Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-06, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Fast det är väl inte jordens undergång om bostadspriserna faller minst 30% och börsen 50%-80%? Det är ju bara pengar. Vem bryr sig om det liksom?

Nej 80-procents börsras får säkert inte särskilda konsekvenser...
Citera
2023-02-06, 19:34
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej 80-procents börsras får säkert inte särskilda konsekvenser...

Inte för de som gör faktisk nytta. Den som kan skapa något av värde kommer alltid ha mat på bordet. Det vore dessutom bra för de som rider på andras ryggar med lite hederligt arbete. Det är karaktärsdanande.
Citera
2023-02-06, 19:56
Medlem
Om nu det ska bli höjning med 50 p i veckan, och sen 50 p i april,

Varför inte bara höja med 100 p på engång nu.
Så kanske det blir effekt så att vi kan börja hamna rätt
Citera
2023-02-06, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag kommer skratta åt de som sitter i alla dessa trådar på FB och spår jordens undergång varje år.

Precis som jag skrattade åt majoriteten i FB-trådarna kring covid som idiotförklarade alla som inte "insåg" att 100 000 tals svenskar skulle dö på ett år I covid

Majoriteten av folk insåg inte att it-kraschen skulle komma,.likaså börskraschen 2008, så visst har saker hänt tidigare.
Citera
2023-02-06, 20:58
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Inte för de som gör faktisk nytta. Den som kan skapa något av värde kommer alltid ha mat på bordet. Det vore dessutom bra för de som rider på andras ryggar med lite hederligt arbete. Det är karaktärsdanande.

Tänker du på sånt som att handmjölka kor och liknande?
Om börsen rasar 80% så kommer det att påverka samhällskritiska system.

Det kommer att bli mörkt och kallt, levnadsstandarden kommer att skjutas tillbaka 100 år i tiden
Citera
2023-02-06, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulipanen
Om nu det ska bli höjning med 50 p i veckan, och sen 50 p i april,

Varför inte bara höja med 100 p på engång nu.
Så kanske det blir effekt så att vi kan börja hamna rätt

Jag håller med. Det är ett problem att man sammanträder så sällan. Vi har valutadriven inflation och valutan behöver stärkas. En höjning med 0.75% är vad som behövs minst.
Citera
2023-02-06, 21:46
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys

Det kommer att bli mörkt och kallt, levnadsstandarden kommer att skjutas tillbaka 100 år i tiden

Jag kan inte hålla mig för skratt. Varför skulle det bli så? Papperstillgångar skapar exakt ingenting. De är sociala konstruktioner. Löften om framtida faktiskt värdesskapande. Inget annat. Det skulle bli lite rörigt under en period, javisst. Saker skulle behöva omförhandlas. En del som inte förtjänar det skulle säkert råka illa ut (vilket sker nu också). Men sedan skulle det ordna upp sig. Flit skulle börja vinna över flyt igen. Den som är beredd att göra faktisk nytta behöver inte vara det minsta orolig om så börsen kraschar med 100%.
Citera
2023-02-06, 21:50
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Jag kan inte hålla mig för skratt. Varför skulle det bli så? Papperstillgångar skapar exakt ingenting. De är sociala konstruktioner. Löften om framtida faktiskt värdesskapande. Inget annat. Det skulle bli lite rörigt under en period, javisst. Saker skulle behöva omförhandlas. En del som inte förtjänar det skulle säkert råka illa ut (vilket sker nu också). Men sedan skulle det ordna upp sig. Flit skulle börja vinna över flyt igen. Den som är beredd att göra faktisk nytta behöver inte vara det minsta orolig om så börsen kraschar med 100%.

Förstår du nåt om ekonomi över huvud taget?

Har du varit i länder där ekonomierna har rasat?
Tänk Argentina, Zimbabwe, Turkiet. Inte supermysig precis
Citera
2023-02-06, 22:02
Citat:

Jag förstår din tanke, men ditt uttalande visar på en total oförståelse för hur våra system är uppbyggda. Ta exemplet med pass den senaste tiden. Men jag hoppas du förstår att om förtroendet för alla våra papper kollapsade internt skulle ingen annan ha förtroende för våra papper externt heller. Lycka till med att "ha det lite stökigt" i Sverige utan importer. Sverige skulle brinna inom en vecka.
Citera
2023-02-06, 22:15
Medlem
.
Senast redigerad av Tobbesvensson 2023-02-06 kl. 22:19.
Citera
2023-02-06, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys

OMXS30 rasade 73% mellan 00-03. Så jävla mörkt blev det inte.
Citera
2023-02-06, 22:32
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Jag förstår din tanke, men ditt uttalande visar på en total oförståelse för hur våra system är uppbyggda. Ta exemplet med pass den senaste tiden. Men jag hoppas du förstår att om förtroendet för alla våra papper kollapsade internt skulle ingen annan ha förtroende för våra papper externt heller. Lycka till med att "ha det lite stökigt" i Sverige utan importer. Sverige skulle brinna inom en vecka.

Du har en poäng. Men för att Sverige ska kunna brinna måste ju någon av de som blir allra mest ledsna kunna tända en eld. Och om de kan det så har de ju ett jobb efter kraschen. Mic drop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in