2023-02-07, 18:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
All handlar ju om hur tufft det blir.
Det finns ju grader av det, såklart.
Tufft 2023 och 2024 får oavsett hur man gör. En justering om 25 punkter nedåt om så krävs första halvåret 24 behöver inte betyda något katastrofläge eller att jorden helt plötsligt börjar shoppa som om man aldrig gjort nåt annat.
Det går inte att sia om det nu. Vi har diskuterat det förut. Hur det ser ut bara i Sverige om 12 månader har vi ingen aning om.
Om 25 punkter inte betyder något så varför sänka?
Citera
2023-02-07, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja sitter man och förutspår att det ska inträffa en katastrof 365 dagar om året får man ju rätt till slut. En trasig klocka visar också rätt tid 2 gånger per dygn

Det förtar inte faktum att det händer någon gång per årtionde. Oavsett vad folk sagt eller inte.
Citera
2023-02-07, 19:29
Medlem
https://www.svd.se/a/8JEb0W/sbab-s-vd-bostadspriserna-bottnar-under-varen

SBABs vd går ut och säger att vändningen kanske kommer i vår eftersom det råder bostadsbrist. Vad tror ni? Han är trots allt VD för sbab och borde ha lite koll tänker man
Citera
2023-02-07, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim

SBABs vd går ut och säger att vändningen kanske kommer i vår eftersom det råder bostadsbrist. Vad tror ni? Han är trots allt VD för sbab och borde ha lite koll tänker man

Han säger samtidigt att det är otroligt svårt att förutspå med alla omvärldshändelser. Sen tror jag att man ska ta uttalanden från banker med en stor nypa salt. Han är inte i folkets tjänst direkt.
Citera
2023-02-07, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om 25 punkter inte betyder något så varför sänka?

Jag skrev aldrig att det inte skulle betyda något.
Jag skrev att det inte behöver betyda katastrofläge. Snarare tvärt om.

Som jag skrev innan.
Vi har höjt som aldrig i historien på kort tid, för att nå en balans där det kan finnas ett uns av möjlighet till justering om så krävs. Vi behöver nå ett normalläge. I det är det inga som helst märkligheter att justera med 25 punkter neråt om ekonomin tål och kräver det. Det hade vi gjort nu, om det inte varit helt upp och ned på sista 5-10 åren.
Det kanske sker första halvan 24. Vem vet?
Vore inte otroligt, och behöver som sagt inte betyda ett katastrofläge.

Men vi får se.
När vi kommer dit. Rätt meningslöst att sia om det nu. Vi har kommande höjningar att ta i hänsyn först.
Citera
2023-02-07, 20:28
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:

Desto drygare det blir att bekosta boende och desto mindre folk får låna desto mer går priserna upp. Solklart.

Eller så är det bondfångeri för att lura de sista idiotierna att köpa och ta lån nu.
Citera
2023-02-07, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Desto drygare det blir att bekosta boende och desto mindre folk får låna desto mer går priserna upp. Solklart.

Eller så är det bondfångeri för att lura de sista idiotierna att köpa och ta lån nu.

Att vi dessutom har en av världens högsta andel +65:are som bor i villa idag gör att vi kommer få se en stor rokad med ökat utbud. Dagens inflation samt energipolitik gör inget talar för stigande priser. Prio ett bör vara stävja inflation/försvara kronan
Citera
2023-02-07, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Just av denna anledning man aldrig ska betala sin reavinstskatt utan bara skjuta den.

De som gjort rätt för sig och betalat sin skatt historiskt och kanske nu måste sälja i en nedgång förlorar mycket mer än de som bara skjutit på skatten.

Att reavinstskatten heller inte tar någon som helst hänsyn till inflationen är också totalt absurt.

Säg att du köper en bostad idag för 10 msek och säljer om 10 år där bostadspriserna stigit i linje med inflationen, dvs 2% per år. Då har du 2.2 msek I "vinst" som du får skatta 500k sek för.

Du menar att ex 4lägenhetsförsälningar så kan du skjuta upp fyra reavinstskatter???
Det kunde då inte jag iaf 😂😂😂
Citera
2023-02-07, 22:04
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Håller centralbankerna räntan hög tillräckligt länge och inte bryr sig i att 2024 och 2025 blir tuffa år konjukturmässigt så kan vi vi säkert slippa stora krascher framöver. Men jag tror att bostadspriserna sakta kommer att fortsätta att sjunka i ett sådant scenario.
Det är väl det bästa, sämre tider under några år, inflationen faller tillbaka rejält.
Vi kan få stigande reallöner igenom lite sikt och med dem så kommer bla bostadspriserna att stabiliseras och sakta börja att klättra igen.
Att snabbt börja sänka räntan och riskera nya inflationsvågor är det absolut sämsta som kan hända.

Låter som en någorlunda vettig framtidstro. Gissning som allting annat. Men överlag en positiv väg där vi äter skit ett tag men det kunde smaka värre.

Det är väl faran om skitet inte smakar tillräckligt illa så vi inte får en ordentlig nedgång och tillslut vändning.
Citera
2023-02-07, 22:18
Medlem
DVikings avatar
Riksbankens styrränta påverkar förvisso både bostadsmarknaden, kronkursen och konjunkturen men det är utfallet och förväntningarna för prisökningarna som avgör om räntan höjs eller sänks.

Sen påverkar bostadsmarknaden, kronkursen och konjunkturen även de i sin tur konsumentpriserna men de för sig är högst sekundära för Riksbanken.

Ligger KPIF på t.ex. 1.8% med förväntningar om runt 2% framöver finns det alltså ingen anledning för Riksbanken att röra räntan oavsett om den är 0%, 3% eller 6%, oavsett hur bostadsmarknaden, kronkursen och konjunkturen utvecklar sig.

Verkar vara många som tror att Riksbanken ska styra över en massa saker som de inte har mandat att blanda sig i. Eller ska de reglera bostadsmarknaden upp och ner, försvara/sänka kronan och boosta/krossa konjunkturen samtidigt som de sitter och stirrar på sitt KPIF?
Citera
2023-02-07, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Du menar att ex 4lägenhetsförsälningar så kan du skjuta upp fyra reavinstskatter???
Det kunde då inte jag iaf 😂😂😂
Jo det går bra, jag gjort precis detta fyra ggr. För att kunna skjuta hela uppskovet ifrån senaste försäljningen så måste dock priset på den köpta andelen vara högre än andelen på den sålda. Flanders har rätt, mycket dumt att realisera uppskovet. Rätt var det är så plockas detta bort och skatteskulden försvinner (har hänt förr).
Citera
2023-02-07, 22:32
Medlem
Citat:

Bostadsbrist, bostadschmist. Det har dryftats förr här, och visst råder det brist. Brist på hyresrätter inom tullarna för 4000 kr/månad. Brist på folk, villiga att betala fantasisummor för dyr nyproduktion med dolda, saftiga föreningslån. Sist men inte minst vill jag föra till protokollet att det för närvarande råder skriande brist på folk som gärna ställer upp på att städa min lägenhet gratis. Men int' fan gråter jag ut i media för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in