2023-02-05, 18:03
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
För att Ukraina måste ha trupper tränade på varje vapen och tillräckligt många tränade. De behöver ha mekaniker och reservdelar. Det måste finnas tillräckligt med ammunition och den måste kunna skickas till Ukraina kontinuerligt. Hela brigader måste planeras, tränas och utrustas; och ha logistik. Att skicka en artilleripjäs om den inte har en brigad att vara i, inte har logistiktrupper som har lastbilar till ammunitionen etc. Man kan inte bara skicka en massa prylar och ställa dem på en åker i Lviv för ingen kan använda dem, förvara dem, transportera dem, reparera dem, få och transportera bränsle och ammunition till den. Och att de inte ingår i den större organisationen av hela brigader.
Logisitken går att ordna utan problem. Det är ingen ursäkt att sitta på röven och inte göra nått, ska Europas länder göra likadant då Ryssland invaderar dom själva. Sitta och gråta hur besvärligt det är att lösa logisitken? Europa har inte gjort mycket för att hjälpa Ukraina alls. Man bara pratar och slår sig på bröstet. Hälften av grejerna man lovat har man inte ens skickat.
Citera
2023-02-05, 18:04
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Förklara nu vuxet och seriöst vad som är fakta. ok?
Varför ska jag göra det 2 ggr, läs mitt förra inlägg om kontroll av de regioner som rysdland påstår är deras.
Citera
2023-02-05, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror kanske också att du inte helt satt dig in i vad Euromaidan var för något. Om du vill ha något lättsmält, så se Ukraine on Fire (pro-russian) och Winter On fire (pro-ukro). Men jag slog upp lite politikervåld från denna tidpunkt:

Från boken NEONAZIS & EUROMAIDAN - From democracy to dictatorship
Det här ska också ses i kontexten av att över hundra personer (majoriteten demonstranter (boken kallar dem milis på slutet)) dött under Euromaidan under samma tidpunkt.
Notera att dödligheten de sista dagarna vid Euromaidan var högre än en bra dag 2014 i Donbass när kriget gick i gång där.

19 Februari tog högra sektorn över Lvivs rådhus.

Andra händelser:
“In Lutsk, Oleksandr Bashkalenko, the Volyn governor who re- fused to resign, was enchained with handcuffs to the scene of the lo- cal Euromaidan and was weed with water. The radicals also threat- ened to take his family to the local Euromaidan3. (LifeNews, http://www.lifenews.ru/news/127561 )
Alla Ivoilova, deputy president of the Rivne city organizaon of the Party of Regions, said that the radical Maidan acvists had been pung pressure on members of the party and their families4. Young people armed with bats and wearing masks broke into homes. of the leaders of the party cells, threatened people, for example, de- manding that they should give them member lists of the cells, as well as lists of the party members who took part in the so called “An- Maidan”. In the event of refusal to give them the lists, the leaders of the Party of Regions were threatened with bodily harm and arson.
(4. UNN, URL: http://www.unn.com.ua/ru/news/1308991-radikalni-aktivisti-na-rivn- enschini-chinyat-zhorstkiy-tisk-na-chleniv-partiyi-regioniv-i-yikh-simyi-zayava )

Employees of the Prosecutor’s Office of the Volyn oblast were pressurized in the same way: the Right Sector members entered the building of the government offices showing guns and demanded their resignaon, in the event of refusal, threatening them with re- prisals1.
http://www.unn.com.ua/ru/news/1308989-chleni-pravogo-sektoru- chinyat-tisk-na-prokuroriv-ta-pidporyadkovanikh-pratsivnikiv-na-volini-zayava

“Sashko Biliy, a Right Sector acvist, and his accomplices visited V.V. Karpenchuk, former head of Rivne oblast city administraon, and demanded $700,000 in return for not raising the queson of numer- ous abuses of power by Karpenchuk while redistributing lands in the Rivne oblast. Karpenchuk was scared to go to the police because Biliy “declared that he was the law in the oblast”. Karpenchuk decided to leave the oblast.
...
Euromaidan radical supporters ba**ered Anton Davydchenko, the Odessa Maidan leader, in Odessa5. The assault took place at the oblast council when Davydchenko came with his followers to submit demands by the protests to Volodimir Nem- irovskiy, the newly appointed governor of the oblast. “

Ska du nu klaga på att även dessa författare är rysstroll? Så framstår du kanske som lite...fanatisk?

Varför spårar alltid våra diskussioner ur?
Du tog upp att Ukraina inte hade en legitim ledning och när vi diskuterade röstning i Verkhovna Rada så kom vi fram till att den är legitim, eller hur?
Dina egna källor påstod det.

Oavsett resultat har inte Ryssland rätten att invadera. Det är där jag står. Behöver inte bryta ryggen för att mina resonemang ska bära.
Säger det inte för att vara elak men du kommer alltid med så spretiga argument och prorysk rapportering att jag tror du är i riskzon att klassas som en fanatiker, åtminstone förblindad. Varför annars så dedikerad att sitta här dag ut och dag in?
Citera
2023-02-05, 18:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
De landade alltså fallskärmsjägare i Kiev för att slå ut civila samhällsfunktioner? Mmkay.
Nej, Ryssland skickade ner fallskärmsjägare den 26 febr. för att säkra upp Vasylkiv airbase som ligger söder om Kiev.

