2023-02-07, 16:32
Moderator
Hjv9s avatar
Danmark arrangerade DM i Ulricehamn det gångna veckoslutet. Intervallstarter i fristil, klassisk sprint, parstafett och klassisk masstart stod på programmet.

42-åriga Martin Möller dominerar fortfarande bland herrarna och tog hem alla de tre individuella gulden. Komfortabla segrar på 15 fritt och sprint medan masstarten avgjordes först mot slutet när han ryckte ifrån Joachim Thrane & Joachim Weel Rosbo som bildade tättrio under större delen av loppet. Weel Rosbo fick också med sig ett silver från 15 fritt. Junioren Asbjørn Boye blev trea efter Möller & Weel Rosbo i fristilsloppet och tvåa efter Möller i sprint. Bronset i sprint tog kanske något oväntat veteranen Jonas Thor Olsen som inte synts till på länge.

I damklassen var det också en erfaren segrare i form av Signe Schløer som tog guld i de båda distansloppen. Sprinten däremot vanns av 13-åriga Nanna Möller (Martins äldsta dotter) före unga skidskytten Marika Magnussen som två och Signe Schløer på tredjeplats. De unga grönländskorna segrade också ihop i parstafetten.

Förutom seniorklasserna diverse ungdoms- och veteranklasser. Nanna mer än överlägsen i sin åldersklass och syster Ida var också med och vann något. Kan också notera att laget "Svenskjævler fra København" deltog i parstafetten.

Alla resultat här: https://my.raceresult.com/223911/
Citera
2023-02-07, 16:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Håller inte med om Norge. I Peking hade de bara tre damer i skiathlon för att båda tvillingarna sparade sig till sprint. Och på 10 klassisk körde myhrvold för att spara Haga och fossesholm till stafett.

Kläbo startade visserligen alla lopp, men bröt masstarten och körde bara igenom skiathlon andra halvan.

Tänkte väl mer på deras stora namn som Björgen när hon fortfarande var bra i sprint, kanske även Östberg och Heidi Weng när de var bra i sprint.

Sedan att Norge hade det lite klent med deltagande i OS hänger ju samman med att Kalvå och Heidi åkte på Covid på uppladdningslägret.
Citera
2023-02-07, 18:55
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Finlands VM-lag:

Jasmi Joensuu
Anne Kyllönen
Jasmin Kähärä
Johanna Matintalo
Kerttu Niskanen
Eveliina Piippo
Krista Pärmäkoski

Ville Ahonen
Niko Anttola
Ristomatti Hakola
Perttu Hyvärinen
Remi Lindholm
Niilo Moilanen
Joni Mäki
Iivo Niskanen
Arsi Ruuskanen
Lauri Vuorinen
Är det sagt om det blir Niskanen eller Pärmäkoski på sprinten? Förutsätter att Joensuu, Kähärä och Matintalo kör även om den sistnämnde verkar ha väldigt dålig form ännu.
Citera
2023-02-07, 21:12
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Är det sagt om det blir Niskanen eller Pärmäkoski på sprinten? Förutsätter att Joensuu, Kähärä och Matintalo kör även om den sistnämnde verkar ha väldigt dålig form ännu.
Njae, inget skarpt vad jag sett, magkänslan är att båda ser större möjligheter på andra sträckor och prioriterar bort sprinten.

Lätt hänt Kyllönen kör allt individuellt men ingen stafett. Fast hon skulle fokusera skejtteknik in mot VM vilket talar mot sprinten lite.
Citera
2023-02-07, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Njae, inget skarpt vad jag sett, magkänslan är att båda ser större möjligheter på andra sträckor och prioriterar bort sprinten.

Lätt hänt Kyllönen kör allt individuellt men ingen stafett. Fast hon skulle fokusera skejtteknik in mot VM vilket talar mot sprinten lite.
Tyckte jag läste här på forumet att Niskanen ville köra allt på VM för ett par veckor sedan.
Citera
2023-02-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Tyckte jag läste här på forumet att Niskanen ville köra allt på VM för ett par veckor sedan.
Det skrev hon på Insta iaf
Citera
2023-02-07, 22:10
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:

Herrarna gissar jag är i Toblach hela gänget förutom Wille.

Burman & Anger också i Livigno.
Citera
2023-02-07, 22:20
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Jag tolkade det som ett skämt.
Citera
2023-02-07, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Jag tolkade det som ett skämt.

en jätte bra dag + banna som passar henne skulle hon kanske kunnat ta sig till final ändå varit lite och nosat på det någon gång. teamspriten känns mer onödig och passar sämre i programmet

två sista säsongerna har hon varit rätt stabil på semi i sprint i klassiskt
Senast redigerad av Johanhaa 2023-02-07 kl. 22:36.
Citera
2023-02-08, 10:24
Avslutad
Citat:
Nej, finns ingen norska eller tyska som kan göra det som inte är medaljkandidat. Om du fortfarande anser det så får du tala om vilka.

Kan göra vad? Sätta upp ett högt tempo i en km?
Citera
2023-02-08, 10:26
Avslutad
Citat:
Tänkte väl mer på deras stora namn som Björgen när hon fortfarande var bra i sprint, kanske även Östberg och Heidi Weng när de var bra i sprint.

Sedan att Norge hade det lite klent med deltagande i OS hänger ju samman med att Kalvå och Heidi åkte på Covid på uppladdningslägret.

Björgen var guld-kandidat i alla lopp, det kan man väl knappast säga om Sundling. Eller tycker du hon är en av utmanarna om guldet på 10km fritt?
Citera
2023-02-08, 10:42
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Kan göra vad? Sätta upp ett högt tempo i en km?

Svammel-pelle. Bestäm dig, tror du plötsligt att det blir en sällskapsresa i 29 km?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in