2023-02-03, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Allt är så absurt, precis de hinner knappt fram och Maja är medvetslös redan fast hela huset och porslinet hos grannarna skakar.

Och glöm nu inte att JJ dessutom var frusen till is (enligt hennes advokat) när hon sprang i trappan, pratade med grannen, handlade mat, pratade med sina kompisar, (väckte Maja och skrämde henne!) bar ut Tove, körde bilen och dumpade sin gamla vän i skogen.

Maja var medvetslös hela natten och Johanna frusen till. Kan ni fatta hur sjukt detta är!!

Ja helt absurt, utan de minsta kunskaper om kriminologi så kan man väl med enkel logik och sunt förnuft förstå att dom snackar skit, det behövs förhoppningsvis bara en vindpust av Rullmans bevisning för att välta det här luftslottet.
Citera
2023-02-03, 23:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivera
Verkligen, en mardröm och en lärdom för alla andra, hör man nåt från grannarna som ”känns fel” så är det alltid bättre att ringa 112 en gång för mycket än för lite.

Ja, samtidigt är det så lätt att när man ser i backspegeln vet man.
De var ändå uppmärksamma, och ringde på inte bara en gång, utan två. Och när dörren sedan öppnades på nytt efter ca tio minuter, var de ut för att kolla, och mötte upp JJ.

Nu verkade oron närmast vara över JJ och även om grannen verkade tycka att något var lite konstigt med det ena och det andra, så hade ändå JJ lugnat ner dom, genom att förklara.

De sa ju att avsaknade av skrik, var anledingen till att de inte ringde 112. Och jag tänker själv att man vill inte störa polisen i onödan.

Grejen är väl också att det finns en risk med att ringa på dörren när man känner att dunsar, sparkar. Man vet ju inte vad som händer och vem som är där inne...och hur det ev våldet kan rikta sig.

Grannen kommer nog vid nästa tillfälle inte vänta med att ringa, men jag uppfattar dom som väldigt omtänksamma och uppmärksamma.

Tack var dom finns nu en mängd vittnesuppgifter och de är helt klart nyckelvittnen. Nu finns tidpunkter för McD resan som annars inte hde blivit av, vilket ringar in en mängd andra tidpunkter också.

T ex tiden för mordet blir inringat och tjejernas alibin kan uteslutas. Att JJ redan från start ljuger i trapphuset till grannen, visar att hon inte alls frusit till is, utan väldigt snabbt är ute och agerar för damage control.
Citera
2023-02-03, 23:29
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu var det ett tag sedan det diskuterades väder och vind, men jag minns att det ska ha varit regn (och blåsigt?) den kvällen, vilket har fått mig att tro att påsen kunde innehålla t ex en regnjacka eller liknande, förutom den dryckesburk som grannen ska ha sett. Därför tänkte jag också att en kavaj kan ha känts ganska kallt att cykla i, men svårt att säga. Om det var en kavaj med kavajbyxor varför prata om jacka? Samtidigt har t ex min dotter en mängd olika jackor som är som kavajjackor, men är ändå lite ledigare stil.
Tack för respons!

En kavaj, oavsett om den är strikt eller av mera ledigt slag som du nämner, är också en sorts jacka och skulle kunna gå under den benämningen? Särskilt när man har utelämnat en mera detaljerad beskrivning av kostymbyxor och skjorta. Ingen aning förstås, men för mig låter det troligt att T har burit en tillhörande kavaj av kort eller lång modell, till kostymbyxorna.
Kan av egen och andras erfarenhet garantera att det går utmärkt att vistas ute i ett fåtal plusgrader iklädd kavaj både till och från en krogkväll - de är trots allt ganska varma, särskilt de som är utrustade med foder.
En kavaj behålls gärna på inomhus på utestället, bara lossa på ett par knappar. Därför ser jag heller ingen anledning för T ta av sig mer än skor inne i J:s lägenhet.

