2023-02-05, 18:15
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Du bevisar ju endast hur opåläst du är.
Fallskärmsjägarna skulle säkra upp Vasiljyv air base. Inget annat.
Lägg ner dit tramsande! Detta ämne är slutsnackat om!

Ni foliehattar är sen länge överbevisade om detta!
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nej, Ryssland skickade ner fallskärmsjägare den 26 febr. för att säkra upp Vasylkiv airbase som ligger söder om Kiev.

Och Hostomel som ligger norr om Kiev. Frågan är vad de hade där att göra om de inte planerade att ta över stället.
Citera
Medlem
Citat:
Och länk till detta (märkliga) påstående?
kremls egen propaganda kanal , och vet du inte vilken så är det inte värt att diskutera med dig
Citera
2023-02-05, 18:16
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Angela Merkel berättade ju om planen man hade för Ukraina. Direkt från hästens mun. https://www.wsws.org/en/articles/2022/12/22/ffci-d22.html

Angela Merkel visste att det aggressiva Ryssland kommer anfalla förr eller senare. Genom Minsk-avtalet så köpte man tid till Ukraina för att bygga upp sitt försvar.

Låter vettigt tycker jag.
Citera
2023-02-05, 18:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Man kan inte utgå från att Ryssland inte har underhållit sin kärnvapenarsenal. Såvida annat inte är känt får man utgå från att de genomför nödvändigt underhåll. Det kan jag lova dig att samtliga försvarsdepartement i världen utgår ifrån.

Nej vi kan givetvis inte utgå från att de inte underhållit ett antal kärnladdningar men det är skrattretande att tro att de har flera tusen stycken med tanke på omständigheterna. Jag skulle bli ytterst förvånad om de har fler än 200 stycken och jag skulle satsa mina pengar på att de idag, 5e februari 2023 har färre än 100 stycken som de kan använda ikväll.
Citera
2023-02-05, 18:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Missade du alla bilder och rapporter som visade flera mils kolonn som stod still några mil utanför Kiev när pundarna fick soppatorsk? Det sket sig fullständigt.
Pågick ju strider omkring Kiev i krigets inledning.

Vad gjorde de där om de nu bara siktar in sig på östra delarna?

Indoktrinerad much?
Spännande, kan du länka så jag får ta del av detta ?
Citera
2023-02-05, 18:19
Medlem
Citat:
Blev det jobbigt nu?

Du verkar vara ett troll eftersom avsaknad av dina svar indikerar förnekelse.

Du förnekar alltså framryckningarna mot Kiev:

https://en.wikipedia.org/wiki/Kyiv_offensive_(2022)
Citera
2023-02-05, 18:20
Medlem
Citat:
Du bevisar ju endast hur opåläst du är.
Fallskärmsjägarna skulle säkra upp Vasiljyv air base. Inget annat.

Och vad skulle den användas till tror du?
Citera
2023-02-05, 18:25
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej vi kan givetvis inte utgå från att de inte underhållit ett antal kärnladdningar men det är skrattretande att tro att de har flera tusen stycken med tanke på omständigheterna. Jag skulle bli ytterst förvånad om de har fler än 200 stycken och jag skulle satsa mina pengar på att de idag, 5e februari 2023 har färre än 100 stycken som de kan använda ikväll.

Det är oklokt att satsa hundratals miljoner liv på den teorin. Men vi kan räkna med att USA har mer information än du och jag här. Vi får hoppas att de då agerar rationellt.
Citera
2023-02-05, 18:30
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Det är väl allmänt känt att både USA och Ryssland har ställt av stora delar av sina kärnvapenarsenaler? Det är för dyrt att underhålla tusentals kärnvapen när det inte längre råder kallt krig.

Idéerna om mutual asserted destruction och totalt termonukleärt krig har dessutom i princip övergivits av alla inblandade och den utveckling av kärnvapen som skett är att man gör själva bomberna mindre i takt med att missilernas precision blir bättre.

Ett annat möjligt skäl till att göra kärnvapen med mindre sprängkraft är att sänka tröskeln för att faktiskt använda dem. Ett vapen som enbart kan användas för att framkalla domedagen är ju rätt oanvändbart.

Din skattning av aktiva ryska kärnvapen är nog rimlig, i alla fall in the ball park så att säga. Men även ett hundratal aktiva kärnvapen är ett stort hot som inte ska underskattas.

Tror dock som sagt att den svagaste länken i den ryska kärnvapenkedjan är själva missilerna, vilket är ett skäl till att de förmodligen inte kommer användas. Om Ryssland försöker använda kärnvapen som skjuts ned av Ukraina tappar de ju allt, inte bara moraliskt utan också när det gäller avskräckning och hot.
Citera
2023-02-05, 18:31
Medlem
Citat:
För att försvåra för Ukraina och väst såklart. Är det raketforskning??

Väst? Vilka 'väst' fanns där och skulle hindras?
Har du källa på dina påsåenden?
Citera
2023-02-05, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Påtal om B-ACK-mut.

https://twitter.com/narrative_hole/status/1621463274951790592?t=E_2a57FLCRlpolyCFxRTlQ&s=19

🇺🇦💀 Zelensky’s Office refused to name losses in Bakhmut but said Ukraine “pays the highest price”.

Intressant att AFU fortfarande använder färger för att minska Friendly Fire medans de "f.d fångarna med kass träning och utrustning" i Wagner har IR system så de ser exakt vart alla deras egna är..

Skillnad i utrustning. Eller just det, de hade väl inbyggda GPS med bomber uppkörda i analen om de skulle få för sig att rymma..

Du är en absolut idiot om du inte förstår att ryssarna har tagit minst 10ggr ukrainas förluster i Bakhmut, då kan du inte ett skit om krig och borde avregga dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in