2023-02-05, 18:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Ryssland har 1.588 kärnvapenstridsspetsar i bruk och 5.977 st i lager.

"OK". Är flaggskeppet Moskva i lager också eller?
Citera
2023-02-05, 18:50
Medlem
pinnpelle88s avatar
AFU fortsätter att visa vad de går för när det hettar till..

https://twitter.com/LogKa11/status/1622210027703484416?t=cd2YKcBm7vJ5eB2-pwLdng&s=19

Ukrainian BMP-1 abandons his fellow soldiers. Pathetic behaviour from the BMP driver

They always seem to flee at the first sight of combat. Possibly a conscript. Near Donetsk front

Volodomyr "T-shirten" Zelenskys regim försöker råda bot på bristen av kämpaglöd (och manskap) genom att mobilisera allt och alla, ja.. även de som flytt landet.

https://twitter.com/narrative_hole/status/1622225299290079232?t=u-g_0C7xqKfXnu8K8wf-tg&s=19

🇬🇧🇺🇦⚡️ British people housing Ukrainian refugees are receiving letters demanding information on +18 Ukrainian males they’re hosting.

Accordingly, +18 male refugees must visit the Ukrainian Ambassy, or financial penalties may be applied to the host.
Citera
2023-02-05, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vad tror du jag tycker om er? Skulle du ändra dig om jag berättade det för dig?

Förhoppningsvis är läsare här så kloka att de ser genom såna pinsamma förolämpningar. Ukraina är inte en person som blivit utsatt för ett övergrepp. Där är 40 miljoner människor som lider, och resten av världens befolkning får ett mindre lidande i form av ekonomisk nedgång. Hur ska vi minimera lidandet? Där finns olika förslag, och vi kan evaluera på hur olika personer lyckats påverka situationen.
Du har rätt, det är inte en person som blivit utsatt för övergrepp. Det är 40 miljoner personer som blivit utsatta för övergrepp, fan så mycket värre alltså... Sen självklart vill vi minimera lidandet och det är det som försöks göras också. Minimera lidandet över tid, dessvärre blir det kanske ett större lidande nu för att få ett minimalt lidande framöver enligt den väg vi valt. Kanske har vi valt rätt, kanske har vi valt fel. Vi lär aldrig få veta helt säkert eftersom vi bara får se konsekvenserna av de val vi gör eller inte gör. Vad som kunde hänt kan vi bara gissa om
Citera
2023-02-05, 18:54
Medlem
Ska man skratta eller gråta. En tankist verkar ha fått kalla fötter och drog därifrån.

Citat:
AFU BMP, instead of evacuating its fighters from under the fire of Russian artillery, preferred to throw the brothers and run away.

The artillery of the 1st Donetsk Army Corps disrupted the evacuation and defeated the AFU detachment

The artillery of the 1st Donetsk Army Corps, when adjusted with the help of UAVs, disrupted the evacuation of its unit by the enemy. The enemy infantry fighting vehicles allocated for this task retreated after the first hit, abandoning their infantry under fire. As a result, Ukrainian militants suffered heavy losses from the fire of our gunners.
https://t.me/azmilitary11/36222

Pidari. Hoppas att dessa var utlänningar.
Citat:
🇷🇺⚔️🇺🇦☠️The result of the morning assault on the AFU positions in Krasnaya Gora by the fighters of the Wagner PMCs
(https://t.me/brussinf/5626)Contrary to various reports, the settlement has not yet come under "Wagner" control. Heavy fighting continues there. The enemy[AFU] is suffering losses.
https://t.me/azmilitary11/36209
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2023-02-05 kl. 18:56.
Citera
2023-02-05, 18:54
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Hur vet min bästa herre att energikrisen kommer att vara åtgärdad om 5 år? Kriget kan rulla på i många år.
Därför att kriget har inte nån större betydelse för vår energiförsörjning!
Citera
2023-02-05, 18:55
Medlem
pinnpelle88s avatar
Volodomyr "T-shirten" Zelensky ringde nog snabbt som fan till sina hantlangare i Mossad när de släppte deras siffror över Ukrainska och Ryska förluster.

https://twitter.com/Trollstoy88/status/1622174618680188929?t=eFl2H7PmA9xMb_GBIi2H6g&s=19

Ukrainian and Russian casualties according to MOSSAD

157.000 KIA för AFU.

234.000 WIA för AFU.

234 NATO officerare/instruktörer KIA för AFU.

6320 tanks/armored fighting vehicles för AFU förstörda.

