2023-02-05, 19:07
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
He he, ytterligare en A4-sida snömos om Euromaidan men inget svar på detta med att Putin upprepade gånger uttalat att Ukraina inte bör få existera som självständig nation. Det är nu fullkomligt uppenbart att du inte har något svar på detta. Innerst inne inser du nog att "om det går som en anka, ser ut som en anka och kvackar som en anka så är det nog en anka". Putin anser att Ukraina tillhör Ryssland. Hela Ukraina. Därför anföll han 2022-02-24. Det är samma gamla unkna imperialism som ryssarna tidigare ägnat sig åt historiskt. Samma gamla ryska storhetsvansinne. För ca 97 % av alla svenskar är detta inga som helst problem att förstå. Du tillhör de avvikande 3 % (om du är svensk och inte bara ett betalt troll).

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/10aagjs/97_av_svenskarna_%C3%A4r_positivt_inst%C3%A4lld_ti ll_st%C3%B6d/

Än så länge är dina ryssvänliga åsikter lagliga. Om ryssen anfaller Sverige är dina åsikter förräderi. Ska du inte i god tid ta och kliva över till den svenska (goda) sidan och stötta offret Ukraina?

Jag förklarar för dig varför Euromaidan spelar roll. Ditt "Putin säger att Ukraina inte får existera som självständig nation" har däremot inte med Euromaidans relevans för kriget att göra. Därför svarade jag inte.

Jag har svarat på det tidigare dock. Det beror på vad man menar med självständig nation. Jag tror inte att Putin accepterar att de självständigt bestämmer sin utrikespolitik, inklusive att ha barnsoldater som lär sig hata ryssar, eller går med i ryssfientliga allianser, nej.

Han accepterar heller inte att andra länder tillsätter regeringar i landet, men det har inte med självständighet att göra. Visst är det en form av imperialism.

Det kan diskuteras om Putin skulla acceptera att de behandlar ryska minoriteter illa. En fullt självständig nation behandlar sina minoriteter som de vill. Sätter dem i reservat, flyttar på dem, slår ihjäl dem.

Jag tror säkert att han skulle acceptera att de i övrigt har demokrati inrikes.
Citera
2023-02-05, 19:09
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Ryssland har 1.588 kärnvapenstridsspetsar i bruk och 5.977 st i lager.

Jag är mycket tveksam till att de har 1.588 kärnvapenstridsspetsar i bruk. Däremot ligger det i Rysslands intresse att världen tror att de har 1.588 kärnvapenstridsspetsar i bruk. Siffran kommer ju från Ryssland, det är ju inte som att FN har varit där och räknat dem.
Citera
2023-02-05, 19:10
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Därför att kriget har inte nån större betydelse för vår energiförsörjning!

Bloomberg anser att du har fel. De säger att det kommer att kosta 1 trillion dollar. Vad vet du som inte de vet?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-12-18/europe-s-1-trillion-energy-bill-only-marks-start-of-the-crisis

Om det inte är "någon större betydelse", vad har då större betydelse?
Citera
2023-02-05, 19:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det jag menar är att vi ska räkna med att de har så många som den officiella siffran är. Och göra en riskkalkyl.

Vad kan vi vinna?

Vad kan vi förlora?

I "vad kan vi förlora"-kalkylen ska man så klart också räkna med risken att han hotar igen och igen. Det är inget som säger att vi måste svara likadant varje gång.

Jag har redan förklarat hur det ligger till. Det hade varit bättre för Ryssland om de kommunicerat att de har 100 bomber om de har 100 bomber eftersom USAs snapcount kommer utgå från att de antal som Ryssland påstår att de har är korrekt.

D.v.s nu påstår Ryssland att de har 2000 stycken bomber som fungerar så USAs snapcount kommer vara proportionell med 2000 stycken bomber. Fattar du mer vad du leker med nu? USA kommer att bomba Ryssland med betydligt mer kraft än de behöver i verkligheten bara för att ni ljuger.
Citera
2023-02-05, 19:16
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag har redan förklarat hur det ligger till. Det hade varit bättre för Ryssland om de kommunicerat att de har 100 bomber om de har 100 bomber eftersom USAs snapcount kommer utgå från att de antal som Ryssland påstår att de har är korrekt.

D.v.s nu påstår Ryssland att de har 2000 stycken bomber som fungerar så USAs snapcount kommer vara proportionell med 2000 stycken bomber. Fattar du mer vad du leker med nu? USA kommer att bomba Ryssland med betydligt mer kraft än de behöver i verkligheten bara för att ni ljuger.

Jag är inte ryss, din fåne.

