2023-02-07, 21:00
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
FAN jag rör till det. Det sägs att Tyskland skickar 178 Leopard men sedan säger man bara 100 Leopard?

Skall det tolkas så att Tyskland skickar 100 och övriga länder 78? Det verkar också som man blandar och ger när det gäller Leopard I och Leopard II.

Och samtidigt med detta fjuttar Storbritannien med endast 14 Challenger.

Jag skiter i detta för ingenting verkar stämma.

I dagsläget är 100 gamla Leopard 1A5 (från olika länder) utlovade att skickas till Ukraina. Dessa skall utrusta minst 3 bataljoner i första eller andra kvartalet 2024(!) Tyskland har frisläppt sammanlagt 178 Leopard 1A5 för export till Ukraina. Om några fler än de 100 utlovade sen levereras beror på hur många som respektive länder förmår "piffa upp" för användning. Som jag fattar det från:

https://www.faz.net/aktuell/politik/ausland/pistorius-zu-unangekuendigtem-besuch-in-kiew-eingetroffen-18660817.html

Sen har ju Tyskland sen tidigare lovat att skicka 14 moderna Leopard 2A6 innan slutet av mars. Polen skulle väl skicka 14 också tror jag, Kanade några med, Portugal...?
Citera
2023-02-07, 21:04
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har tyckt att partiet AfD i Tyskland har slickat lite väl mycket putinröv för att det skulle kännas som en tillfällighet. Nu visar det sig att flera ledande medlemmar i AfD är ryska medborgare WTF!! Här är en som sitter i bundestag.

https://twitter.com/francis_scarr/status/1623034128642744320

Och här är en annan rysk medborgare som sitter i Hamburgs delstatsparlament.

https://twitter.com/francis_scarr/status/1622975456742977538

Tur att tyskarna fick stopp på "kuppförsöket" för ett tag sen iaf.
Det är väl ungefär samma sak här i landet, där majoriteten av alla harcore "nationalister" är putindyrkare, från hög till låg.
Citera
2023-02-07, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Isblock. Vad ska man ha för nytta av det?
Finns väl mängder is utanför dörren i ett så kallt land.

Potatis å morötter är ju i alla fall nån nytta med.

Men… vad får Ukraina familjerna för en stupad soldat?

Det önskar jag att du skriver i ditt nästa inlägg.

Om inte till vodkan så är det är säkert till dom som inte har mer än en väldigt gammaldags frys.

En del får potatissäckar, en del får pälskappor.
Känns som vi har hamnat i första världskriget eller Nordkorea!
Citera
2023-02-07, 21:11
Medlem
Sqrbankens avatar
Varning - Drönar-granat med soldater som sannolikt drar sin sista suck.

https://twitter.com/temafey/status/1622683426926039060

Från igår (klippet och post - det som visas i det ingen aning) så lär väll redan cirkulerat. Drönar-strike. Hukandes bakom pansar bara för att ovetandes få en plugg detonerad i baken varpå samma pansar tycks reagera med att skjuta "rätt ut" innan ridån går ner. Svart.
Citera
2023-02-07, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är du som inte fattar att även om det var fel, kan det minst dåliga i denna situation vara att förhandla och låta honom få östra Ukraina. Jag stödjer inte Putins krig. Det vore fortfarande bra på många sätt om han fick en kula i nacken.
Men förhandlingar är kört! Det har det varit länge.
Det spelar väl ingen roll att du med en dåres envishet hävdar att det hade varit den bästa lösningen.

Att du hela tiden upprepar hemgjorda analyser leder ingen vart, oavsett från vilken infallsvinkel du använder.

Låt oss slippa den fyrahundrafjärde ingångsvinkeln.
Lägg ner 2014, nu är det 2023.
Citera
2023-02-07, 21:15
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Men förhandlingar är kört! Det har det varit länge.
Det spelar väl ingen roll att du med en dåres envishet hävdar att det hade varit den bästa lösningen.

Att du hela tiden upprepar hemgjorda analyser leder ingen vart, oavsett från vilken infallsvinkel du använder.

