Kom apropå "Vilhelminakulan", som i sin blyisotopfördelning sammanfaller med mordkulan, på att det finns ett ganska troligt ursprung till den. Uppslaget visar att handlaren i Vilhelmina kan ha köpt in den från importören, ammunitionstillverkaren och vapenhandlaren
Nitrox arms i Tranemo.
Nitrox arms nisch är import av israeliska vapen och ammunition. Företaget är representant för IMI, Israel Military Industries, och handlar bland annat med kontroversiella vapen som UZI. Man importerar också israelisk ammunition till polisens vid tiden nya tjänstepistol Sig Sauer.
Den tidigare handlaren i Vilhelmina uppger att Nitrox också importerade amerikansk ammunition ”och då sådan av speciell typ”. Han har köpt .357-ammunition därifrån, men om så gjorts före 1986 är okänt, eftersom det är maskat vilket år skytten handlar "Vilhelminakulan" i butiken.
Apropå detta kom jag att tänka på IMI:s udda halvautomatiska pistol
Desert Eagle. Den finns i variant som, vad jag förstår, kan utskjuta .357 Magnum -revolverammunition och kallades "The .357 Eagle". Desert Eagle är stor och klumpig och finns i varianter som klarar mycket kraftfulla kalibrar. Dess pipa har dock en speciell typ av räffling (polygonal) och .357-varianten är försedd med sex högervridna bommar (Palmekulorna bär spår av fem högervridna), så pistolen är kanske avfärdad som möjligt mordvapen om den alls övervägts. Även om den speciella räfflingen avsätter mycket små spår, vilket ju stämmer med Palmekulorna.
Desert Eagle .357 MK I börjar att tillverkas 1983-85 någongång, finns olika uppgifter. Och jag har noterat att den första tillverkningstiden, gällande något tusental exemplar, så är pistolen försedd med
traditionellt räfflad pipa. Kan ej hitta uppgift om antal bommar, men IMI verkar köra högervridet.
Kan detta innebära att Desert Eagle är ett möjligt mordvapen? Eller skulle det framgått av mordkulorna på något sätt? Hylsorna måste i sådana fall ha fångats upp.
BKA menar att spåren på mordkulorna talar om att mest sannolikt är ett mordvapen försett med pipa längre än 6 tum. Desert Eagle .357 MK I fanns tillverkades med pipa 6 och 10 tum. Den är möjlig att förse med ljuddämpare.
Källa räfflingen är bloggar och forum, t ex
https://www.calguns.net/calgunforum/showthread.php?t=1246781