2023-02-02, 16:32
Medlem
kompjuters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
En svårdefinierad känsla av att köra det bästa. Som i den flotta Mercan, stackarn bakom som kör Skoda kommer fram lika bra till sitt resmål men inte med samma stil och klass. Och ja, den är elegant och ligger perfekt i handen. Den där skrapkanten längst fram är mycket distinkt och skrapar effektivt, avsevärt bättre än fjantborsten för 10 spänn från Rusta.

Bara vetskapen att grannen står och diskar med en dussindiskborste i ful färg där stråna spretar osnyggt hit och dit är värt investeringen. Därtill insikten om att man inte kommer köpa någon diskborste de kommande åren förstärker välbehaget.

Denna tråd har också tipsat om en svindyr schweizisk tandborste, Curaprox. Nu är jag på jakt efter en sådan. Inget får stå i vägen för att lyxa till tillvaron i de små detaljerna.

Härligt med ett utförligt svar, tack 👍
Såg också tandborsten i tråden, måste ha!
Handlar på amazon.se mycket och där dräller det av Curaprox såg jag 👌
Citera
2023-02-03, 12:00
Medlem
Underbar tråd, jag tipsar om att hantera alla småjobb man tänker att man ska göra, men som aldrig blir av. alltså småjobb mellan 5 minuter och några timmar. Nu skriver jag ner dom på en lapp och lägger i en burk. När jag av okänd anledning får feeling och är sugen på att göra något så drar jag en lapp.
Citera
2023-02-03, 12:23
Medlem
alfamisos avatar
Härligt bra och rolig tråd. Och bra ton i regel, utan angrepp. Som redan skrivet av bl a EnochThulin: borde finnas plats också för frågor om gubbtipps/lifehacks: Hur gör ni för att....?

Lössittande boxershorts (ej trikå) och vita nätbrynjor från www.falkenbergsnetto.se. Verkar inte säljas på annat ställe.
Använd smörkniv, osthyvel och stekpanna förvaras i kylen. Diskas med ojämna mellanrum. Inga problem - man förvarar ju för fan mat i samma kyl.
Om du har dåligt med plats vid sängen pga bara ett nattduksbord får plats: Ställ två stycken med lådor och hyllor ovanpå varandra.
Alkoholdrickning för nöjes skull, utan sällskap, sker med fördel kl. 16-20. Tror det var Leo Tolstoj som också tillämpade det, med stor framgång gällande inspiration och kreativitet (men han dog till slut).
För glupna personer som jag: Aldrig mera alkohol hemma än som förbrukas i en hyfsad sittning. Medför alltså att bag-in-box numera aldrig inköps.
Fordrade gummistövlar på vintern; stora så raggsockor får plats.
Kryddburkar o dyl. ganska hållbart som går åt mycket: Köper två åt gången; när man börjar tulla på nr 2, så köper man två nya.
I ryggsäcken som alltid är med: Cykelpump, regnkappa och byxholkar, plastsnöre, spännstroppar, sax, anteckningsbok, näbbtång, några skruvmejslar, plastkassar, träpåk (mot hundangrepp av olika slag). Alltid plastkassar även i bilens dörrfack. Köper aldrig plastkassar.
Block med post-it lappar el. dyl överallt; pennor ligger bredvid eller i finns bröstfickan
Senast redigerad av alfamiso 2023-02-03 kl. 13:04.
Citera
2023-02-03, 12:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mera
Underbar tråd, jag tipsar om att hantera alla småjobb man tänker att man ska göra, men som aldrig blir av. alltså småjobb mellan 5 minuter och några timmar. Nu skriver jag ner dom på en lapp och lägger i en burk. När jag av okänd anledning får feeling och är sugen på att göra något så drar jag en lapp.
En surdegslista har jag, men det där med att dra en random grej är riktigt smart. Ser man hela listan blir man bara trött av att försöka prioritera fram något.
Som nörd har jag allt i datorn, men jag skall definitivt fixa en random-funktion.
Citera
2023-02-03, 12:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfamiso
Använd smörkniv, osthyvel och stekpanna
Det där med stekpannan har jag aldrig sett förr. Hur gör du rent praktiskt?
Citera
2023-02-03, 13:02
Medlem
alfamisos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det där med stekpannan har jag aldrig sett förr. Hur gör du rent praktiskt?

Efter stekningen skrapar jag ur pannan ganska väl med stekspaden. Får sedan svalna och ställs sedan i kylen med spaden liggande i (stor kyl, med ett hyllplan extra lågt för stekpannan och lite till). (Efter fiskstekning kan jag offra en bit hushållspapper för urtorkning.) Tas fram i god tid före nästa stekning och ställs på diskbänken, så att inte spis-el går åt för uppvärmning. Tror inte att det är stora problem med härskning av stekfettet - det är ju kylförvaring
Citera
2023-02-03, 21:25
Medlem
kompjuters avatar
Toaborste som INTE behöver stå på golvet och samla slam, silikon borste dessutom!
http://www.bilddump.se/bilder/20230203212747-81.231.30.250.jpg
Senast redigerad av kompjuter 2023-02-03 kl. 21:28.
Citera
2023-02-03, 21:26
Medlem
Använd luffarvantar vid datorn så slipper man frysa händerna av sig men fortfarande kunna skriva som en normal människa.
Citera
2023-02-03, 22:24
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
På tal om avlopp & silar så har min fru börjat köpa ett slags runda filter som man sätter i avloppet i duschen, under själva gallret till golvbrunnen, Där fastnar allt hår & annat äckel så att det inte fastnar nere i själva vattenlåset.
Enkelt att ta upp & rensa.

Låter praktiskt. Fungerar det bra? Länka gärna till vad det är för något
Citera
2023-02-03, 22:42
Medlem
alfamisos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Låter praktiskt. Fungerar det bra? Länka gärna till vad det är för något

Ser att Granngården har sådana. Men vetefan, röret från mitt badkar där jag står och dushar (eller sitter som flera föreslagit) går ju långt ner i golvbrunnen.
Senast redigerad av alfamiso 2023-02-03 kl. 22:49.
Citera
2023-02-03, 22:47
Medlem
alfamisos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Använd luffarvantar vid datorn så slipper man frysa händerna av sig men fortfarande kunna skriva som en normal människa.

Fan, vilken innetemp har du? (Medveten om att elproducenterna tagit in 360 miljarder på sistone. Också medveten om att elhandlarna, som käper av elproducenterna, inte är så glada.)
Citera
2023-02-03, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfamiso
Fan, vilken innetemp har du? (Medveten om att elproducenterna tagit in 360 miljarder på sistone. Också medveten om att elhandlarna, som käper av elproducenterna, inte är så glada.)

Haha jag vettefan, men jag har alltid varit lite fryssen av mig. Och jag har nu placerat datorn framför ett fönster där det finns ett luftintag som sitter och blåser rakt ner på mina händer av rent självtryck.

LUFFARVANTAR FOR THE WIN!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in