Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-06, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Är det någon av de som är kända på mordplatsen eller är det någon ny som vi inte har allmän kännedom om att de var på mordplatsen?

Det skall vara båda delarna och de som är kända kan knappast ha varit delaktiga, för långt ifrån.
Senast redigerad av Utredaren 2023-02-06 kl. 17:16.
Citera
2023-02-06, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det skall vara båda delarna.

Ny källa eller något du kan dela?
Citera
2023-02-06, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Ny källa eller något du kan dela?

Privat källa, muntligt går ej att dela. Går att få fram genom släktforskning om man vet omständigheterna.
Citera
2023-02-07, 12:56
Medlem
Roerligs avatar
Kom apropå "Vilhelminakulan", som i sin blyisotopfördelning sammanfaller med mordkulan, på att det finns ett ganska troligt ursprung till den. Uppslaget visar att handlaren i Vilhelmina kan ha köpt in den från importören, ammunitionstillverkaren och vapenhandlaren Nitrox arms i Tranemo.

Nitrox arms nisch är import av israeliska vapen och ammunition. Företaget är representant för IMI, Israel Military Industries, och handlar bland annat med kontroversiella vapen som UZI. Man importerar också israelisk ammunition till polisens vid tiden nya tjänstepistol Sig Sauer.

Den tidigare handlaren i Vilhelmina uppger att Nitrox också importerade amerikansk ammunition ”och då sådan av speciell typ”. Han har köpt .357-ammunition därifrån, men om så gjorts före 1986 är okänt, eftersom det är maskat vilket år skytten handlar "Vilhelminakulan" i butiken.

Apropå detta kom jag att tänka på IMI:s udda halvautomatiska pistol Desert Eagle. Den finns i variant som, vad jag förstår, kan utskjuta .357 Magnum -revolverammunition och kallades "The .357 Eagle". Desert Eagle är stor och klumpig och finns i varianter som klarar mycket kraftfulla kalibrar. Dess pipa har dock en speciell typ av räffling (polygonal) och .357-varianten är försedd med sex högervridna bommar (Palmekulorna bär spår av fem högervridna), så pistolen är kanske avfärdad som möjligt mordvapen om den alls övervägts. Även om den speciella räfflingen avsätter mycket små spår, vilket ju stämmer med Palmekulorna.

Desert Eagle .357 MK I börjar att tillverkas 1983-85 någongång, finns olika uppgifter. Och jag har noterat att den första tillverkningstiden, gällande något tusental exemplar, så är pistolen försedd med traditionellt räfflad pipa. Kan ej hitta uppgift om antal bommar, men IMI verkar köra högervridet.

Kan detta innebära att Desert Eagle är ett möjligt mordvapen? Eller skulle det framgått av mordkulorna på något sätt? Hylsorna måste i sådana fall ha fångats upp.

BKA menar att spåren på mordkulorna talar om att mest sannolikt är ett mordvapen försett med pipa längre än 6 tum. Desert Eagle .357 MK I fanns tillverkades med pipa 6 och 10 tum. Den är möjlig att förse med ljuddämpare.

Källa räfflingen är bloggar och forum, t ex https://www.calguns.net/calgunforum/showthread.php?t=1246781
Citera
2023-02-07, 14:42
Medlem
Citat:
Privat källa, muntligt går ej att dela. Går att få fram genom släktforskning om man vet omständigheterna.

Du behöver ju inte avslöja källan - bara sakförhållandet räcker.
Citera
2023-02-07, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Du behöver ju inte avslöja källan - bara sakförhållandet räcker.

Jag har funderat lite och kan uppge följande som omständigheter/"ledtrådar"

Syskonen Wallins far skall vara Göran Wallin vid Protokollet på UD. (trivial uppgift)
15b Protokollet
Chef Hasselmark Per Göran JK, 36, (79) 83 Ambassadör Kansliråd

Wallin Kai Göran, 43, 81 Introduktör för främmande sändebud
Källa: http://runeberg.org/statskal/1984/0061.html

Den muntliga uppgiften jag har är att Göran Wallin skall vara son till Stig Engströms fd fru Margareta och en man då med efternamnet Wallin.

Stig Engström borde ha känt till syskonen Wallin till utseende och känt igen dem på mordplatsen. Likaväl som syskonen Wallin borde ha känt igen Stig Engström.

Med tillgång till födelsedata och födelselängder från förslagsvis Karolinska borde det gå att belägga om dessa är tillgängliga och korrekta.
Senast redigerad av Utredaren 2023-02-07 kl. 15:38.
Citera
2023-02-07, 16:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Syskonen Wallins far skall vara Göran Wallin vid Protokollet på UD. (trivial uppgift)
15b Protokollet

Den muntliga uppgiften jag har är att Göran Wallin skall vara son till Stig Engströms fd fru Margareta och en man då med efternamnet Wallin.

Stig Engström borde ha känt till syskonen Wallin till utseende och känt igen dem på mordplatsen. Likaväl som syskonen Wallin borde ha känt igen Stig Engström.

Med tillgång till födelsedata och födelselängder från förslagsvis Karolinska borde det gå att belägga om dessa är tillgängliga och korrekta.

Så du menar att Margareta som var 49 skulle haft barnbarn på 22 respektive 24? Hon ska få alltså fött barn vid ca 12-13 års ålder? och fått barnbarn vid 25, via sin son på 12-13?
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-07 kl. 16:42.
Citera
2023-02-07, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så du menar att Margareta som var 49 skulle haft barnbarn på 22 respektive 24? Hon ska få alltså fött barn vid ca 12-13 års ålder? och fått barnbarn vid 25, via sin son på 12-13?

Tack för din kommentar. Har skickat frågan vidare för att få svar. Återkommer.

Har du något födelsedatum för Margareta, bör vara omkring 1937 enligt din uppgift. Har själv aldrig sett något födelsedatum på henne.

Håller med om att det är svårt att få ihop.
Citera
2023-02-07, 17:26
Medlem
Citat:

15b Protokollet

Här tror jag det blivit lite fel. Syskonen (vittnena) Per och Christina Vallin f. 1962 och 1964 har en fader som heter Jonas Sigvard Vallin f. 1935-08-05. Hans hustru och modern till vittnena heter Else Margareta f. 1939-08-18
Citera
2023-02-07, 17:28
Citat:
Tack för din kommentar. Har skickat frågan vidare för att få svar. Återkommer.

Har du något födelsedatum för Margareta, bör vara omkring 1937 enligt din uppgift. Har själv aldrig sett något födelsedatum på henne.

Håller med om att det är svårt att få ihop.

ME är född 19370127. 49 jordsnurr vid MOP.
Citera
2023-02-07, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
ME är född 19370127. 49 jordsnurr vid MOP.

Tack för informationen.
Citera
2023-02-07, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Här tror jag det blivit lite fel. Syskonen (vittnena) Per och Christina Vallin f. 1962 och 1964 har en fader som heter Jonas Sigvard Vallin f. 1935-08-05. Hans hustru och modern till vittnena heter Else Margareta f. 1939-08-18

I stand corrected

Då är den frågan ur världen för mig.

Det är sådana här frågor som jag har några stycken som jag har obesvarade, så tack för att du tog dig tid att kolla upp det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in