Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Nej vi kan givetvis inte utgå från att de inte underhållit ett antal kärnladdningar men det är skrattretande att tro att de har flera tusen stycken med tanke på omständigheterna. Jag skulle bli ytterst förvånad om de har fler än 200 stycken och jag skulle satsa mina pengar på att de idag, 5e februari 2023 har färre än 100 stycken som de kan använda ikväll.
Det är väl allmänt känt att både USA och Ryssland har ställt av stora delar av sina kärnvapenarsenaler? Det är för dyrt att underhålla tusentals kärnvapen när det inte längre råder kallt krig.
Idéerna om mutual asserted destruction och totalt termonukleärt krig har dessutom i princip övergivits av alla inblandade och den utveckling av kärnvapen som skett är att man gör själva bomberna mindre i takt med att missilernas precision blir bättre.
Ett annat möjligt skäl till att göra kärnvapen med mindre sprängkraft är att sänka tröskeln för att faktiskt använda dem. Ett vapen som enbart kan användas för att framkalla domedagen är ju rätt oanvändbart.
Din skattning av aktiva ryska kärnvapen är nog rimlig, i alla fall in the ball park så att säga. Men även ett hundratal aktiva kärnvapen är ett stort hot som inte ska underskattas.
Tror dock som sagt att den svagaste länken i den ryska kärnvapenkedjan är själva missilerna, vilket är ett skäl till att de förmodligen inte kommer användas. Om Ryssland försöker använda kärnvapen som skjuts ned av Ukraina tappar de ju allt, inte bara moraliskt utan också när det gäller avskräckning och hot.