Ville T slippa lämna in medhavda klädesplagg i garderoben, så kommer hon som hon är; cykelturen hem är kort. Eventuellt innehöll påsen endast den dryckesburk grannen uppmärksammar.

/.../
Citat:
Jag tänker att JJ tog in påsen för att visa att hon brydde sig om kompisen och hennes kvarglömda påse, samtidigt som att hon nu ju vet att Tove är död, och att hennes grejor måste bort. Grannen verkar vara av den lite mer omtänksamma typen samtidigt som han är väldigt observant. Det var lite svårt at undkomma alla hans frågor och JJ kände säkert att han var om och kring sig runt cykeln och påsen. Lika bra att ta hand om den.

Konstigt nog verkar det vara en detalj som många mördare glömmer, just skorna. I något annat fall var det en jacka.

Tror att det bero på att mördaren koncentrerar sig så orerhört på själva mordet, och att göra sig av med kroppen, städingen osv, att anspänningen att sedan verka vara som vanligt gör att man inte "ser" det helt vanliga; att skorna står kvar.
Ja, förmodar också att T har efterlämnat någon form av tillhörighet hos J.
Citat:
Här har JJ alltså inte fått alltför mycket tid på sig att hinna tänka efter och städa undan, så vi kan hoppas på att det finns spår som man kanske inte tänker på, såsom knappar och liknande som du säger.

Samtidigt har ju JJ erkänt misshandel, så en knapp kanske inte räcker.
Teknikerna har alla gånger samlat in betydande teknisk bevisning. Och man förstår ju direkt att brottsplatsen är det lilla badrummet. Att advokaten väldigt tidigt i utredningen hade fått en god bild över händelseförloppet talar förstås för att tjejerna efterlämnat både det ena och det andra, samt att platsen har gett en indikation på vad som hänt. Om man byter ut M mot T och att hon "föll på sidan" i badrummet och miste livet där, så borde DNA tveklöst ha påträffats.
Badrummet är litet och en kraftig knuff hade kunnat leda till att T förlorar balansen för att först falla mot en vass kant på ett skåp. Går egentligen knappt att spekulera i när ingen har kännedom om badrummets inredning.
Citat:
Nu såg jag när jag letade efter annat, att man ganska tidigt verkade se när Toves kropp hitades at det fanns något som gjorde att man redan tidigt börjad prata om omrubricering. Vi får snart veta vad det var och varför Rullman är så säker på att det är mord och inte en "olycka" som JJ påstår.

Då kanske man hittar annat i lgh också, som tyder på en kamp.
Instämmer, låter som att detta kan hänga ihop - när hon hittas kan man koppla fyndet av kroppen med vissa lägenhetsfynd av avgörande betydelse?

-------------------------------------------------------------------------------------------
Citat:
Tänkte också på att jag såg att du tidigare nämnde att man varit i JJs lgh först på måndag vid 10:30.
Jag har sett att man varit i JJs lgh redan på söndagen, vilket jag även hittade i Grevens sammanfattning.

Jag vet att du brukar vara oga med detaljerna, så jag gjorde lite egen koll (för att själv ha på fötterna).

Grevens sammanfattning:
/.../

Tack, en information som jag hade missat!

Som du säger var alltså J någon annanstans medan polisen sökte igenom lägenheten. Jag får intrycket att det ändå var ett alarmerande meddelande som lästes alternativt lyssnades av på förmiddagen och att det var detta som föranledde ett tillstånd om husrannsakan samma dag.
Citera
2023-02-03, 23:44
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Nej jag begriper bara inte det heller, det hela måste väl även skett strax efter grannen gick in till sej?
Två fulla amatörer lyckas göra allt fel annars men här hade dom väl förmodligen bara tur att ingen reagerade.

