2023-02-06, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Marknaden lär åsyfta köp och försäljningar. Inte hyresregleringen.

Men det är ju fritt fram för dig att starta ett företag och bygga hyreshus och hyra ut till bruksvärdeshyra. Det är bara att tuta och köra.

Du förstår inte vad som står i det du citerar. BNP/Capita är vad man producerat i landet i snitt per person. Och det kan man då konsumera för. Det har inget med skatter att göra.
I Sverige konsumerar vi polis, rättsväsende, sjukvård, brandkår, bidrag mm. Det måste betalas av det vi producerar (BNP). Och vi gör det över skattsedeln. I t ex Schweiz betalar man sjukvården via försäkringsbolag. Men det betalas också från BNP.

I Kina har man inte råd med speciellt mycket. En risbonde har inte råd att köpa det Nvidia-grafikkort vi kan köpa i Sverige. Att det finns några kineser som kan ha råd med det förändrar inte saken. I Kina har man inte råd med mycket utrustning och läkemedel i sjukvården som vi har råd med i Sverige. Deras BNP räcker inte till det.

Att reallönerna ökat i Sverige kan man kontrollera hos medlingsinstitutet. Att några okunniga konspiratoriska tomtar hamnar i förnekelse förändrar inte verkligheten.

Och ökade reallöner gör att folk kan betala mer för adress. Varvid vissa attraktiva adresser stiger i pris. Och en del tomtar tror att det är en bostadsbubbla. Och en del tomtar förnekar reallöneökningar så dom skall kunna fortsätta gagga om bubbla. För dom är det viktigare att det är en bubbla. Dom förnekar hellre verkligheten än accepterar att det är fundamenta bakom bostadspriserna.

Fast nu minskade reallönerna 2022 och spås göra det för 2023 också. Går bostadspriserna upp då? Vi vet sedan tidigare att du påstått att räntan inte påverkar priserna 🍿
Citera
2023-02-06, 16:43
Medlem
Kommer bara bli 0.5p på torsdag. Finns många exempel på folk som ska komma till myndigheter och göra förändringar för att sedan bli nedtrycka av konformiteten.

Synd om alla som levt enligt devisen att spara och äga sitt boende men nu inte kommer ha råd med mat, dock är det väl mest folk som trillar av pinn strax
Citera
2023-02-06, 17:15
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Kommer bara bli 0.5p på torsdag. Finns många exempel på folk som ska komma till myndigheter och göra förändringar för att sedan bli nedtrycka av konformiteten.

Synd om alla som levt enligt devisen att spara och äga sitt boende men nu inte kommer ha råd med mat, dock är det väl mest folk som trillar av pinn strax

Marknaden pressar i varje fall på för högre räntehöjningar

https://www.expressen.se/nyheter/svenska-kronan-pa-lagsta--nivan-sedan-2009/
Citera
2023-02-06, 17:20
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Marknaden lär åsyfta köp och försäljningar. Inte hyresregleringen.

Men det är ju fritt fram för dig att starta ett företag och bygga hyreshus och hyra ut till bruksvärdeshyra. Det är bara att tuta och köra.

Du förstår inte vad som står i det du citerar. BNP/Capita är vad man producerat i landet i snitt per person. Och det kan man då konsumera för. Det har inget med skatter att göra.
I Sverige konsumerar vi polis, rättsväsende, sjukvård, brandkår, bidrag mm. Det måste betalas av det vi producerar (BNP). Och vi gör det över skattsedeln. I t ex Schweiz betalar man sjukvården via försäkringsbolag. Men det betalas också från BNP.

I Kina har man inte råd med speciellt mycket. En risbonde har inte råd att köpa det Nvidia-grafikkort vi kan köpa i Sverige. Att det finns några kineser som kan ha råd med det förändrar inte saken. I Kina har man inte råd med mycket utrustning och läkemedel i sjukvården som vi har råd med i Sverige. Deras BNP räcker inte till det.

Att reallönerna ökat i Sverige kan man kontrollera hos medlingsinstitutet. Att några okunniga konspiratoriska tomtar hamnar i förnekelse förändrar inte verkligheten.

