2023-02-07, 09:45
Medlem
Alkibiadess avatar
Finlands VM-lag:

Jasmi Joensuu
Anne Kyllönen
Jasmin Kähärä
Johanna Matintalo
Kerttu Niskanen
Eveliina Piippo
Krista Pärmäkoski

Ville Ahonen
Niko Anttola
Ristomatti Hakola
Perttu Hyvärinen
Remi Lindholm
Niilo Moilanen
Joni Mäki
Iivo Niskanen
Arsi Ruuskanen
Lauri Vuorinen
Citera
2023-02-07, 11:43
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Finlands VM-lag:

Jasmi Joensuu
Anne Kyllönen
Jasmin Kähärä
Johanna Matintalo
Kerttu Niskanen
Eveliina Piippo
Krista Pärmäkoski

Ville Ahonen
Niko Anttola
Ristomatti Hakola
Perttu Hyvärinen
Remi Lindholm
Niilo Moilanen
Joni Mäki
Iivo Niskanen
Arsi Ruuskanen
Lauri Vuorinen

Lite liten damgrupp kanske, Lylynperä hade säkert rymts med på sprinten. Lite mer luft i herrtruppen, men kul Anttola får en chans - 15 km kanske troligast?
Citera
2023-02-07, 13:43
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Till skillnad från resten av laget som åker till Livigno eller stannar i Toblach ska Ebba tydligen ladda upp för VM i Sverige.

Ser ut som Ilar skall ladda upp i Livigno.
Citera
2023-02-07, 13:50
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Lite liten damgrupp kanske, Lylynperä hade säkert rymts med på sprinten. Lite mer luft i herrtruppen, men kul Anttola får en chans - 15 km kanske troligast?

Vad har du för förväntningar gällande finska medaljer?
Citera
2023-02-07, 14:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Eller så kan man säga att de skickar en oväntat stor herrtrupp.
Citera
2023-02-07, 14:42
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Finlands VM-lag:

Jasmi Joensuu
Anne Kyllönen
Jasmin Kähärä
Johanna Matintalo
Kerttu Niskanen
Eveliina Piippo
Krista Pärmäkoski

Ville Ahonen
Niko Anttola
Ristomatti Hakola
Perttu Hyvärinen
Remi Lindholm
Niilo Moilanen
Joni Mäki
Iivo Niskanen
Arsi Ruuskanen
Lauri Vuorinen
Lite märkligt att ta ut Niko Anttola men inte Eevi-Inkeri Tossavainen kan jag tycka. Steget från junior till senior borde vara mindre i damsprint än i herrdistans och de finska åkarna har ju inte imponerat i sprintkvartsfinalerna direkt
Citera
2023-02-07, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Tack!

Några av sträcktiderna:
1.
19.41 Gimmler
19.41 Ribom
19.42 Dahlqvist
19.45 Heidi

2.
19.41 Andersson
19.42 Hennig
19.51 Kalvå
20.08 Pärmän
20.10 Brennan
20.23 Lundgren
20.37 Myrvåld
----------------------------
3.
17.56 Flugstad
18.00 Diggins
18.09 Fink
18:17 Haga
18.42 Ilar
19.21 Hagström

4.
18.27 Sundling
18.27 Kern
18.32 Theodorsen
18.46 Krehl
19.20 Kyllönen

Moa Ilars lopp tycker jag är i nivå med Lundgrens. Hagström långt efter dessa. (Vet inte om Johanna Hagström pressande sig in i mål, eller om hon åkte och vinkade)

Linn Svahn hade fått gå ut 1.54 efter, på en femte plats 6 sekunder efter Rofstad och åkt i mål i ett jättevacuum på en fjärdeplats, om hon ställt upp frisk.

Är fjärdesträckan 9 sekunder längre än tredjesträckan tror ni?

Bra stafett av Tyskland! Hårt straff.

12-15 sek längre skulle jag uppskatta, själva upploppet från portalen tog ca 9-10 sek på individuella har jag för mig och nu vek man av innan när man växlande
Citera
2023-02-07, 15:38
Medlem
Citat:
Ser ut som Ilar skall ladda upp i Livigno.
Hagström, Dahlqvist och Karlsson är däremot i Toblach så nu är det bara Svahn vi inte har koll på av damerna. Gissar på att hon är kvar i Toblach men i sjukstugan.

Herrarna gissar jag är i Toblach hela gänget förutom Wille.
Citera
2023-02-07, 16:00
Medlem
Citat:
Hur kunde Ahonen bli uttagen i stället för Vuorela? Inget som gör någon skillnad egentligen men Vuorela hade nog varit mer användbar. Det mest lämpliga hade varit att båda fått vara reserver
Citera
2023-02-07, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Lite märkligt att ta ut Niko Anttola men inte Eevi-Inkeri Tossavainen kan jag tycka. Steget från junior till senior borde vara mindre i damsprint än i herrdistans och de finska åkarna har ju inte imponerat i sprintkvartsfinalerna direkt
Tossavainen har inga resultat där hon slagit de uttagna damerna medan Anttola har några bra seniorresultat i ryggen. Bland annat jaktstarten i Ruka och FM 15km
Citera
2023-02-07, 16:18
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Vad har du för förväntningar gällande finska medaljer?
Hade du frågat under TdS hade jag nog förväntat mig både guld och gröna skogar, idagsläget känns det osäkrare - bara damernas 30km som känns som en riktigt tydlig medaljchans i dagsläget. Resten beror i mycket på vart Kristas och Iivos form tar vägen.
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Eller så kan man säga att de skickar en oväntat stor herrtrupp.
Ruuskanen + Ahonen är lite tårta på tårta i utkanten av truppen jo, Anttola har ändå ett tydligt se o lära mandat.

Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg

Kanskse om det varit skejtsprint.

Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Hur kunde Ahonen bli uttagen i stället för Vuorela? Inget som gör någon skillnad egentligen men Vuorela hade nog varit mer användbar. Det mest lämpliga hade varit att båda fått vara reserver

Ja det var väl ända värderingen man kan fundera på i herrtuppen. De kanske gav en preferens till mästerskapsdebutanter.
Citera
2023-02-07, 16:31
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Utgångspunkten bör vara att vi ställer upp med vårt bästa lag på alla lopp i VM, oavsett om alla är medaljkandidater eller inte. Sedan kan man möjligtvis ta hänsyn till att sprintstafetten går dagen efter skiathlonen för damerna när man tar ut laget. Men det verkar finnas en beröringsskräck i Sverige mot att ta ut någon till alla distanser, skulle man tänka så i Norge jag tror inte det. Finns ju också en risk om man sparar någon till tremilen att denna blir sjuk, bryter en stav eller tappar formen och så blir det inget bra resultat i distans alls.

Om Jonna är i toppform tycker jag hon därför skall åka allt i VM, möjligtvis att hon skall avstå skiathlonen eller sprintstafetten då de går dagarna efter varandra. Hon är vår tredje bästa distansåkare så hon platsar på alla distanser.
Håller inte med om Norge. I Peking hade de bara tre damer i skiathlon för att båda tvillingarna sparade sig till sprint. Och på 10 klassisk körde myhrvold för att spara Haga och fossesholm till stafett.

Kläbo startade visserligen alla lopp, men bröt masstarten och körde bara igenom skiathlon andra halvan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in