Och du kan vara säker på att USA svarar inte med lika mycket, om det väl blir kärnvapenkrig. Det vore tjänstefel. Blir det väl totalt kärnvapenkrig så kommer de ge allt.
Citera
2023-02-05, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Volodomyr "T-shirten" Zelensky ringde nog snabbt som fan till sina hantlangare i Mossad när de släppte deras siffror över Ukrainska och Ryska förluster.

https://twitter.com/Trollstoy88/status/1622174618680188929?t=eFl2H7PmA9xMb_GBIi2H6g&s=19

Ukrainian and Russian casualties according to MOSSAD

157.000 KIA för AFU.

234.000 WIA för AFU.

234 NATO officerare/instruktörer KIA för AFU.

6320 tanks/armored fighting vehicles för AFU förstörda.

18.400 KIA för Ryssland.

Ukraina systrar.. blev vi för kaxiga?
Från den ytterst trovärdiga källan twitterkontot "trollstoy88" ja jävlar
Det finns en hel del militär statistik att titta på och den är väldigt entydig vad gäller 2 saker.
1, anfallaren har betydligt fler stupade än försvararen (om de är rimligt jämbördiga teknologiskt)
2, om ryssarna är i kriget har de alltid flest stupade. Faktum är att ryssarna i de båda världskrigen hade fler stupade än alla andra länder tillsammans (undantaget Kina)
Citera
2023-02-05, 19:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
https://www.expressen.se/tv/nyheter/ryska-tankkyrkogarden-offensiven-slas-tillbaka/
Ryska offensiven tycks redan ha börjat.
Man förlorar stora mängder stridsvagnar i södra Donbass.

Det var ett snyggt sätt att att montera jetmotorer även på ryska stridsvagnar ;-) Kan det vara M1A2 Abrams som är förebilden?

https://www.expressen.se/tv/nyheter/ryska-tankkyrkogarden-offensiven-slas-tillbaka/
Citera
2023-02-05, 19:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag är inte ryss, din fåne.

Och du kan vara säker på att USA svarar inte med lika mycket, om det väl blir kärnvapenkrig. Det vore tjänstefel. Blir det väl totalt kärnvapenkrig så kommer de ge allt.

Njae. Vi vet från simulationer och policy ungefär hur det kommer gå. Mycket beror på hur mycket USA kontrar med vid första bomben eftersom USA inte är belligerent i konflikten med Ukraina. Om Ryssland eskalerar med fler kärnvapen mot ex. USA när USA utplånat Svartahavsflottan och Kaliningrad så kommer antagligen USA att inleda ett snapcount för att utplåna alla kärnvapensystem som Ryssland har och då utgår de från att de har alla stridsspetsar som de påstår att de har. Men det behöver inte ske med kärnvapen, man kan slå ut system som ubåtar med konventionella torpeder och slå ut kärnvapensystem med vanliga bunkerrobotar men gissningsvis kommer man använda taktiska kärnvapen i de flesta fallen.
Citera
2023-02-05, 19:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Rysk soldat berättar för sin fru hemma att han dödar barn i Ukraina. Andra samtalet.
https://www.youtube.com/watch?v=PMkLjReU6Sg
Citera
2023-02-05, 19:26
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Volodomyr "T-shirten" Zelensky ringde nog snabbt som fan till sina hantlangare i Mossad när de släppte deras siffror över Ukrainska och Ryska förluster.

https://twitter.com/Trollstoy88/status/1622174618680188929?t=eFl2H7PmA9xMb_GBIi2H6g&s=19

Ukrainian and Russian casualties according to MOSSAD

157.000 KIA för AFU.

234.000 WIA för AFU.

234 NATO officerare/instruktörer KIA för AFU.

6320 tanks/armored fighting vehicles för AFU förstörda.

18.400 KIA för Ryssland.

Ukraina systrar.. blev vi för kaxiga?

Vart är källan? Tweeten du länkar till är bara bilder från en turkiskt tidning.
Citera
2023-02-05, 19:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Jag är mycket tveksam till att de har 1.588 kärnvapenstridsspetsar i bruk. Däremot ligger det i Rysslands intresse att världen tror att de har 1.588 kärnvapenstridsspetsar i bruk. Siffran kommer ju från Ryssland, det är ju inte som att FN har varit där och räknat dem.

Njae. Om de inte planerar att använda dem så är det bättre för Ryssland att folk tror att de har många. Om de däremot börjar använda dem så är det betydligt sämre att andra kärnvapenmakter tror att de har fler än de har.
Citera
2023-02-05, 19:35
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Njae. Om de inte planerar att använda dem så är det bättre för Ryssland att folk tror att de har många. Om de däremot börjar använda dem så är det betydligt sämre att andra kärnvapenmakter tror att de har fler än de har.

Jag tror inte Ryssland planerar att använda sina kärnvapen. Däremot gillar de att bluffa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in