2023-02-04, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohmygood1
Biodottern i fosterhemmet har i intervju berättat att hon ville ha en galopphäst och då köpte Jaana 6 stycken till henne så du är mao inte helt fel på det där…

Jag vet hur hästfolk fungerar...
Alla pengar går till hästarna och inte till fosterbarnen som får ta hand om hästarna.
Citera
2023-02-04, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nej det tror jag inte ett dugg på. Socialtjänsten ville bara få tag på det andra barnet som lyckades rymma från fosterhem med mamman.
De ville att D skulle kunna få livstecken från sin mamma och syster eftersom hon gång på gång berättade att hon var väldigt ledsen för att de hade lämnat henne och aldrig kontaktade henne hon upplevde det som att de inte tyckte om henne
Citera
2023-02-04, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
För min del är det viktigare att diskutera vad som kunde gjorts där och då för att undvika det tragiska som sen skedde. Socialstyrelsen skriver i sin rapport att "det är allvarligt att flickans behov av vård inte har tydliggjorts för nämnden. Detta då det kliniska förloppet innan flickans död inneburit symptom som borde lett till förnyad sjukvårdskontakt"

Vad säger du om det? Tycker du att det är orimligt att ta kontakt med vården när man är sjuk så länge? Har paret Alvesparr agerat rätt och riktigt? Är det biomammans fel att kontakt inte togs med sjukvården där och då?

Vill du inte svara på ovanstående så svara på denna enkla fråga: Är paret Alvesparr helt oskyldiga i detta ärende?
Ja de borde ha tagits kontakt med sjukvården , problemet med körtelfeber är att det skiftar dag för dag timme efter timme . För några år sedan dog en kille pga körtelfeber när ambulans inte ville komma där gick förloppet från ordentligt sjuk till död på några timmar
Citera
2023-02-04, 18:42
Medlem
Citat:
Japp. I detta fallet var det Attendo

Från placeringsavtalet
"Kraftigt förstärkt familjehemsvård inkl. heldygnsomsorg av Donia Hassan hos ovanstående
Kraftigt förstärkt familjehemsvård enl. beställning.

Dygnskostnad inkluderar lön, ev. fickpengar, kläder, handledning,
dokumentation samt försäkringar.

Den/de placerade skall vid placeringstillfället vara utrustad/e med för årstiden
lämpliga kläder och i övrigt ha lämplig utrustning. Eventuell läkar- och
tandvård, vårdresor och andra extraordinära kostnader för den/de placerade
ersätts av placerande nämnd eller enligt ramavtal
Va fan...
Ska inte 84 000 kr/mån täcka läkarkostnader? Dom får alltså detta betalt utöver sitt arvode?

Eh...

Behöver man ha kraftigt förstärkt fosterhem för lindriga inlärningssvårigheter och lite tonårstrots?
Läkarkostnader? Fan barnens läkarbesök är gratis överallt så vad är det för kostnader?

Sedan undrar man hur åklagaren har missat att Donia var placerad under ett vårdföretag. Det betyder att åklagaren behöver utreda arbetsmiljöbrott då ett dödsfall har skett under ett företag. Sedan är det arbetsmiljöbrott att barn arbetar på gården med hästarna.
Citera
2023-02-04, 18:48
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Ja de borde ha tagits kontakt med sjukvården , problemet med körtelfeber är att det skiftar dag för dag timme efter timme . För några år sedan dog en kille pga körtelfeber när ambulans inte ville komma där gick förloppet från ordentligt sjuk till död på några timmar
Better to be safe than sorry...

Här gick det 17 dagar från det att de sökte vård första gången. Och då hade hon varit sjuk en tid före det också. Det gör mig så ledsen att veta att Donia kunde överlevt om hon fått antibiotika.
Vi pratar inte om timmar här. Donias syster, som ville hälsa på Donia, fick veta att Donia var för sjuk att träffas mer än en timme. Detta besked fick hon den 23 april. 5 dagar innan Donia somnar in och 13 dagar efter läkarkontakten. Varningsklocka någon? Jag får inte ihop föräldrarollen som Alvesparrs ska ha. Med den erfarenheten dom har av barn dessutom.

