Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Nu var det ett tag sedan det diskuterades väder och vind, men jag minns att det ska ha varit regn (och blåsigt?) den kvällen, vilket har fått mig att tro att påsen kunde innehålla t ex en regnjacka eller liknande, förutom den dryckesburk som grannen ska ha sett. Därför tänkte jag också att en kavaj kan ha känts ganska kallt att cykla i, men svårt att säga. Om det var en kavaj med kavajbyxor varför prata om jacka? Samtidigt har t ex min dotter en mängd olika jackor som är som kavajjackor, men är ändå lite ledigare stil.
Tack för respons!
En kavaj, oavsett om den är strikt eller av mera ledigt slag som du nämner, är också en sorts jacka och skulle kunna gå under den benämningen? Särskilt när man har utelämnat en mera detaljerad beskrivning av kostymbyxor och skjorta. Ingen aning förstås, men för mig låter det troligt att T har burit en tillhörande kavaj av kort eller lång modell, till kostymbyxorna.
Kan av egen
och andras erfarenhet garantera att det går utmärkt att vistas ute i ett fåtal plusgrader iklädd kavaj både till och från en krogkväll - de är trots allt ganska varma, särskilt de som är utrustade med foder.
En kavaj behålls gärna på inomhus på utestället, bara lossa på ett par knappar. Därför ser jag heller ingen anledning för T ta av sig mer än skor inne i J:s lägenhet.
Ville T slippa lämna in medhavda klädesplagg i garderoben, så kommer hon som hon är; cykelturen hem är kort. Eventuellt innehöll påsen endast den dryckesburk grannen uppmärksammar.
/.../
Citat:
Jag tänker att JJ tog in påsen för att visa att hon brydde sig om kompisen och hennes kvarglömda påse, samtidigt som att hon nu ju vet att Tove är död, och att hennes grejor måste bort. Grannen verkar vara av den lite mer omtänksamma typen samtidigt som han är väldigt observant. Det var lite svårt at undkomma alla hans frågor och JJ kände säkert att han var om och kring sig runt cykeln och påsen. Lika bra att ta hand om den.
Konstigt nog verkar det vara en detalj som många mördare glömmer, just skorna. I något annat fall var det en jacka.
Tror att det bero på att mördaren koncentrerar sig så orerhört på själva mordet, och att göra sig av med kroppen, städingen osv, att anspänningen att sedan verka vara som vanligt gör att man inte "ser" det helt vanliga; att skorna står kvar.
Ja, förmodar också att T har efterlämnat någon form av tillhörighet hos J.
Citat:
Här har JJ alltså inte fått alltför mycket tid på sig att hinna tänka efter och städa undan, så vi kan hoppas på att det finns spår som man kanske inte tänker på, såsom knappar och liknande som du säger.
Samtidigt har ju JJ erkänt misshandel, så en knapp kanske inte räcker.
Teknikerna har alla gånger samlat in betydande teknisk bevisning. Och man förstår ju direkt att brottsplatsen är det lilla badrummet. Att advokaten väldigt tidigt i utredningen hade fått en god bild över händelseförloppet talar förstås för att tjejerna efterlämnat både det ena och det andra, samt att platsen har gett en indikation på vad som hänt. Om man byter ut M mot T och att hon "föll på sidan" i badrummet och miste livet där, så borde DNA tveklöst ha påträffats.
Badrummet är litet och en kraftig knuff hade kunnat leda till att T förlorar balansen för att först falla mot en vass kant på ett skåp. Går egentligen knappt att spekulera i när ingen har kännedom om badrummets inredning.
Citat:
Nu såg jag när jag letade efter annat, att man ganska tidigt verkade se när Toves kropp hitades at det fanns något som gjorde att man redan tidigt börjad prata om omrubricering. Vi får snart veta vad det var och varför Rullman är så säker på att det är mord och inte en "olycka" som JJ påstår.
Då kanske man hittar annat i lgh också, som tyder på en kamp.
Instämmer, låter som att detta kan hänga ihop - när hon hittas kan man koppla fyndet av kroppen med vissa lägenhetsfynd av avgörande betydelse?
-------------------------------------------------------------------------------------------
Citat:
Tänkte också på att jag såg att du tidigare nämnde att man varit i JJs lgh först på måndag vid 10:30.
Jag har sett att man varit i JJs lgh redan på söndagen, vilket jag även hittade i Grevens sammanfattning.
Jag vet att du brukar vara oga med detaljerna, så jag gjorde lite egen koll (för att själv ha på fötterna).
Grevens sammanfattning:
/.../
Tack, en information som jag hade missat!
Som du säger var alltså J någon annanstans medan polisen sökte igenom lägenheten. Jag får intrycket att det ändå var ett alarmerande meddelande som lästes alternativt lyssnades av på förmiddagen och att det var detta som föranledde ett tillstånd om husrannsakan samma dag.