Så MH har äntligen erkänt att hon hjälpt till.
Lite fundersam över själva ordalydelsen bara, hon har uppmanats att bära T och känt sig tvingad.
Det är väl inte så (inte bara jag som tidigare misstänkt detta) att MH bar ner T då JJ var på donken med grannen?
Att JJ innan hon åkte iväg med grannen gick upp igen med förevändningen att hon glömt något, var endast för att beordra/uppmanat MH att bära ner T i källaren under tiden JJ & grannen var borta.
Då gick det sen fort att få in T i bilen och åka till Nye, då stämmer tidslinjen och bilden från macken!
Citera
2023-02-03, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vladimir-Suckmeoff
Han är inte legosoldat. Upplyft inte blatten utan att känna honom. Bara för att ett land har obligatorisk värnplikt, innebär det inte att alla blir soldater. Precis som det finns värdelösa och okunniga människor med bristande kunskap inom om sitt yrke, så finns det även dåliga soldater. Jag har besökt Israel och USA flera gånger utan att ha känt någon som helst oro eller rädsla för vare sig soldater eller myndigheter. Sluta sprid trams om fallet

Jasså, det vet du att han inte är?
Citera
2023-02-04, 00:15
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är märkligt att han som huvudvittne inte blivit ålagd yppandeförbud. Hur mycket kommer hans vittnesmål vara värt när det väl blir rättegång?
Citat ur VP:

– "Då hör vi en jättehög smäll uppifrån, säger grannen.

Det är som att något väldigt tungt kastas i golvet i lägenheter ovanför. Det låter tungt som ett kylskåp, förklarar mannen, och säger att ljudet av flera dunsar följer.

– Det skakade i vårt tak och i vårt porslin. Vi har bott i ett krigsland och det här ljudet påminde mig om ljudvågen från bomber, säger han."

/.../

"20-åringen börjar prata om att vännen kanske har blivit drogad på krogen. I övrigt sitter hon och skriver meddelanden på sin mobil under bilfärden.
Väl hemma går 20-åringen upp till sin lägenhet och grannen somnar snabbt i sin. Han kan inte säga exakt hur mycket klockan är när de är hemma men gissar att den är runt 03.30."
Citera
2023-02-04, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Så MH har äntligen erkänt att hon hjälpt till.
Lite fundersam över själva ordalydelsen bara, hon har uppmanats att bära T och känt sig tvingad.
Det är väl inte så (inte bara jag som tidigare misstänkt detta) att MH bar ner T då JJ var på donken med grannen?
Att JJ innan hon åkte iväg med grannen gick upp igen med förevändningen att hon glömt något, var endast för att beordra/uppmanat MH att bära ner T i källaren under tiden JJ & grannen var borta.
Då gick det sen fort att få in T i bilen och åka till Nye, då stämmer tidslinjen och bilden från macken!

Ja det låter konstigt nog mer troligt i nuläget.
Citera
2023-02-04, 00:23
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Lite märkligt svar tycker jag. Isåfall måste ju gärningspersonen erkänna att den hade för avsikt att döda för att det ska räknas som mordförsök, annars är det misshandel. Att den släpper taget kan ju bero på att offret lyckas ta sig loss.

’Om personen som tar strypgrepp självmant släpper en påbörjad strypning, indikerar detta avsaknad av avsikt.” = misshandel ev. ofredande
Sen är den lilla detaljen: släpper man inte självmant utan andra tvingar dig släppa = mordförsök.
Och den ännu större detaljen: Släpper man inte självmant och offret dör av strypningen = mord.
Finns fler exempel på handlingar som inte alltid blir mordförsök, utan misshandel el. ofredande.
Citera
2023-02-04, 00:25
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Men det finns ett par saker förutom själva mordet som talar för M s nackdel. Kampen innan T avled var ganska utdragen (flera minuter mellan dunsarna och sparkljuden i väggarna). Om grannarna upplevde ljuden och vibrationerna så höga så dom reagerar med att knacka på, kan man tycka att M borde uppmärksammat dessa. J skulle aldrig ta risken att åka till McD och lämna en stupfull M själv i lägenheten med ett lik med risk för att M flippar ut. Att J t.o.m stannar för att prata med en kompis pekar mot att läget för tillfället är under kontroll i lägenheten.