Och ökade reallöner gör att folk kan betala mer för adress. Varvid vissa attraktiva adresser stiger i pris. Och en del tomtar tror att det är en bostadsbubbla. Och en del tomtar förnekar reallöneökningar så dom skall kunna fortsätta gagga om bubbla. För dom är det viktigare att det är en bubbla. Dom förnekar hellre verkligheten än accepterar att det är fundamenta bakom bostadspriserna.

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Fast nu minskade reallönerna 2022 och spås göra det för 2023 också. Går bostadspriserna upp då? Vi vet sedan tidigare att du påstått att räntan inte påverkar priserna 🍿

Jag tror liksom-fb:s har en egen dold agenda som får hen att haspla ur sig rena felaktigheter. Tex att reallönerna ökar och att räntor inte påverpar priserna..
Medlingsinstititet säger följande om 2022: Inflationstakten i november uppgick till 9,5 procent enligt KPI med fast ränta. Den genomsnittliga reallönen sjönk därmed med 6,5 procent jämfört med året innan.
Citera
2023-02-06, 17:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheChelsea
Jo, det finns en hyresmarknad. Googla om du kan.
Varför skall jag googla?
Du har alltså gjort det och misslyckats då. Annars hade du redogjort.

Citat:
Var tycker du att de som tar nya jobb på Northvolt skall bo då ?
Jag?
Tycker?
Vad har det med något att göra. Den här delen av diskussionsforat har inget med tyckande att göra.

Citat:
Först flytta till en plats där man inte vill bo och sedan inte ens kunna bo där ?
När jag läser den meningen ser jag logiska fel. Den går inte att besvara.
Tänk igenom vad du vill fråga och lägg inte in implicita motsägelser i frågan.

Citat:
https://stockholmshandelskammare.se/nyheter/ny-rapport-sa-kan-en-fungerande-hyresmarknad-skapas
T o m Handelskammaren tror på att det finns en Hyresmarknad. Men du kanske
inte handlar och i vart fall inte på marknaden ?
Dokumentet du länkar handlar om att dom vill skapa en hyresmarknad.

Hyrorna i Sverige bestäms av en hyresreglering. Det är inte så som det är på en marknad att olika aktörer konkurrerar med pris om att få affärer.
Du behöver ta bort hyresregleringen för att få en marknad.

Det är inte för inte som det kallas marknadshyra. Det är den hyra som kommer gälla om vi får en hyresmarknad i framtiden.
Citera
2023-02-06, 17:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Jag tror liksom-fb:s har en egen dold agenda som får hen att haspla ur sig rena felaktigheter. Tex att reallönerna ökar
Tittar man då hos medlingsinstitutet ser man att reallönerna ökat med ca 23% sedan 2006.
Hur blir det en felaktighet att en ökning med 23% är en ökning?

Det får väl Rengen svara på då? Om hen kan.

Ett annat alternativ här är att Rengen konstaterar att:
liksom-fb inte alls har skrivit några felaktigheter, utan har gett korrekta uppgifter. Istället är det Rengen som saknar läsförståelse, och inte ens kan läsa "2006" trots att det står utskrivet med siffror.
Vi får väl se vad Rengen svarar.

Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
och att räntor inte påverpar priserna..
Jag har efterfrågat att de som gaggar om att räntan styr bostadspriserna tar och visar giltigheten för det.
Men det är helt tomt på substans från dessa tomtar. Dom påstår och påstår, och storlipar över att jag falsifierar svamlet med data från verkligheten.

Jag har t ex efterfrågat data som visar att priserna stod still medan RB höll räntan still.
Men ingen levererar. Det är helt tomt.

Tomt.

Men gråta kan dom.
Citera
2023-02-06, 18:09
Medlem
biljons avatar
Citat:

Jag har efterfrågat att de som gaggar om att räntan styr bostadspriserna tar och visar giltigheten för det.
Men det är helt tomt på substans från dessa tomtar. Dom påstår och påstår, och storlipar över att jag falsifierar svamlet med data från verkligheten.

Jag har t ex efterfrågat data som visar att priserna stod still medan RB höll räntan still.
Men ingen levererar. Det är helt tomt.

Tomt.

