2023-02-08, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Inte allt ditt eget slit (vilket oftast r merparten)

Hrt talas att man betalar skatt fr arbete?

Du sitter allts och gnller p att betala 22% skatt fr att hja vrdet genom att renovera sjlv samtidigt som vi har extremt hga marginalskatter p vanligt arbete.
Citera
2023-02-08, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget

Du sitter allts och gnller p att betala 22% skatt fr att hja vrdet genom att renovera sjlv samtidigt som vi har extremt hga marginalskatter p vanligt arbete.

Underhll r ju inte riktigt samma sak som en vrdestegring pga renovering utan i teorin ska du ju behva underhlla bara fr att behlla vrdet

Men det r en svr balansgng, skulle man inte ha skatten samt regler kring hur mnga bostder man fr slja hade ju alla hantverkare bara kpt och renoverat lgenheter
Citera
2023-02-08, 08:49
Medlem
Citat:

Jag pratar inte om att hja vrdet utan normalt underhll fr att bibehlla det.
Citera
2023-02-08, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Underhll r ju inte riktigt samma sak som en vrdestegring pga renovering utan i teorin ska du ju behva underhlla bara fr att behlla vrdet

Men det r en svr balansgng, skulle man inte ha skatten samt regler kring hur mnga bostder man fr slja hade ju alla hantverkare bara kpt och renoverat lgenheter

ven om jag alltid vill kapa skatter r FIs frslag vldigt vettigt. Hja fastighetsskatten kraftigt, kvitta detta mot reavinstskatt samt mot att ta bort statlig skatt p arbete.

https://cornucopia.se/2020/06/skattereformen-aven-full/

Finns ingen som helst anledning som jag kan se till varfr villor ska betala samma fastighetsskatt och inte BRF eller garlgenheter.

Det r legio bland hantverkare att bara ta ut ln till brytpunkten fr statlig skatt och sedan jobba svart. Med slopad statlig skatt kommer du runt det problemet och fastighetsskatten gr att det blir dyrare fr hantverkarna att bara renovera egna lgenheter.

Detta kommer dock ALDRIG att intrffa d medelklassen avgr valen och de sitter nu med 2 lner a 40-50k ish och slipper statlig skatt och en hg fastighetsskatt. Medelklassen skulle med detta f en dubbelsmll medan de lgre skikten fr stora skattefria belopp och de hgavlnade gr lite plus, alternativt plus minus noll.

Det skulle ocks ha hindrat bostadsmarknadens ohlsosamma rally.
Senast redigerad av flanders 2023-02-08 kl. 08:58.
Citera
2023-02-08, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det r mnga, framfrallt i Stockholm, som ligger enormt mycket mer ned. Tittar jag p booli har min villa backat vldigt mycket mtt i kronor.

En del hr i forumet skulle nog bli galna om dom upplevde det. Dom blandar ihop villans vrde med pengar. Det som skett r en vrdeminskning. En del tror att det r pengar.

Visst kan man konvertera villan till pengar genom att slja den. Och hade jag slt fr 1 r sedan s hade jag ftt ut mycket mer.
Men jag ska ju bo ngonstans ocks. Och jag trivs hr. Hade jag slt fr ett r sedan hade jag ftt loss mycket mer. Men d hade ocks grannens hus kostat lika mycket mer.
S att slja fr ett r sedan och kpa grannens hus hade jag bara frlorat p. Staten anser att jag d hade gjort vinst och plundrat mig. Och den plundringen hade jag ftt ta frn mitt vriga sparande.

Dvs jag hade gtt rejlt back p att slja p toppen.

ger man en bostad fr man gilla att vrdet varierar upp och ned.
De som inte klarar det fr hyra.
Staten hade bara plundrat dig Om du plundrat ngon annan , dvs den som gde din bostad innan vrdestigningen Tex grannen , Om du kpte Hans och vrdet steg.Annars hade du ftt gra skatteavdrag fr frsk till plundring Om vrdet minskade?
Citera
2023-02-08, 09:13
Medlem
DVikings avatar
Citat:
ven om jag alltid vill kapa skatter r FIs frslag vldigt vettigt. Hja fastighetsskatten kraftigt, kvitta detta mot reavinstskatt samt mot att ta bort statlig skatt p arbete.

https://cornucopia.se/2020/06/skattereformen-aven-full/

Finns ingen som helst anledning som jag kan se till varfr villor ska betala samma fastighetsskatt och inte BRF eller garlgenheter.

