2023-02-05, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
På tal om folkmord, hur skulle du beskriva Ukrainas angrepp mot separatistområdena i östra delarna under 2014-2022?

Försvarskrig.
Citera
2023-02-05, 15:14
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Det var han inte alls det, han var född i Ukraina men var ryss och hans far var en rysk ortodox nationalist (precis som Sikorsky senare). Sikorsky var medlem i den ryska Politiska kommittén i New York.

When questioned regarding his roots, he would answer: "My family is of Russian origin. My grandfather and other ancestors from the time of Peter the Great were Russian Orthodox priests."

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Igor_Sikorsky

Ryssarna var onekligen bra på att radera ut Ukrainas historia. Ryska Ortodoxa kyrkan har en stor del i folkmorden och rättfärdigandet av det ryska expansionen. Få i dag är medvetna om Ryssland knappt existerade på 1500talet annat än en sketet liten fläck runt Moskva.
Citera
2023-02-05, 15:19
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Bara för att vi inte vet och det inte är orimligt kan man inte utgå ifrån det. Som att utgå från att gud finns...
Du måste luta dig mot det som är evidensbaserat annars är du bara lättlurad.

Hennes modersmål är ryska och hon besitter begränsad kunskap i ukrainska. Hon sitter även på det ryska institutet på Kings College. En akademiker som är född i Ukraina men inte lärt sig språket samtidigt som hon extraknäckt som språklärare vid sidan om studierna?
Hennes Supervisor på KC är också ryss, dock inte ovanligt med ryska akademiker.
Bara för att hon har en karriär som akademiker, behöver det inte betyda att hon har rätt i allt.
Det är väl inte orimligt att hon, hennes supervisor och hennes källor känner tillhörighet till Ryssland? Säger inte att det är så för jag vet inte men jag skulle inte lita på deras omdöme. Skulle Sverige hamna i krig skulle jag heller inte lita fullt ut på svenska militäranalytiker för att de också har koppling till yrkeskåren och troligtvis själva en tidigare karriär där inom.
Russia today är inte heller kända för att hålla sig objektiva när moderlandet ligger i konflikt med en annan nation.

Step up your källkritik-game bro!
Att ta någon på orden av inblandade parter i en konflikt är aldrig klokt. Sök en tredje part istället som arbetar med evidensbaserade rapporter.

Du har inte helt fel. Men jag tror nog ändå att du har litat på mindre verifierbar fakta från andra på ukrainsk sida i denna konflikt. Tills vi har andra fakta är hennes de mest trovärdiga - eftersom de är de enda, och hon är ändå expert i ämnet. Hursomhelst är hennes skriverier bara en av flera, som visar att jag knappast är fanatisk, men att avsättningen är extremt kritiserbar.
Citera
2023-02-05, 15:32
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Vad brukar man kalla folk som är födda i Ukraina?
Kreml kallar väl dom för nazister...
Lol
Citera
2023-02-05, 15:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Kreml kallar väl dom för nazister...

De kallar alla som inte underkastar sig och ber morgonbön mot Kreml för nazister.
Citera
2023-02-05, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Ställ den frågan till USA och Väst istället! Det är ju dom som valt att slagfältet ska vara i Ukraina. Nästa gång kanske det blir Sverige.

Otroligt obegåvad kommentar. Om du vet så lite om geopolitik och konflikten varför ens blanda sig i debatten?

Du har rätt. Putin är verkligen helt i händerna på väst. Enda chansen är underkastelse
Citera
2023-02-05, 15:36
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ställ den frågan till USA och Väst istället! Det är ju dom som valt att slagfältet ska vara i Ukraina. Nästa gång kanske det blir Sverige.

