2023-02-05, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
...ännu en som vek ner sig p.g. av bristande argument...

Här har du "segerartikeln":

https://web.archive.org/web/20220226051154/https://ria.ru/20220226/rossiya-1775162336.html

Och här har du lite skrivningar om den:

https://twitter.com/christogrozev/status/1498025819054264328
Citera
2023-02-05, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Angela Merkel han är en lurig person, han ska man inte lita på när det gäller Ukraina. Han ljuger nog rätt friskt. Det var väl han som gjorde Tyskland beroende av rysk gas?

Angela Merkel är en kvinna, vet du inte det Ivan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Du verkar ju helt tappad!

Energikrisen beror givetvis inte på EU svar på kriget utan är självskapad av miljömuppar och andra dårar.

Om 5 år kommer den dessutom att vara åtgärdad.

Hur vet min bästa herre att energikrisen kommer att vara åtgärdad om 5 år? Kriget kan rulla på i många år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Vad är det för länk du skickar??

Var nu en duktig student och läs på lite, det finns fler länkar i länken.
Citera
2023-02-05, 18:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är oklokt att satsa hundratals miljoner liv på den teorin. Men vi kan räkna med att USA har mer information än du och jag här. Vi får hoppas att de då agerar rationellt.

Jag vet inte vad du menar riktigt. Jag påstår inte att de inte har några kärnvapen, jag påstår att det är fånigt att tro att de har så många som ni säger. Vidare är det bara Ryssland som hetsar med kärnvapen, inga andra. Alla vet att det inte bara är Ryssland som har kärnvapen, alla vet att det finns mängder med kärnvapen som går att användas. Men det är BARA Ryssland och Nordkorea som går runt och hotar med att trycka på knappen. Ni spelar dem i händerna genom att gå runt och antyda att vi ska ge dem vad de vill när de inte har någonting att vinna om de startar ett kärnvapenkrig ändå.
Citera
2023-02-05, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror du får köpa att alla inte tänker som du.

Så här ser jag det.

Låt oss nu anta att Euromaidan gått ordnat till. Yanukovich hade 19 Februari sagt: "jag är en skurk. Jag beordrade min polis att slå ihjäl allt motstånd och jag är betald av Putin.". Han hade på eget initiativ avgått, och en ny president tillsatts direkt på samma sätt som om Yanukovich hade dött. Nuland var bara en snäll tant som delade ut kakor på torget. I övrigt hade allt annat gått till på samma sätt.

Vad hade det spelat för roll för konflikten?

Då hade där funnits en legal president över landet i Krim.
1) Putins små gröna män hade helt enkelt invaderat ett vanligt land, med en vanlig president, ingen junta. Krims parlament hade röstat fram något som inte är i enlighet med konstitutionen. De hade varit odemokratiska och förtjänat mindre sympati än vad som nu är fallet.
2) Yanukovich, som då hade varit en f d president hade inte haft någon formell betydelse när han bad om hjälp av Ryssland. Det hade spelat lika liten roll om han hade bett om hjälp, som om babuschkan med sovjet-flaggan hade bett om hjälp.
3) I Donbass hade befolkningen som protesterade varit helt orimliga. De hade bara varit några som valt en president som demokratiskt hade avgått, och som blev sura över det. Man kan fortfarande diskutera om de hade haft rätt att bryta sig fria (precis som i vilken seperatist-konflikt som helst). Men de hade varit odemokratiska och förtjänat mindre sympati än vad som nu är fallet. Deras rädsla hade också varit mer ogrundad.
4) Putin hade varit paranoid. I verkligheten så såg han ett land som motsatte sig EU och Nato på demokratisk väg, men i vårt tänkta exempel så hade han sett ett EU och Nato som på demokratisk väg valde Nato, och ett Väst som lever som de lär. Om han då ändå agerat med våld, hade det visat att han ville agera i Ukraina enbart av vinst-skäl. Hans oro över USA hade varit ännu mer paranoid än idag.

Det finns fler spår. Men de borde räcka för att du ska förstå varför det gör skillnad för några. Om det inte gör skillnad för dig så scrollar du vidare.

Ger det Putin rätt i att invadera Ukraina februari 2022? Nej. Är om Putin gör rätt eller fel där som är det enda som är intressant? Nej.

Det är korrekt att de har haft val i Ukraina sedan dess. Men jag tror de flesta förstår att det gör skillnad om en junta får styra i några månader, stöttade av USA.