Det r legio bland hantverkare att bara ta ut ln till brytpunkten fr statlig skatt och sedan jobba svart. Med slopad statlig skatt kommer du runt det problemet och fastighetsskatten gr att det blir dyrare fr hantverkarna att bara renovera egna lgenheter.

Detta kommer dock ALDRIG att intrffa d medelklassen avgr valen och de sitter nu med 2 lner a 40-50k ish och slipper statlig skatt och en hg fastighetsskatt. Medelklassen skulle med detta f en dubbelsmll medan de lgre skikten fr stora skattefria belopp och de hgavlnade gr lite plus, alternativt plus minus noll.

Det skulle ocks ha hindrat bostadsmarknadens ohlsosamma rally.

Det nuvarande systemet fr fastighetsskatt/avgift r s sjukt s man knappt kan tro det. Paradvning p Strandvgen med lokalintkter som ger 0 kr avgift = 1400kr/r i fastighetsavgift. Risigt radhus i Flen = fastighetsavgift 9000 kr/r
Citera
2023-02-08, 09:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Vilket du fr dra av p vinsten
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Bara senaste 5 rens underhll och reparationer
Nja, har det ndrats p senare tid d?

Tidigare var det iaf s att underhll och reparationer INTE var avdragsgillt.

Det som var avdragsgillt var vrdehjande frbttringar. T ex ifall man byggt ut huset. Eller dragit in bergvrme.

Underhll och reparationer hr inte dit. De bara frlnger livslngden p huset.
Citera
2023-02-08, 09:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Frst skall man som husgare d betala massor med skatt fr de hantverkare som man anlitar. Sedan skall man betala vinstskatt p det arbete som man betalat hantverkarna fr att utfra.

Du har vl insett att det r jag som betalar hantverkarnas skatter? (Dom tar inte av sina besparingar och betalar de, utan lgger skatterna p fakturan jag betalar).

S jag ker p att betala skatt flera ggr p samma sak.

Kapitalskatter borde tas bort. Dom r bara destruktiva fr tillvxten.
Citera
2023-02-08, 09:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Det r knappast bostadsbrist i Sverige. Hur mnga kvadratmeter per person har vi? Det r inte ovanligt att ngon bor ensam i en 2:a p 80kvm. Dr skulle 3 personer kunna bo. Om ekonomin blir tuffare s bor det nog fler i varje lgenhet. Man fr hyra ut ett rum eller dela med kompisar fr att ha rd.
Ca 41 kvm/person i snitt var det fr en tid sedan. Kan ha kommit nya siffror. Men de borde inte avvika nmnvrt.

34 kvm/person var det i Stockholms kommun. Det var ocks lgst i landet.
Och det illustrerar viljan att bo i Stockholm. Man bde betalar mer fr adressen och gr ned i bostadsyta.

Sverige r bland de lnder som har hgst boyta per person i vrlden.
Citera
2023-02-08, 09:36
Medlem
Citat:
Efter den fjrde frsljningen utgr uppskovet frn den frsta (enligt vad jag har lst men skatteverket verkar inte bry sig). Har bekanta som betalat sina tidigare skatter och om ngon av dem nu skulle slja med frlust har de inget att kvitta mot. Systemet missgynnar starkt de son betalar skatt

Jag har betalt alla mina

Gjorde fina vinster och kpte mkt billigare och renoverade upp.
Hmm ja d lrde man sig ntt nytt
Men betala skatt e tufft sa nn 😂😂😂
Citera
2023-02-08, 09:38
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Om man bara tittar p Stockholms stads k ser det inte ut att stmma. I r har det inte frmedlats ngon lgenhet med ktid frn 2023. Dremot ser trenden bra ut.

Bostder som frmedlats med 0-2 rs ktid:
2023: 98 (hitintills)
2022: 520
2021: 515
2020: 306
2019: 46
2018: 14
2017: 7

Intressant! Ja gr verkligen t rtt hll.
Citera
2023-02-08, 10:12
Medlem
Citat:
Efter den fjrde frsljningen utgr uppskovet frn den frsta (enligt vad jag har lst men skatteverket verkar inte bry sig). Har bekanta som betalat sina tidigare skatter och om ngon av dem nu skulle slja med frlust har de inget att kvitta mot. Systemet missgynnar starkt de son betalar skatt
Var har du lst det? Finns inga sdan regler - https://www.skatteverket.se/privat/f...800030623.html

"Man kan gra uppskov hur mnga gnger man vill s lnge man uppfyller kraven. Du kan allts flytta hur mnga gnger du vill och nd skjuta med dig ditt uppskov."
https://www.ekonomifokus.se/bostad/s...r-det-fungerar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in