Länk:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://en.m.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Vasylkiv&ved=2ahUKEwjFuIjz7P78AhU3QvEDHY q8BtQQFnoECC8QAQ&usg=AOvVaw1E5UGfWBg7vfYG5NgoY63n
Citera
Medlem
Citat:
Vad grundar du det på?
Ryssland har aldrig haft intentionen att "ta hela Ukraina". Det är de fyra regionerna i öst det handlar om.
Läser du inte ryska media? Trollar du bara här?
Kremls egen media skrev ju det i början av kriget.
Citera
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskyZZ
Vår media döljer sanningen för oss:
Ukraine army discipline crackdown sparks fear and fury on the front: Critics say new legislation that punishes deserters and rule-breakers more harshly contravenes human rights and demotivates military personnel.
https://www.politico.eu/article/ukraine-zelenskyy-war-military-law/
Nu blev det väldigt förvirrande,
" vår media" säger du.
Då avser du alltså RT, lurar RT dig?
Citera
2023-02-05, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Kenneth Gregg frågar sig vad väst håller på med. I en kommentar under inlägget så säger han även att ammunitionen till HIMARS har sinat betydligt.

Citat:

"05.02.2023 uppdateringen.

Turisterna följer samma taktik som Sovjet gjorde under den stora offensiven i slutskedet av Finska-Sovjetiska kriget. Man bunkrar upp i Kreminna och har redan startat offensiven mot Lyman. Finland hade hjälp av en skvadron tyska bombflyg som slog ut ca 5000 olika pansarfordon varför ångan var borttagen redan när de satte sig i rörelse och finnarna kunde stoppa upp dem, och på så sätt rädda Finlands självständighet.

Den enda skillnaden är att vi måste göra samma helt ensamma och med enbart gammal sovjetisk teknologi. Väst har varit medveten om detta hela tiden men har inte fått gjort något konkret, mycket oljud och lite verkstad. OM vi hade haft de tunga vapnen skulle vi ha kunnat bryta igenom för länge sedan och kriget skulle ha varit långt vunnet, nu måste vi göra det med vårt blod. Tyskland har IGEN vårt blod på sina händer, andra gången på 100 år. Eftersom redan jag pratade om detta för en månad sedan i min uppdatering är det konstigt om inte den västliga underrättelsetjänsten också vetat det."

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Riktigt tråkigt om ryssen får luft under vingarna enbart p.g.a senfärdighet och beslutsångest från Väst. Det kommer kosta oss.

Estimatet var att USA hade 30k GMLRS i lager. Enda uppskattningen jag sett på hur många Ukraina har fått är 5000. Pentagon lär ha synpunkter på hur mycket man kan dra ner på sina lager.
Att få fram tillräckligt med ammunition är ett reellt problem som diskuterats länge.
Jag tycker man ska skicka "allt" man har och ta en tid med små lager men uppenbarligen är det inte så man resonerar.
Citera
2023-02-05, 18:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Uppenbarligen hade de den intentionen då de försökte inta Kiev men åkte på storstryk!
Du bevisar ju endast hur opåläst du är.
Fallskärmsjägarna skulle säkra upp Vasiljyv air base. Inget annat.
Citera
2023-02-05, 18:09
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Lägg upp en seriös källhänvisning på
detta, för du har fel!

Missade du alla bilder och rapporter som visade flera mils kolonn som stod still några mil utanför Kiev när pundarna fick soppatorsk? Det sket sig fullständigt.
Pågick ju strider omkring Kiev i krigets inledning.

Vad gjorde de där om de nu bara siktar in sig på östra delarna?

Indoktrinerad much?
Citera
2023-02-05, 18:13
Medlem
Haha ryssen som flyr först blev avbruten på skithuset
https://twitter.com/i/status/1622278575775784962
Citera
2023-02-05, 18:13
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Blev det jobbigt nu?
Det är jävligt jobbigt då ni putinrunkare om och om igen börjar upprepa dessa lögner om attacken mot Kiev, som sen länge är bevisad varit tänkt som ett försök att ta över Kiev och byta ut regimen.

Lägg ner ert trådsabotage!
Citera
2023-02-05, 18:15
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Varför spårar alltid våra diskussioner ur?
Du tog upp att Ukraina inte hade en legitim ledning och när vi diskuterade röstning i Verkhovna Rada så kom vi fram till att den är legitim, eller hur?
Dina egna källor påstod det.

Oavsett resultat har inte Ryssland rätten att invadera. Det är där jag står. Behöver inte bryta ryggen för att mina resonemang ska bära.
Säger det inte för att vara elak men du kommer alltid med så spretiga argument och prorysk rapportering att jag tror du är i riskzon att klassas som en fanatiker, åtminstone förblindad. Varför annars så dedikerad att sitta här dag ut och dag in?

Nej, det gjorde vi inte. Vi kom fram till att omröstningen bestod i att folk fick stryk och att deras kort togs, att Yanukovich med våld jagades från Kiev och sedan fick sparken för att han inte var på jobbet. Du var lite osäker på om det var rimligt. Jag visar dig i förra posten ett antal incidenter som är på samma linje, våld mot politiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in