2023-02-08, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det var någon annan som tog upp ämnet Gud och barn som svälter ihjäl. Jag applicerade bara problemet på det.
Eller så är det ett berömt moralproblem från 300-talet formulerat av en kristen. Vad vet jag.. Höhö!

Inget av dem, hoppas jag. Kan du expandera på din frågeställning så som jag gjort med min?
Jag tror inte det. Det borde vara lätt för dig att falsifiera en falsk dikotomi, om du föredrar att höja nivån.

Jag noterar att du ännu inte ens försökt diskutera problemet, du föredrar att diskutera mig.
Du tycker inte själv att det är bekymmersamt att du endast försöker misstänkliggöra mig?

Bara för att något är gammalt gör inte att det är mindre ointelligent.
Varför ska ett falskt problem ens diskuteras seriöst menar du? Jag nöjer mig med att konstatera att du inte kan redogöra för problematiken utan att hemfalla i känsloutbrott och det visar bara än mer hur barnsligt du tänker.
Citera
2023-02-08, 17:46
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Då var vi rätt klara då
Bara om du är trångsynt och inte vågar utmana dina fördomar. Inte vågar ifrågasätta din tro.
Citera
2023-02-09, 00:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Bara om du är trångsynt och inte vågar utmana dina fördomar. Inte vågar ifrågasätta din tro.
Jag ifrågasätter den dagligen. Det har jag noll problem med. Men ja, att tro att jorden är 6000 år gammal är lika puckat som att tro att den är platt.
Citera
2023-02-09, 04:54
Medlem
Citat:
Jag ifrågasätter den dagligen. Det har jag noll problem med. Men ja, att tro att jorden är 6000 år gammal är lika puckat som att tro att den är platt.

Jag har aldrig påstått att jorden är 6000 år gammal.
Citera
2023-02-09, 06:36
Medlem
Gud/Gudar är UtomJordingar som i Sumer t.ex kallades Annunaki. Det är förlagan till Bibeln.
Abraham kom från Ur ("ur"sprungligen!) Hö-hö!
Citera
2023-02-09, 10:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Bara för att något är gammalt gör inte att det är mindre ointelligent.
Du missar det faktum att det presenterades av en kristen, inte av någon "ateistwebbsida, höhö" som du skrev. Sedan så har Teodicé-problemet diskuterats av rätt många människor, både smarta och dumma. Det faktum att du konstant försöker utmåla det och mig som suspekt visar bara på din egen brist.
Citat:
Varför ska ett falskt problem ens diskuteras seriöst menar du?
Vem säger att det är ett falskt problem? Och du har ju inte diskuterat det på något sätt än. Bara flytt fältet med en ridå av undanflykter och beskyllningar. Patetiskt.
Citat:
Jag nöjer mig med att konstatera att du inte kan redogöra för problematiken utan att hemfalla i känsloutbrott och det visar bara än mer hur barnsligt du tänker.
Vad för känsloutbrott? Nu hittar du på igen.
Varför måste du fantisera om mig istället för att diskutera saken?
Jag har redogjort för problemet flera gånger men jag inser att du inte är kapabel att diskutera det så vi kan släppa det.
Tänk på det här innan du slinker iväg:
Problemet är kanske inte att frågeställningen är ologisk, det kanske beror på att egenskaperna som tillskrivs Gud är ologiska.
Det är som att föreställa sig en fyrkantig triangel, försöka passa in den i världen och sedan hävda att det är världen det är fel på.
Kanske föreställningen om Gud är det riktiga problemet?
Så, nu har du fått en genväg till rätt slutsats. Den bjuder jag på.
Citera
2023-02-09, 10:57
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Adam och Eva skapades för ungefär 6000 år sedan, medans djur, växter, jorden, solen och universum kan vara så gamla som vetenskapen menar, detta eftersom Guds skapelsedagar inte var 24 timmars jorddagar.

På Venus är en dag 243 dagar på jorden, bibeln talar om skapelsedagarna för det som "Gud kallade" för dag och natt, det har alltså inget med jordens dagar och nätter att göra.