Tack för svaret!
Citera
2023-02-04, 18:51
Medlem
Citat:
Jourhemsuppdraget KAN ha ett annat "vårdföretag" som arbets/uppdragsgivare, jourhemsplaceringar ger också mer betalt per barn än långtidsplaceringar.

Detta, min vän, är en rykande pistol! Men akta dig! För det du säger nu är terrorbrott och desinformation!
Det du påstår nu är att socialtjänsten INTE har följt varken SoL eller LVU eller Socialstyrelsens allmänna råd. De har således inte utrett fosterhemmet för varje placering! Något som jag vet att IVO försökte kritisera. De har enbart vänt sig till en entreprenör som har lovordat att hästgården är bra. Det är bara på det sättet som socialtjänsten inte kan märka av att det redan bor fem fosterbarn och fyra biologiska barn på samma gård!
Citera
2023-02-04, 19:05
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
De ville att D skulle kunna få livstecken från sin mamma och syster eftersom hon gång på gång berättade att hon var väldigt ledsen för att de hade lämnat henne och aldrig kontaktade henne hon upplevde det som att de inte tyckte om henne

Det tror jag fortfarande inte på. D var ju med närvarande vid rymningen, men orkade inte springa så fort. Hon kom efter och blev "fångad" av någon, det dåvarande familjehemmet, kanske. Om nu denna berättelse är sann, det kan jag inte gå i god för, men den är i alla fall inte orimlig.

Och att D hamnade på ett "förstärkt" familjehem just innan då hon skulle börja få umgänge med sin vuxna syster låter mer som att soc låtsas vara oroliga över en ny fritagning och/eller rymning!
Citera
2023-02-04, 19:15
Medlem
Citat:
För min del är det viktigare att diskutera vad som kunde gjorts där och då för att undvika det tragiska som sen skedde. Socialstyrelsen skriver i sin rapport att "det är allvarligt att flickans behov av vård inte har tydliggjorts för nämnden. Detta då det kliniska förloppet innan flickans död inneburit symptom som borde lett till förnyad sjukvårdskontakt"

Vad säger du om det? Tycker du att det är orimligt att ta kontakt med vården när man är sjuk så länge? Har paret Alvesparr agerat rätt och riktigt? Är det biomammans fel att kontakt inte togs med sjukvården där och då?

Vill du inte svara på ovanstående så svara på denna enkla fråga: Är paret Alvesparr helt oskyldiga i detta ärende?

Bolsaren, skulle du vilja PMa mig socialstyrelens tillsynsrapport (troligen IVOs)? Jag har tappat bort den.

Få se nu, vad behöver ha åtgärdats?

1. Förvaltningsrätten skall bestå av fem personer; en lagrådman, en specialpedagog, en barnläkare/barnpsykiatriker, en socionom/sociolog och en arbetsterapeut. Ingen av dem skall ha förtroendeuppdrag i någon kommun och ingen av dem skall ens bo i kommunen som fallet berör. Dessa kompetenser skall granska socionomens utredning noggrant innan de går till förhandling. Barnets representant skall dels vara en advokat men också bestå av en i släkten som är anhörig, som då går i god tro till barnets bästa intressen.

2. Varje placering skall granskas av en tillsynsman från Överförmyndarnämnden som skall ta över tillsynen från socialtjänsten (den där sexmånaderskontrollen som SKA göras). Denna skall kontrollera placeringen och socialsekreterarens beslut. Tillsynsmannen skall höra barnet var tredje månad, om nu barnet kan uttrycka sig själv.

3. BEO skall också få uppdrag att ta tillvara även HVB- och fosterhemsplacerade barns intressen, inte bara skolelever.

3. En kontroll av fosterhemmets vandel och lämplighet skall göras var tredje månad. En fullständigt säkerhetskontroll skall göras vid första placering.