Att hon hjälpt till att bära kroppen till bilen och åtminstone åkt med en bit i bilen borde vara klarlagt. Att hon heller inte larmar när hon är utanför J s räckvidd tyder på att hon är högst delaktig tyvärr.
Ja en normal reaktion hade varit att M flydde från lägenheten för att inte bli nästa offer.

Men tror du J hade kunnat tacka nej till grannens erbjudande om skjuts utan att det verkat väldigt suspekt?

Jag tror inte att J stannade för att ”prata med en kompis”. Det var en langare som hade något lugnande att erbjuda.
Citera
2023-02-04, 00:33
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
En dödade och den andra hjälpte till…
Klart som korvspad från starten.
Varför allt detta intresse, frågar jag mig.
Bara dumt. Simpelt.
Hur, när och varför; är ointressant, tycker jag.

Och det är förstås på grund av ditt stora ointresse du följer och kommenterar i tråden?
Eller har jag missuppfattat dig…
Citera
2023-02-04, 00:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Citat ur VP:

– "Då hör vi en jättehög smäll uppifrån, säger grannen.

Det är som att något väldigt tungt kastas i golvet i lägenheter ovanför. Det låter tungt som ett kylskåp, förklarar mannen, och säger att ljudet av flera dunsar följer.

– Det skakade i vårt tak och i vårt porslin. Vi har bott i ett krigsland och det här ljudet påminde mig om ljudvågen från bomber, säger han."

/.../

"20-åringen börjar prata om att vännen kanske har blivit drogad på krogen. I övrigt sitter hon och skriver meddelanden på sin mobil under bilfärden.
Väl hemma går 20-åringen upp till sin lägenhet och grannen somnar snabbt i sin. Han kan inte säga exakt hur mycket klockan är när de är hemma men gissar att den är runt 03.30."

Den "lätta" misshandeln, den flög ut ur fönstret där. "Olyckan" flög ut ur samma fönster.
Även förklaringen att hon frös till is, agerade i chock, stämmer illa med att sitta och messa på mobilen.

Något chock beteende syns inte efter det heller. Så snart JJ är hemma, sätter de igång med att ta ut Tove, göra sig av med mobil och cykel. Mycket aktiva och försitter inte en minut. 03:50 försvinner Toves mobil ur nätet, cykeln har flyttats och bilen åker förbi Gulfmacken 03:56.

JJs exekutiva förmåga verkar vara i funktion, inte en sekund tillåts gå till spillo.
Citera
2023-02-04, 00:52
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Den "lätta" misshandeln, den flög ut ur fönstret där. "Olyckan" flög ut ur samma fönster.
Även förklaringen att hon frös till is, agerade i chock, stämmer illa med att sitta och messa på mobilen.

Något chock beteende syns inte efter det heller. Så snart JJ är hemma, sätter de igång med att ta ut Tove, göra sig av med mobil och cykel. Mycket aktiva och försitter inte en minut. 03:50 försvinner Toves mobil ur nätet, cykeln har flyttats och bilen åker förbi Gulfmacken 03:56.

JJs exekutiva förmåga verkar vara i funktion, inte en sekund tillåts gå till spillo.

De har varit skitnojiga, T har redan meddelat att hon är på väg hem och hennes kille hade lika gärna kunnat börja ringa runt en halvtimme efter det.

Undrar vem JJ messade med i bilen. Låter konstigt för Maja om det var henne hon messade med. Eftersom M var ju enligt egen utsago helt medvetslös till hon tvingades bära på en kropp,

Vi får hoppas poliser och advokater har tillgång till skämskuddar när de sitter i förhör med dessa nötter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in