Citat:
Som du säger, ett gediget arbete verkar ha utförts hos JJ under söndagen, och som sybel säger sitter Rullman redan på måndag morgon med så mycket info från söndagen att han inser att det här är en död person vi letar efter (dvs han tänker mord).
Han sitter inte och rullar tummarna...
Rullman framträder mer och mer som synnerligen kompetent på flera områden. Det har marscherat snabbt.
Ja, förmodligen får anhöriga vetskap om något som skaver. Om det är någon som berättar om McD och det inte stämmer där eller om det är något annat. Är JJ hemma t ex när A (var det väl?) ringer henne t ex. Har någon sagt att JJ setts på snap- kartan vid Nye under natten, och hon säger att hon sovit hemma eller hos mamman? Finns många versioner här och kanske man hör på hennes röst att hon låter konstig?
En annan sak är väl också att med tanke på att anhöriga kontaktar henne om att Tove inte kommit hem, borde hon som kompis och den sista hon varit med, bli chockad, ansluta direkt till anhöriga, leta, varit delaktig i att ta reda på vad som har hänt. Gjorde hon det? Var hon behjälplig med att nämna om cykeln och låta anhöriga komma och titta var cykeln stått? Att den stått slarvigt? Eller nämnde hon inget om detta?
Jag kan bara tänka mig in i anhörigas situation, och man kanske skulle vilja gå i Toves fotspår, kolla på plats och leta. JJ kanske redan då är ute hos sin pappa, ska ut och rida? Erbjuder sig inte att komma in till Vetlanda för att hjälpa till?
Jag misstänker att man inte kan se historiken på snapmap, men vet att platsinfo kan ligga kvar länge efter det att man lämnat platsen.
Minns nu plötsligt efter att ha sett MPS första sök vid Ekenässjön, att det är ju där JJ arbetar? Skolan ligger väl där? Så koppling till JJ där kanske, inte bara hennes arbetsplats, utan kanske både hennes och Toves mobil har kopplats dit? Jag utgår från att man inte kunde på måndag morgon veta var JJs mobil befunnit sig, det tar väl ett tag för att få ut detta.
En annan sak är väl också att med tanke på att anhöriga kontaktar henne om att Tove inte kommit hem, borde hon som kompis och den sista hon varit med, bli chockad, ansluta direkt till anhöriga, leta, varit delaktig i att ta reda på vad som har hänt. Gjorde hon det? Var hon behjälplig med att nämna om cykeln och låta anhöriga komma och titta var cykeln stått? Att den stått slarvigt? Eller nämnde hon inget om detta?
Jag kan bara tänka mig in i anhörigas situation, och man kanske skulle vilja gå i Toves fotspår, kolla på plats och leta. JJ kanske redan då är ute hos sin pappa, ska ut och rida? Erbjuder sig inte att komma in till Vetlanda för att hjälpa till?
Jag misstänker att man inte kan se historiken på snapmap, men vet att platsinfo kan ligga kvar länge efter det att man lämnat platsen.
Minns nu plötsligt efter att ha sett MPS första sök vid Ekenässjön, att det är ju där JJ arbetar? Skolan ligger väl där? Så koppling till JJ där kanske, inte bara hennes arbetsplats, utan kanske både hennes och Toves mobil har kopplats dit? Jag utgår från att man inte kunde på måndag morgon veta var JJs mobil befunnit sig, det tar väl ett tag för att få ut detta.
- - tiden strax innan polis blev inkopplad = söndag 16/10 fram till 11:30
- - polis kopplas in= söndagen 16/10 efter 11:30
- - åklagare Rullman kopplas in= måndag morgon
- - tjejerna anhålls tidigt, redan efter 11:30 och 11:50 är båda gripna.
- - JJs bil beslagtas vid Ekenässjön norr om Vetlanda
- - MPS sök 15:45- samling vid Hydro Arena som ligger mittemot Biltema och sök i riktning mot Ekenässjön.
Som du säger, ett gediget arbete verkar ha utförts hos JJ under söndagen, och som sybel säger sitter Rullman redan på måndag morgon med så mycket info från söndagen att han inser att det här är en död person vi letar efter (dvs han tänker mord).
Han sitter inte och rullar tummarna...
- Omsorgsfull genomgång av Js lgh redan på söndagskvällen.
- Tämligen omgående kopplas NOA in.
- Flera omtag i Js lgh i tidigt skede.
- Troligtvis mycket som skickats till NFC.
- Flera hundsök - i lgh, källare och ute.
- Flera förhör med omtag
- Sök med all tillgänglig resurs
- Koordinering med MP
- Dammtömning och vattensök
En mängd olika kompetenser, vars fynd har redovisats, utvärderats och koordinerats snabbt och effektivt. Till det krävs en lyhörd och skicklig ledare.
Även media hanterar han på ett föredömligt sätt. Han förklarar rakt och sakligt, utan att röja mer än nödvändigt, samtidigt som han är lite slug. Där han inte vill uppge det som för fallet är aktuellt berättar han ingående i generella termer och svarar sedan utifrån det. På så vis "dribblar" han lite bort den först ställda frågan.
Den säkerhet han utstrålar, kan ju klart vara påklistrad och lite övertro på sin förmåga och bedömning, men jag tror inte det.