Men gråta kan dom.
Bostadspriserna rasade bisarra 20% när räntan höjdes någon ynklig procent.
Det är nog mest i ditt huvud det ekar tomt. Helt tomt.
Citera
2023-02-06, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
När kraschar börsen? Är det bara I Sthlm eller world Wide?

En återhämtning likt den vi sett de senaste tre månaderna hade domedagsprofeterna avfärdat som totalt omöjlig i höstas

Nej, börsen brukar stiga väldigt brant efter att räntehöjningarna avtar och pausar. Det hände exempelvis innan både IT-bubblan och finanskrisen. Den uppgången kan hålla i sig relativt lång tid. Kanske ett år, vem vet. En sista fas mot toppen innan kraschen sedan kommer.

Sådana som du kommer jubla och smeta det i ansiktet på alla som har kvar fötterna på jorden. Men skrattar bäst som skrattar sist som det bekant heter. Ingen vet hur länge den här sista uppgången kommer att vara, men FOMO kommer råda. Man är med på egen risk. Ganska galet med tanke på världsekonomin, inflationen osv, jag vet. Men det är vad jag tror kommer hända. Jag vet inte vad den här kraschen sedan kommer heta, men något namn kommer den få i historieböckerna. Everything bubble har väl myntats tidigare.
Citera
2023-02-06, 18:32
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Bostadspriserna rasade bisarra 20% när räntan höjdes någon ynklig procent.
Det är nog mest i ditt huvud det ekar tomt. Helt tomt.
Mja, raset var väl snarare kopplat till avisering om ytterligare höjningar och en generell känsla om att det ekonomiska läget vänt. Underskatta inte elpriserna heller. Det gör ont att sitta på sunkig uppvärmningssystem i ett läge när elen börjat kosta riktiga pengar.
Citera
2023-02-06, 18:38
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Det blir 0.5p.
Om det blir något annat, känns det spontant som att sannolikheten är högre på uppsidan just nu. Men det svänger snabbt, hade du frågat mig för 2 veckor sedan, hade jag nog bedömt den sannolikheten på nedsidan faktiskt.

Men 0.5, följt av lite hökaktigt tugg om "försvarad kronkurs" och "inflation som måste bekämpas till varje pris" men samtidigt "inte skapa inhemsk ekonomisk kollaps", känns spontant som en lågoddsare, givet dagens läge.

Det är också min gissning. Men vi får se. RB kan inte halka efter ECB allt för mycket. Eftersom det är långt mellan deras möten kan det bli som i höstas, att de tar i lite extra. Det skulle verkligen behövas.
Citera
2023-02-06, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Nej, börsen brukar stiga väldigt brant efter att räntehöjningarna avtar och pausar. Det hände exempelvis innan både IT-bubblan och finanskrisen. Den uppgången kan hålla i sig relativt lång tid. Kanske ett år, vem vet. En sista fas mot toppen innan kraschen sedan kommer.

Sådana som du kommer jubla och smeta det i ansiktet på alla som har kvar fötterna på jorden. Men skrattar bäst som skrattar sist som det bekant heter. Ingen vet hur länge den här sista uppgången kommer att vara, men FOMO kommer råda. Man är med på egen risk. Ganska galet med tanke på världsekonomin, inflationen osv, jag vet. Men det är vad jag tror kommer hända. Jag vet inte vad den här kraschen sedan kommer heta, men något namn kommer den få i historieböckerna. Everything bubble har väl myntats tidigare.

Jag kommer skratta åt de som sitter i alla dessa trådar på FB och spår jordens undergång varje år.

Precis som jag skrattade åt majoriteten i FB-trådarna kring covid som idiotförklarade alla som inte "insåg" att 100 000 tals svenskar skulle dö på ett år I covid
Citera
2023-02-06, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag kommer skratta åt de som sitter i alla dessa trådar på FB och spår jordens undergång varje år.

Precis som jag skrattade åt majoriteten i FB-trådarna kring covid som idiotförklarade alla som inte "insåg" att 100 000 tals svenskar skulle dö på ett år I covid

Fast det är väl inte jordens undergång om bostadspriserna faller minst 30% och börsen 50%-80%? Det är ju bara pengar. Vem bryr sig om det liksom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in