Bibeln säger att en dag för Gud kan vara som tusen år för människan:

"Men en sak får ni inte glömma, mina kära: för Herren är en dag som tusen år och tusen år som en dag." (2 Petrus 3:8 Bibel2000)

Skapelsedagarna är alltså inga exakta tidsangivelser, utan ett sätt att berätta i vilken ordning och hur skapelsen kom till.
Alla fossiler och lämningar av människor som är äldre än 6000 år, är då; Guds beta-versioner, Människor som inte är släkt med A & E, feldaterade eller inte människor?
Citera
2023-02-09, 11:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har aldrig påstått att jorden är 6000 år gammal.
Jag tyckte inte det gjorde så stor skillnad med det och att säga att Adam och Eva skapades för 6000 år sedan. Precis lika jävla puckat det.
Citera
2023-02-09, 12:21
Avslutad
Citat:
Jag tyckte inte det gjorde så stor skillnad med det och att säga att Adam och Eva skapades för 6000 år sedan. Precis lika jävla puckat det.

Har du samma inställning till dem som menar att Adam och Eva är de första moderna människorna?
Citera
2023-02-09, 12:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Har du samma inställning till dem som menar att Adam och Eva är de första moderna människorna?
Ja
Citera
2023-02-09, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du missar det faktum att det presenterades av en kristen, inte av någon "ateistwebbsida, höhö" som du skrev. Sedan så har Teodicé-problemet diskuterats av rätt många människor, både smarta och dumma. Det faktum att du konstant försöker utmåla det och mig som suspekt visar bara på din egen brist.
Vem säger att det är ett falskt problem? Och du har ju inte diskuterat det på något sätt än. Bara flytt fältet med en ridå av undanflykter och beskyllningar. Patetiskt.

Vad för känsloutbrott? Nu hittar du på igen.
Varför måste du fantisera om mig istället för att diskutera saken?
Jag har redogjort för problemet flera gånger men jag inser att du inte är kapabel att diskutera det så vi kan släppa det.
Tänk på det här innan du slinker iväg:
Problemet är kanske inte att frågeställningen är ologisk, det kanske beror på att egenskaperna som tillskrivs Gud är ologiska.
Det är som att föreställa sig en fyrkantig triangel, försöka passa in den i världen och sedan hävda att det är världen det är fel på.
Kanske föreställningen om Gud är det riktiga problemet?
Så, nu har du fått en genväg till rätt slutsats. Den bjuder jag på.

Att det presenterades av någon som kallat sig kristen förändrar väl ingenting, det är en falsk motsättning ändå oavsett vem som framställer den.
Inte ens möjligheten att problemet är falskt kan du ta in.

Och Gud upphör inte att existera bara för att du tycker han är ologisk.
Citera
2023-02-09, 14:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Att det presenterades av någon som kallat sig kristen förändrar väl ingenting, det är en falsk motsättning ändå oavsett vem som framställer den.
Nej, men det motsäger ditt antydande om att det är en billig taktik jag läst det på en ateistsite, dummer.
Citat:
Inte ens möjligheten att problemet är falskt kan du ta in.
En falsk dikotomi är endast falsk i antalet alternativ den presenterar så du är FULLT välkommen att presentera något alternativ och argumentera för det. Du kommer dock inte göra det för det enda du är intresserad av är att avfärda det, för du kan inte argumentera mot det.

Citat:
Och Gud upphör inte att existera bara för att du tycker han är ologisk.
Det som aldrig existerat kan inte upphöra att existera. Dessutom skrev jag FÖRESTÄLLNINGEN om Gud. Egenskaperna ni tillskriver Gud är som fyrkantiga trianglar. De fungerar inte. Förstår du skillnaden mellan det och att prata om Gud existerar eller inte?

Struntar du medvetet i de direkta frågorna jag ställer? Nu vet jag att du är oärlig så jag ger dig tillåtelse att fly fältet. Det är inte så ovanligt att troende inte kan stå för sina åsikter när ni blir synade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in