2023-02-07, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/raddningsarbetet-i-turkiet-forsvaras-av-vadret/

Farhågan: Dödstalet kan gångras med åtta

"gångras"!

Vad är det för fel på "gångras?"
Citera
2023-02-07, 04:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Vad är det för fel på "gångras?"

Det är barnspråk. Det rätta ordet är "multipliceras".
Citera
2023-02-07, 07:21
Medlem
Citat:
Det är barnspråk. Det rätta ordet är "multipliceras".

Eller så är det bara ett svenskt alternativ till den latinska termen?
Citera
2023-02-07, 10:30
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Eller så är det bara ett svenskt alternativ till den latinska termen?

Gångas i så fall, inte gångras.
”Gångras” skulle kunna vara ett av flera tänkbara modi att röra benen vid förflyttning till fots, som en mer övergripande kategori i förhållande till det mer specifika ”gångart”.
Citera
2023-02-07, 11:32
Moderator
pudelluss avatar
Samma stavfel på två ställen i artikeln. Vid slarvig läsning skulle det också kunna uppfattas som om politikern stavat fel:
– Jag är rädd att vi skapar rubriken “Centern överger landsbyggden” om vi väljer en storstadsledare idag, säger Bo Ha#gström, ordförande för Centerpartiet Gullspång, som begärde ordet under partistämman.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/loof-tackar-for-sig-och-c-valjer-ny-ledare
Senast redigerad av pudellus 2023-02-07 kl. 11:50.
Citera
2023-02-07, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Gångas i så fall, inte gångras.
”Gångras” skulle kunna vara ett av flera tänkbara modi att röra benen vid förflyttning till fots, som en mer övergripande kategori i förhållande till det mer specifika ”gångart”.

De flesta människor jag har träffat genom livet, inklusive mattelärare, säger "gångra med". Det är svenska, helt enkelt.
Citera
2023-02-07, 12:40
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
De flesta människor jag har träffat genom livet, inklusive mattelärare, säger "gångra med". Det är svenska, helt enkelt.

Fascinerande. Har faktiskt aldrig hört en enda människa säga ”gångra”. Aldrig heller sett det i skrift förrän här och nu. Och då har jag ändå sett rätt mycket text genom åren.
Citera
2023-02-07, 15:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Om det är sant, så är det ytterligare ett bevis för att det har blivit för dåliga lärare i svensk grundskola idag.
Citera
2023-02-08, 00:04
Medlem
Citat:
Om det är sant, så är det ytterligare ett bevis för att det har blivit för dåliga lärare i svensk grundskola idag.

Vad är det för fel på att vårda vårt modersmål istället för att bruka en massa låneord? Tycker du att alla ord som är latinskt gångbara i Sverige bör brukas på latinska istället för svenska?
Citera
2023-02-08, 00:57
Medlem
Citat:
Vad är det för fel på att vårda vårt modersmål istället för att bruka en massa låneord? Tycker du att alla ord som är latinskt gångbara i Sverige bör brukas på latinska istället för svenska?

Du adderar, subtraherar, multiplicerar, dividerar och kvadrerar. Matematiska termer är ofta grekiska eller latin.
Citera
2023-02-08, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du adderar, subtraherar, multiplicerar, dividerar och kvadrerar. Matematiska termer är ofta grekiska eller latin.

Hoppas ingen blir arg om jag säger lägger till, drar ifrån och delar med.
Citera
2023-02-08, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PekpinneKendo
Hoppas ingen blir arg om jag säger lägger till, drar ifrån och delar med.

Fast du kan subtrahera på flera olika sätt och många gånger "drar du inte från" när du gör en subtraktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in