av 80tal. Överhuvudtaget kändes perioden mer spännande. Grupper släppte album nästan varje år och nästan varje vecka kom en nytt album eller en ny hitsingel och "sätta tänderna i" .

Jag tror dessutom att väldigt många fler ungdomar lärde sig spela ett instrument jämfört med idag. Nästan alla prövade på att lära sig nåt i allafall. I stort sett alla killar på denna tiden spelade dessutom handboll och eller/fotboll i nåt lag. . Bodde man i storstad så fanns alltid den lokala föreningen med kompisarna och några äldre snubbar i området som fungerade som tränare/fritidsledare. Det var en helt annan trygghet då. . Och det fanns inga Brommapojkarna som har 20lag i varje åldersklass. Fotbollen fyllde en mer social funktion då, eftersom det var mer kompisgäng än fotbollsfabriker.
Citera
2023-02-09, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laggiore
Jag köpte en stor stereo när cd kom, grannarna blev tokiga

Det är en jävla tur att grannarna är längre bort nu, för nu är stereon gigantisk
Ja men roligt..jag köpte en Hitachi för 9000kr...väldigt mycket pengar 1981..har kvar allt fast i garaget.
Citera
2023-02-09, 05:28
Avslutad
Jag var runt tio 1983 och även om min familj var minst sagt störd så levde vi nog rätt så lika alla andra när det kom till just detta.
Det var ofta folk hemma, mammas väninnor eller pappas polare eller båda. Det dracks kaffe framför TV:n, lyssnades på musik, pratade. Jag minns särskilt att alla pratade mycket mer med varandra då.

Vi ungar bakade, satt mycket på våra rum och pillade med olika saker, jag upplever att vi skötte oss själva på ett helt annat sätt än dagens ungar där föräldrar många gånger måste hjälpa till att aktivera.
Vi var ute och lekte, vi hade en liten skog bakom huset, i dag skulle jag nog inte kalla det skog utan mer en dunge av träd, men som barn var det en skog, där byggde vi hela byar av kojor och lekte- vi hade liksom ett parallellt universum där ute där vi levde som vuxna fast med kojor, stenar och pinnar. Vi inredde våra kojor med grejer vi tog med innifrån (inte alltid till föräldrarnas glädje - minns när en polare snodde med en tavla ut och hängde upp på en trädstam, det regnade och tavlan var förstörd)
En helt vanlig kväll kunde någon granne få för sig att bjuda in halva gården till grillning.
När vi sen köpte hus så var det ju mycket med det, ett rum som skulle tapetseras, en vägg skulle målas.
Vi åkte och handlade tillsammans hela familjen, bara en sån sak och det var inget som stressades runt utan vi verkligen umgicks medan vi handlade, inget man direkt uppskattade när man kom upp i tonåren men då kom man ju undan den delen på ett helt annat vis.

Två tv-kanaler och nej vhs var inte så vanligt men det fanns och det fanns moviebox att hyra för ett par tior.
Man följde typ ALLA tv-serier. Minns att morsan satt med en tidning som hette "Röster i radio och tv" som främst var en tv-tidning alltså en tidning med tablåer för tv-sändningarna ett par veckor framåt och några få reportage. Hon satt med den där jäkla tidningen och kryssade för vad vi skulle se en veka i stöten.
Som någon skrev, mycket tidningar rent generellt. Morsan köpte nog 2-3 olika veckotidningar och på helgen köpte min familj BÅDE GT och Aftonbladet (till vår sosse-grannes stora fasa, Aftonbladet var ju den enda man kunde köpa) med div söndagsbilagor och så satt vi tillsammans hela familjen och LÄSTE i vardagsrummet.
Brorsan hade Kalle Anka och jag hade Scoby Doo till en början sen nån mesig hästtidning (för att alla tjejer hade den)
Man ringde kompisar på den fasta telefonen, en del kompisar som hade flyttat kunde man prata med nån kväll i veckan i flera timmar.
Man sprang i skogen och hittade gömmor av porrtidningar och ölburkar, vi var nere vid sjön och fiskade. Morsan packade en gul kylväska med mackor och vi gick ner hela familjen och satt en hel dag på en klippa, ofta tillsammans med andra familjer eller en hel hög med ungar/ungdomar. Fiskade, badade, pratade. På vintern gjorde man samma sak men då åkte man skridskor istället.

Mycket var bättre på den tiden helt klart, men det är lätt att romantisera också
Citera
2023-02-09, 05:36
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Man spelade monopol och fotboll och drack bärs. En enklare tid.
Citera
2023-02-09, 05:36
Medlem
Christopher.s avatar
Rökte under köksfläkten.
Citera
2023-02-09, 06:19
Medlem
hippilis avatar
Man umgicks med folk, lärde sej skruva i bilar och mopeder, grillade och drack öl, folk var trevliga på den tiden och idioterna var inlåsta, folk förstod att droger ger biverkningar.

Det fanns massa att göra utomhus och var det dåligt väder satt man ett gäng hos en kompis och lyssnade på musik och läste tidningar alla var trevliga mot varandra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in