18.400 KIA för Ryssland.

Ukraina systrar.. blev vi för kaxiga?
Senast redigerad av pinnpelle88 2023-02-05 kl. 18:58.
Citera
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men Ryssland verkar ha gått i motsatt riktning, d.v.s snabbare missiler som inte har samma precision. Uppenbart i first strike-syfte.

Inte nödvändigtvis first strike-syfte. Syftet är väl främst att göra missiler som inte kan skjutas ned så lätt, det vill säga visa att man är kapabel att överhuvudtaget nå fram. Då är syftet att upprätthålla ett trovärdigt nukleärt hot trots teknologisk underlägsenhet i övrigt, dvs ett slags defensivt syfte.

Citat:
Diskussionen har varit det ja men USA har förklarat att de har en nolltolerans för kärnvapen oavsett storlek. D.v.s en liten taktisk bomb i Ukraina innebär att USA kommer vidta militära motåtgärder mot Ryssland.

Ja, jag tycker USA har agerat klokt här. Man är så teknologiskt överlägsen att man kan besvara kärnvapen på ett trovärdigt sätt utan att själva ta till kärnvapen. En kärnvapenattack mot Ukraina skulle skapa fler problem för Ryssland än det skulle lösa. Det är ju inte som att ett kärnvapenagrepp mot Bakhmut eller var som helst skulle vinna kriget för Rysslands del, snarare tvärtom. De ukrainska förlusterna skulle inte alls vara så stora som folk föreställer sig, Ryssland skulle isoleras ännu mer diplomatiskt (Kina och Indien har ju satt ned foten här) och väst skulle ösa på med militärt stöd som får dagens försändelser att likna en piss i havet. Samt eventuellt militära precisionsangrepp.

Slutsats: det kommer inte bli någon kärnvapenattack mot Ukraina såvida inte själva Ryssland - det riktiga Ryssland alltså - invaderas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Du är rolig du..
Första länken går till en sida där man får klicka sig vidare till någon rysk sida..

Den andra länken till någon "radioamatör" och " snokande journalist" på twitter..

Originalartikeln från Kreml-media borde du väl vara intresserad av. När de påstår sig tagit tillbaka Ukraina till den Ryska federationen. Eller vill du ha dina källor från rymdvarelser kanske?
Citera
2023-02-05, 18:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det spelar ingen roll hur många procent barn det är om det är ditt barn, eller dina syskons eller barns barn. Alla slåss till döden för att skydda sitt barn även om det bara är 1 %.

Det finns inga mellanscenarier för Putin struntar i alla överenskommelser och startar kriget igen. Alla kompromisser är bara en paus i kriget. Det är därför som jag skrivit tidigare inte går att nå en kompromiss med nuvarande ryska regim. De bryter allt de säger.

Väldigt många ”vuxna” ukrainare har barn vid fronten ja - där sannolikheten är liten att dom någonsin skall återvända levande hem igen. Urslas frihet kan bli deras död.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Jag vet inte vad du menar riktigt. Jag påstår inte att de inte har några kärnvapen, jag påstår att det är fånigt att tro att de har så många som ni säger. Vidare är det bara Ryssland som hetsar med kärnvapen, inga andra. Alla vet att det inte bara är Ryssland som har kärnvapen, alla vet att det finns mängder med kärnvapen som går att användas. Men det är BARA Ryssland och Nordkorea som går runt och hotar med att trycka på knappen. Ni spelar dem i händerna genom att gå runt och antyda att vi ska ge dem vad de vill när de inte har någonting att vinna om de startar ett kärnvapenkrig ändå.

Det jag menar är att vi ska räkna med att de har så många som den officiella siffran är. Och göra en riskkalkyl.

Vad kan vi vinna?

Vad kan vi förlora?

I "vad kan vi förlora"-kalkylen ska man så klart också räkna med risken att han hotar igen och igen. Det är inget som säger att vi måste svara likadant varje gång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Jo men meningen med attacken var ju strategiska mål i Kievregionen.
Jag har aldrig motsatt mig detta.
Jag länkade tidigare till ett viktigt mål de hade:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://en.m.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Vasylkiv&ved=2ahUKEwjFuIjz7P78AhU3QvEDHY q8BtQQFnoECC8QAQ&usg=AOvVaw1E5UGfWBg7vfYG5NgoY63n

Knappast. Kreml-media hade redan förberett artikeln om Rysslands seger och införlivande av Ukraina till Ryssland, artikeln som publicerades och drogs tillbaka när de inte hade nått sina mål. Du har fått länken.
Citera
2023-02-05, 19:02
Medlem
När den ryska världen kommer som befriare kastas folk ut på gatan mitt i vintern från sina hem.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1622275381343420419
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in