2023-02-08, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om det är sant, så är det ytterligare ett bevis för att det har blivit för dåliga lärare i svensk grundskola idag.

Du menar att lärare hellre skall uttrycka sig på latin än att använda ord från Svenska Akademiens ordlista? Visserligen anges gångra vara vardagligt, men det är ju situationen i skolan också, åtminstone på grundskolenivå. Min erfarenhet som f.d. lärare är också att gångra används flitigt av mattelärare.

https://svenska.se/saol/?id=1036060&pz=5
Citera
2023-02-08, 14:54
Medlem
Dranghoffs avatar
Att använda ord från folkspråket i stället för latin är inget konstigt, men det konstiga är varifrån formen ”gångra” kommer. Jag har aldrig hört någon säga annat än ”gånga” au lieu de ”multiplicera” så det måste vara ett relativt nytt eller dialektalt uttryck.
Citera
2023-02-08, 15:02
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Fascinerande. Har faktiskt aldrig hört en enda människa säga ”gångra”. Aldrig heller sett det i skrift förrän här och nu. Och då har jag ändå sett rätt mycket text genom åren.

Gångra sa vi redan på 60-talet. Den grammatiska korrektheten kanske kan diskuteras men det är definitivt vanligt.

SAOL och Svenska Akademien har sedan länge förlorat i anseende.

Hur många vet exempelvis vad "ett guss" betyder?
Citera
2023-02-08, 15:26
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerhardt
Gångra sa vi redan på 60-talet. Den grammatiska korrektheten kanske kan diskuteras men det är definitivt vanligt.

SAOL och Svenska Akademien har sedan länge förlorat i anseende.

Hur många vet exempelvis vad "ett guss" betyder?

SAOB är ett inventarium över svenska språket och har mycket högt anseende bland språkvetare och avancerade språkbrukare.

Lättsamma SAOL däremot ska spegla vad folk faktiskt säger och skriver. Om ett ord inte finns med där är det för att få brukar det. Men möjligen är ”gångra” en mellansvensk variant; jag har dvalts större delen av livet i Sydsverige och aldrig hört ordet förrän häromdagen. Det ligger obekvämt i munnen för alla med skorrande r.
Citera
2023-02-08, 17:11
Medlem
Merwinnas avatar
Här är det antagligen någon som har felöversatt ordet för "ruin", för något fartyg ser jag inte där...

”Flera försöker höra rösterna inifrån vraket
Aftonbladet på plats 11 200 döda i jordbävningskatastrofen

https://tv.aftonbladet.se/video/352300/de-forsoker-hora-rosterna-inifraan-vraket-har-bakom
Citera
2023-02-08, 19:26
Medlem
Citat:
Här är det antagligen någon som har felöversatt ordet för "ruin", för något fartyg ser jag inte där...

”Flera försöker höra rösterna inifrån vraket
Aftonbladet på plats 11 200 döda i jordbävningskatastrofen

https://tv.aftonbladet.se/video/352300/de-forsoker-hora-rosterna-inifraan-vraket-har-bakom
I originalet stod det väl antagligen wreckage skulle man kunna tro...
Citera
2023-02-08, 19:30
Medlem
Citat:
Om det är sant, så är det ytterligare ett bevis för att det har blivit för dåliga lärare i svensk grundskola idag.

Är inte beredd att hålla med här. ”Gångra” är ett allmänt vedertaget uttryck här i Mälardalen åtminstone.
Citera
2023-02-08, 19:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anhinga
I originalet stod det väl antagligen wreckage skulle man kunna tro...

Det konstiga var ju att tjejen var där, på plats. Hon borde väl själv ha kunnat se vad det var, och inte bara översätta vad någon amerikansk (?) journalist redan beskrivit det som? Meningslöst att skicka ut korrar i världen, då ju...
Citera
2023-02-08, 19:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemini_
Är inte beredd att hålla med här. ”Gångra” är ett allmänt vedertaget uttryck här i Mälardalen åtminstone.

Nej det är det inte. Det är barnspråk. Att ta två gånger tre blir att gångra med tre. Det är absolut inte korrekt svenska.
Citera
2023-02-08, 19:53
Medlem
Citat:
Nej det är det inte. Det är barnspråk. Att ta två gånger tre blir att gångra med tre. Det är absolut inte korrekt svenska.

Hävdar ånyo att ditt påstående om att detta uttryck på något sätt korrelerar med sämre nivå på dagens lärare fallerar. Detta av den enkla anledningen att det är ett allmänt vedertaget uttryck i flera delar av landet. Det finns även röster som nämner att det går att härleda till 60-talet dessutom (och säkerligen ännu längre tillbaka). Sedan får du naturligtvis tycka och tänka som du vill.
Citera
2023-02-08, 20:15
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Att använda ord från folkspråket i stället för latin är inget konstigt, men det konstiga är varifrån formen ”gångra” kommer. Jag har aldrig hört någon säga annat än ”gånga” au lieu de ”multiplicera” så det måste vara ett relativt nytt eller dialektalt uttryck.

Särskilt konstigt vet jag inte om det är. Formen kommer av standardformuleringen "x gånger y". Rent morfologiskt är det något så udda som en verbalavledning av ett pluralböjt substantiv, vilket man kan tycka borde vara särdeles upphetsande för alla som i övrigt vurmar för språklig komplexitet.
Citera
2023-02-08, 20:32
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
SAOB är ett inventarium över svenska språket och har mycket högt anseende bland språkvetare och avancerade språkbrukare.

Lättsamma SAOL däremot ska spegla vad folk faktiskt säger och skriver. Om ett ord inte finns med där är det för att få brukar det. Men möjligen är ”gångra” en mellansvensk variant; jag har dvalts större delen av livet i Sydsverige och aldrig hört ordet förrän häromdagen. Det ligger obekvämt i munnen för alla med skorrande r.

Jag vet inte om jag kan hålla med om att SAOL skulle vara särskilt lättsam. Det är ju tvärtom den som rekommenderar stavning och böjningsformer. SAOB däremot ägnar sig åt att dokumentera hur språket faktiskt används.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in