Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-31, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Hon har pratat i vagare termer i stil med att det blir en "krasch", eller att "bostadsmarknaden kommer inte klara det". Några exakta siffror har hon inte nämnt vad jag hört och det kanske inte spelar någon roll heller. Poängen är att de där beräkningarna du refererar till, det vill säga att bolånekunden ska klara av en ränta på sex procent, förutsatte en ekonomisk verklighet som inte längre finns. Nu äter inflationen upp hushållens köpkraft och därmed klarar de mindre räntehöjningar. En annan tankevurpa du gör är att tro att bara för att hushållen klarar av att betala en ränta på sex procent så kommer priserna ligga kvar eller fortsätta öka.

Det är mao du själv som helt fritt fabulerat. Som jag trodde alltså
Citera
2023-03-31, 13:42
Medlem
Som vanligt så hade jag rätt om inflationen ska gä ner.

https://www.svd.se/a/mQVqz1/inflationen-faller-ovantat-mycket-i-eurozonen

Kommer hända i Sverige med.

Råvaror ner 50% på 1 år.

Blir ingen bostadskrasch,lika bra att stänga ner tråden.
Citera
2023-03-31, 13:46
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
För de kan ju inte ha styckat bort en del av tomten som är obebyggd som alla normala människor?
Var låg den? Är ju hus runt om. När började normala människor stycka av sina tomter i vanliga bostadsområden?. Har du varit utanför tullarna nån gång?
Citera
2023-03-31, 13:52
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Det är mao du själv som helt fritt fabulerat. Som jag trodde alltså

Jag har återgett exakt vad hon sagt. Berätta vad jag har kryddat med.
Citera
2023-03-31, 14:03
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Som vanligt så hade jag rätt om inflationen ska gä ner.

https://www.svd.se/a/mQVqz1/inflationen-faller-ovantat-mycket-i-eurozonen

Kommer hända i Sverige med.

Råvaror ner 50% på 1 år.

Blir ingen bostadskrasch,lika bra att stänga ner tråden.

Alla visste att den skulle gå ner pga. baseffekterna.

Intressant är dock är kärninflationen går upp https://www.di.se/analys/inflationsraset-lar-inte-stoppa-ecb/

Det blir ytterligare räntehöjningar och priserna går ner åtminstone 10-15% till, vilket innebär ca nästan halvering av värdet om man inflationsjusterar.
Citera
2023-03-31, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Alla visste att den skulle gå ner pga. baseffekterna.

Intressant är dock är kärninflationen går upp https://www.di.se/analys/inflationsraset-lar-inte-stoppa-ecb/

Det blir ytterligare räntehöjningar och priserna går ner åtminstone 10-15% till, vilket innebär ca nästan halvering av värdet om man inflationsjusterar.
Nej.
De flesta som hänger här tror ju på en styrränta runt 10 % för att få ner inflationen
Citera
2023-03-31, 14:25
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Nej.
De flesta som hänger här tror ju på en styrränta runt 10 % för att få ner inflationen
Nej vad?
Citera
2023-03-31, 14:28
Medlem
Citat:
Nej. Det har gått drygt 3 månader med sjunkande priser. Sedan Juli är priserna upp eller flat beroende på vart man tittar.

Verkligheten talar direkt mot din tes. Att det kom ett markant ras direkt efter att RB aviserat räntehöjningar och sedan har nedgången upphört är den direkta motsatsen till det du hävdar
Verkligheten är att lånelöften minskat 14% på ett år. Vilket stämmer bra överens med nedgången i bostadspriserna. Eftersom 2023 bjuder på rejäla reallönesänkningar och kärninflationen rusar, så kommer det bli värre när banken ser över KALP:en. Nominellt på lokala marknader kanske det stått någorlunda flat de sista månaderna, realt är tangentens riktning tydlig.
Citera
2023-03-31, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Var låg den? Är ju hus runt om. När började normala människor stycka av sina tomter i vanliga bostadsområden?. Har du varit utanför tullarna nån gång?

Du hävdade att samma kåk en gång sålts för 6 msek. Jag har inte sett något som styrker det. Börja där
Citera
2023-03-31, 14:30
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Hej trollet!
Skribenten tripprapporters reaktion på att jag bifogar en länk med fakta.

Citat:
De flesta räknar med ordentliga prisfall om räntan fortsätter upp.
De flesta? Är det bubbelpratarna i tråden?

Citat:
Det finns vedertagna orsaker till att priserna inte gått ner mer än de gjort.
Vedertagna av bubbelpratarna i tråden?

Citat:
Två av dem är att räntehöjningarna inte slagit igenom än för alla hushåll, samt att många som vill sälja inte gör det eftersom de hoppas att priserna ska stiga igen.
Så alla måste ha fått känna av räntehöjningen innan priserna faller. Alla andra köpare och säljare sitter och väntar på att vi ska nå dit om 4 år eller så.
(Gnäll nu inte på mig. Jag bara förtydligar vad du påstår).

Vad tror du om att det sitter många med fingret på köpknappen men avvaktar i from förhoppning om bättre pris.
Och när priset rör sig upp får de panik och trycker på köpknappen allihop.

Kan det också vara vedertaget?
Citera
2023-03-31, 14:31
Medlem
Citat:
Jag har återgett exakt vad hon sagt. Berätta vad jag har kryddat med.

Du har delvis återgett ett vagt abstrakt uttalande som inte säger någonting om det jag pratade om.
Citera
2023-03-31, 14:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Citat a al Liksom FB:
"
Det verkar som köpare och säljare där har bra koll och insåg vad konjunkturnedgången innebar och justerade kollektivt priserna på 2-3 månader. Sedan var det klart"

Är det någon som tror att bostadsmarknaden funkar så där? Som att Stockholms innerstad är någon slags myndighet med avdelningar för ekonomisk utveckling.
Det lär bara vara die hard kommunister som tänker i termer av myndigheter som du gör.
Och die hard kommunister kan inte förstå att folk kan agera på egna initiativ.

Du får gärna komma med en egen förklaring om varför prisfallet begränsade sig till April-Juli. Och sedan har priserna legat stabilt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in