Nu är barnets intressen säkrade i myndigheternas barm. Nu kan man lita på förvaltningsrättens beslut, nu är det kompetent folk som dömer och inte politiker som själva sitter i angränsande socialnämnd. Nu kan man lita på att barnet går säkert i fosterhemmet och kan säga sitt till vuxna. Olyckor kommer alltid att ske och vissa olämpliga fosterföräldrar kommer att slinka igenom, men fallen kommer att minska från 20 fall per år till 1-2 fall.
Citera
2023-02-04, 19:21
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Detta, min vän, är en rykande pistol! Men akta dig! För det du säger nu är terrorbrott och desinformation!
Det du påstår nu är att socialtjänsten INTE har följt varken SoL eller LVU eller Socialstyrelsens allmänna råd. De har således inte utrett fosterhemmet för varje placering! Något som jag vet att IVO försökte kritisera. De har enbart vänt sig till en entreprenör som har lovordat att hästgården är bra. Det är bara på det sättet som socialtjänsten inte kan märka av att det redan bor fem fosterbarn och fyra biologiska barn på samma gård!

Ja, men jag tycker inte om att "försvara" vårdföretag, men en del familjehem upplyser inte om att de har kontakt/är anlitade av ett annat bolag eller annan kommun, därför kan de göra så här......och det är ju svårt att kolla pga "sekretessen", även för företag.

Men det är en stor svart djungel detta, med dessa "vårdföretag". Mörderskan Johanna Möller drev ju just ett sådant, hon hade ju dessutom haft 2 fosterbarn som dog under hennes "vård"innan, så det var nog därför hon övergick till "ensamkommande" med ännu mindre insyn och mycket svagare röst.
Citera
2023-02-04, 19:28
Medlem
Citat:
Ja, men jag tycker inte om att "försvara" vårdföretag, men en del familjehem upplyser inte om att de har kontakt/är anlitade av ett annat bolag eller annan kommun, därför kan de göra så här......och det är ju svårt att kolla pga "sekretessen", även för företag.

Men det är en stor svart djungel detta, med dessa "vårdföretag". Mörderskan Johanna Möller drev ju just ett sådant, hon hade ju dessutom haft 2 fosterbarn som dog under hennes "vård"innan, så det var nog därför hon övergick till "ensamkommande" med ännu mindre insyn och mycket svagare röst.

Nej, sekretessen hindrar inte tillsyn eller kontroll av fosterhem. Det är fosterhemmet i sig som ska kontrolleras, inte vårdföretagen. Hade socialsekreteraren åkt dit och kontrollerat hade de sett att det var på tok för många barn. De hade också sett barnarbetet. Dock vet vi att det var socialsekreterare på plats så de har blundat för detta.

Du försvarar inte, du ger mig ännu mer på fötterna att kontrollen inte har gått till som reglementet säger. Vilket IVO kritiserade. Men IVOs tillsynsrapport är det ingen som bryr sig om.
Citera
2023-02-04, 19:36
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Eh...

Behöver man ha kraftigt förstärkt fosterhem för lindriga inlärningssvårigheter och lite tonårstrots?
Läkarkostnader? Fan barnens läkarbesök är gratis överallt så vad är det för kostnader?

Sedan undrar man hur åklagaren har missat att Donia var placerad under ett vårdföretag. Det betyder att åklagaren behöver utreda arbetsmiljöbrott då ett dödsfall har skett under ett företag. Sedan är det arbetsmiljöbrott att barn arbetar på gården med hästarna.
Att arbeta med hästar är det ingen som far illa av om det inte handlar om allergier.
Det är nyttigt och stärkande både fysiskt och psykiskt att vara med djur och att ta hand om dessa. Att rykta hästarna, bära hö och halmbalar och mocka skit är nyttigt på alla sätt och vis. Ingen som far illa av det.
Samtidigt bygger man en relation till djuren vilket innebär kärlek och glädje.
Citera
2023-02-04, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Att arbeta med hästar är det ingen som far illa av om det inte handlar om allergier.
Det är nyttigt och stärkande både fysiskt och psykiskt att vara med djur och att ta hand om dessa. Att rykta hästarna, bära hö och halmbalar och mocka skit är nyttigt på alla sätt och vis. Ingen som far illa av det.
Samtidigt bygger man en relation till djuren vilket innebär kärlek och glädje.

1. Det är nyttigt om det finns intresse. Ingen ska tvingas att ha stallgöra.

2. Det är INTE nyttigt när du går runt med lunginflammation då du andas in damm från hö och spån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in