He he, ytterligare en A4-sida snömos om Euromaidan men inget svar på detta med att Putin upprepade gånger uttalat att Ukraina inte bör få existera som självständig nation. Det är nu fullkomligt uppenbart att du inte har något svar på detta. Innerst inne inser du nog att "om det går som en anka, ser ut som en anka och kvackar som en anka så är det nog en anka". Putin anser att Ukraina tillhör Ryssland. Hela Ukraina. Därför anföll han 2022-02-24. Det är samma gamla unkna imperialism som ryssarna tidigare ägnat sig åt historiskt. Samma gamla ryska storhetsvansinne. För ca 97 % av alla svenskar är detta inga som helst problem att förstå. Du tillhör de avvikande 3 % (om du är svensk och inte bara ett betalt troll).

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/10aagjs/97_av_svenskarna_%C3%A4r_positivt_inst%C3%A4lld_ti ll_st%C3%B6d/

Än så länge är dina ryssvänliga åsikter lagliga. Om ryssen anfaller Sverige är dina åsikter förräderi. Ska du inte i god tid ta och kliva över till den svenska (goda) sidan och stötta offret Ukraina?
Citera
2023-02-05, 18:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Intressant ifrån "Perun" hur militär och ekonomisk hjälp ifrån väst påverkat och kan/kommer att påverka kriget.

https://youtu.be/Qj9HD8MdAFs

Skulle väst vilja så kan ett rySSkt militärt nederlag i Ukraina närmast garanteras!

Slava Ukraini!
Citera
2023-02-05, 18:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Två av barnen som Ryssland har kidnappat har fått återvända till Ukraina.
https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1622264477474295812
Citera
2023-02-05, 18:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Idéerna om mutual asserted destruction och totalt termonukleärt krig har dessutom i princip övergivits av alla inblandade och den utveckling av kärnvapen som skett är att man gör själva bomberna mindre i takt med att missilernas precision blir bättre.

Men Ryssland verkar ha gått i motsatt riktning, d.v.s snabbare missiler som inte har samma precision. Uppenbart i first strike-syfte.

Citat:
Ett annat möjligt skäl till att göra kärnvapen med mindre sprängkraft är att sänka tröskeln för att faktiskt använda dem. Ett vapen som enbart kan användas för att framkalla domedagen är ju rätt oanvändbart.

Diskussionen har varit det ja men USA har förklarat att de har en nolltolerans för kärnvapen oavsett storlek. D.v.s en liten taktisk bomb i Ukraina innebär att USA kommer vidta militära motåtgärder mot Ryssland.

Citat:
Tror dock som sagt att den svagaste länken i den ryska kärnvapenkedjan är själva missilerna, vilket är ett skäl till att de förmodligen inte kommer användas. Om Ryssland försöker använda kärnvapen som skjuts ned av Ukraina tappar de ju allt, inte bara moraliskt utan också när det gäller avskräckning och hot.

Ja och nej. Det är missilerna OCH alla system som har att göra med detonationen och säkerhetssystemen som skall samverka med systemet. D.v.s vem som helst med kunskap och material kan bygga en atombomb som fungerar med en 50-50 marginal och exploderar med en ytterst liten bråkdel av fissionskraften men om man är en stat så vill man ha 100% säkerhet att alla vapensystem fungerar när de ska användas och 100% att de inte exploderar när de inte ska explodera och det är där den absolut största kostnaden ligger för alla kärnvapenmakter. Det är därför Iran inte har något fungerande kärnvapensystem, det är inte för att de inte vet hur man gör.
Citera
2023-02-05, 18:44
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
... skulle bli ytterst förvånad om de har fler än 200 stycken

Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
..Din skattning av aktiva ryska kärnvapen är nog rimlig, i alla fall in the ball park så att säga.

Ryssland har 1.588 kärnvapenstridsspetsar i bruk och 5.977 st i lager.
Citera
2023-02-05, 18:47
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Du är en absolut idiot om du inte förstår att ryssarna har tagit minst 10ggr ukrainas förluster i Bakhmut, då kan du inte ett skit om krig och borde avregga dig.

Konstigt att folk som är på Ukrainas sida och som är på plats i B-ACK-mut säger tvärtom..

https://youtu.be/PKZpYglZrW4

Man ser hur intervjuarens (pro-Ukraina) själ lämnar hans kropp när den han intervjuar (rådgivare till AFU) säger att Wagner krossar AFU..

Citera
2023-02-05, 18:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Var nu en duktig student och läs på lite, det finns fler länkar i länken.
Jo men meningen med attacken var ju strategiska mål i Kievregionen.
Jag har aldrig motsatt mig detta.
Jag länkade tidigare till ett viktigt mål de hade:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://en.m.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Vasylkiv&ved=2ahUKEwjFuIjz7P78AhU3QvEDHY q8BtQQFnoECC8QAQ&usg=AOvVaw1E5UGfWBg7vfYG5NgoY63n
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in