Låt oss slippa den fyrahundrafjärde ingångsvinkeln.
Lägg ner 2014, nu är det 2023.

Det kommer troligen sluta med förhandlingar. Det är inte kört. Det tar bara lite tid för alla att fatta.

Komiskt f ö att du verkar ogilla hemgjorda analyser. Är endast statens analyser bra nog åt herrn?
Senast redigerad av psychicsailor 2023-02-07 kl. 21:19.
Citera
2023-02-07, 21:24
Medlem
Citat:
Det kommer troligen sluta med förhandlingar. Det är inte kört. Det tar bara lite tid för alla att fatta.

Komiskt f ö att du verkar ogilla hemgjorda analyser. Är endast statens analyser bra nog åt herrn?
Nej, det kommer att sluta med en kapitulation. Allt på Rysslands villkor. Tiden för förhandlingar är förbi. Ryssland ville det innan, och i början av konflikten. Knappast nu eller senare.
Citera
2023-02-07, 21:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Det skulle behövas en rejäl genomlysning av alla svenska politiker, myndighetsfolk, journalister och mediafolk. Tycker jag ser en hel del märkliga glidande formuleringar även i etablerad media. Tror det finns ryssromantiker och landsförrädare både på höger- och vänstersidan som glider under radarn idag.

Grejen är ju att här - till skillnad från i Ryssland - är det i princip tillåtet med avvikande åsikter. Det måste väl vara en av rättigheterna vi försöker försvara nu när Ryssland har expansiva ambitioner?
Citera
2023-02-07, 21:30
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
I slutändan får vi se vilken sida som sätter först i gång en riktig offensiv i vår/sommar och om offensiven lyckas. Det är vad det egentligen handlar om.

PS jag är mer intresserad vad GLSDB’s kan göra och när Ukraina får dem. Om jag har förstått rätt så är de relativt billiga och man kan ge massor till Ukraina.
Ja, det är det. Om ryssarna smugit igång något redan nu återstår ju också att se — dumt ur ryskt perspektiv om det finns planer på en storoffensiv innan vårregnen kommer. En sådan behöver de inte jämna marken för. Det gör de på ryskt maner med artilleri i inledningsfasen. Det är väl upp till dem om de vill fortsätta attackera kontinuerligt på typ fem ställen längs fronten innan dess.
Jag tror att den stora ryska offensiven i år kan komma hyfsat snart. Om luften går ur den blir det kanske Ukrainas tur när träden är gröna.

Jo, GLSDB testar jänkarna alltså för första gången i skarpt läge. "Late 2023" läste jag någonstans.
Citera
2023-02-07, 21:30
Medlem
JustZlatans avatar
Hur går det för de ukrainska hjältarna? Det måste vara kallt att strida nu. Man tycker ju att alla vapen som Ukraina har fått så borde de vinna enkelt. Kanske behöver de fler män? Putin måste krossas.
Citera
2023-02-07, 21:31
Medlem
Citat:

Jo det är kört. Du upprepar hela tiden en förhandlingslösning som inte längre finns.

Lägg ner dina ideliga spekulationer om att man borde ha förhandlat. Det är kört sedan länge.

Att du hela tiden faller tillbaka på vad man borde ha gjort är förbannat tröttsamt eftersom du i inlägg efter inlägg faller tillbaka på åren runt 2014.

Att det till slut blir en förhandlingslösning är självklart, det som inte är självklart är vilka som förhandlar.

Lägg ner dina tröttsamma 2014-spekulationer, ägna dig åt nutid istället.
Citera
2023-02-07, 21:31
Medlem
Sqrbankens avatar
Ung rödpillrad ryss i georgisk exil som jag kikat på till och från (egentligen alldeles för "yo:ig" och poppig för en annan gubbjävel) sedan ett gäng år. Senaste intressant.

https://www.youtube.com/watch?v=zoOuGpLCf-U

Visste inte, om det stämmer, att Volgograd numera bytt namn till Stalingrad igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in