Otroligt obegåvad kommentar. Om du vet så lite om geopolitik och konflikten varför ens blanda sig i debatten?
Vilken världsbild du har, blev du tappad i trappan som liten eller?
Gå nån kurs på komvux eller nåt, så du lär dig lite.
Citera
2023-02-05, 15:37
Medlem
KillPus avatar
Ganska intressant sida som visar ukrainska flygförluster enl Oryx resp orch-mytomaner.
Den visar att Ukrainska Flygvapnet finns och fungerar trots äckelryZZarnas påståenden om annat:

Kort sammanstälning:
1. Antal Su-25 ZSU:
31 Su-25 från och med 2017 + 4 Su-25 från Makedonien + 8-14 Su-25, eventuellt som "reservdelar" fr Östeuropa.
Resultat: 37-51 Su-25

Förluster: Enligt rapporter från Z-idioter sköts 125 ! Su-25r ner.
Dokumenterade förluster på Oryx uppgick till 16 Su-25.

2. Antal MiG-29 ZSU:
~36 enheter innan starten av en fullskalig invasion + 12 MiG-29-enheter från Slovakien.
Resultat: 48 MiG-29

Förluster: Enligt rapporterna från ryZZapor sköts 81 MiG-29 ner.
Dokumenterade förluster på Oryx uppgick till 16 MiG-29.

3. Antal Su-27 ZSU:
~34 enheter innan starten av en fullskalig invasion
Resultat: 34 Su-27 enheter

Förluster: Enligt rapporter från det ryZka mammaknullare sköts 18 Su-27 ner
Dokumenterade Oryx-förluster uppgick till 7 Su-27r.

4. Antal Su-24 APU:
~14 enheter innan starten av en fullskalig invasion.

Förluster: Enligt rapporter från putler-inavewl sköts 38 Su-24 ner
Dokumenterade Oryx-förluster uppgick till 13 Su-24r

Sammanlagt: Ukraina hade/fick: 135 - 150 militärflyg av olika slag.
Enligt ryZZgrisarna är är 262 av dessa nedskjutna.
Enligt Oryx är 52 st nedskjutna.
Eftersom ukrainska flygvapnet forsätter att sanera ryZZkackelackor vid fronten är det uppenbart vilka har rätt och vilka ljuger!

Dokumentet om ngn vill fördjupa sig:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1UNtxILiIsLTjOjeJIizvfAgMlvAcicdxBKfyNPxpLa4/edit#gid=0
Citera
2023-02-05, 15:43
Medlem
akademikerfyllos avatar
Rysk bataljon erbjuder prispengar kring 2 Mkr per västerländsk stridsvagn som erövras i fungerande skick.

Citat:
Bounty offered for Western tanks in Ukraine

A Russian battalion will pay $170,000 for a Leopard, Abrams, or Challenger captured in working condition.

https://www.rt.com/russia/570975-bounty-captured-western-tanks-ukraine/
Citera
2023-02-05, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Vilken världsbild du har, blev du tappad i trappan som liten eller?
Gå nån kurs på komvux eller nåt, så du lär dig lite.

Angela Merkel berättade ju om planen man hade för Ukraina. Direkt från hästens mun. https://www.wsws.org/en/articles/2022/12/22/ffci-d22.html
Citera
2023-02-05, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sportlaban
Japp Inte konstigare än att vi skulle ta tillbaka Åland från Finland om finnpajsarna höll på att fördriva svenskarna där, med artilleri och högermilis. Då skulle det vara skitsamma för oss vad omvärlden tycker om det.

Helt riktigt.
Om Finland gick ur EU och istället ingick i en nära allians med Ryssland, skulle ett svenskt anfall mot Åland vara jämförbart!
Citera
2023-02-05, 15:46
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Knappast, kriget går bra, starkt stöd på hemmaplan för Putin och rörigt i Europa som är långt ifrån eniga om vilken politik som ska genomföras. Både EU och NATO ser ut att spricka vart det lider.
EU är mer enat än någonsin och EU och USA står närmare varandra än de gjort på decennier. Nato har fått ett uppvaknande efter att ha ifrågasatts. Bara Turkiet är den svaga länken. Hur kommer du överhuvudtaget fram till dina slutsatser?

Vad har du för belägg att Putin har starkt stöd? Antalet döda oligarker och ryssar som lämnat landet säger mig att det är något splittrat
Senast redigerad av Jeff.Beck 2023-02-05 kl. 15:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in