Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Det är svårt när det handlar om 2 gm när deras historier inte går ihop, samt att den tekniska bevisningen inte är entydig. Skulle det vara så att kroppen har skador som kan ha orsakats av 1 gm så har Rullman knappt något annat val än att åtala båda.
Men det finns ett par saker förutom själva mordet som talar för M s nackdel. Kampen innan T avled var ganska utdragen (flera minuter mellan dunsarna och sparkljuden i väggarna). Om grannarna upplevde ljuden och vibrationerna så höga så dom reagerar med att knacka på, kan man tycka att M borde uppmärksammat dessa. J skulle aldrig ta risken att åka till McD och lämna en stupfull M själv i lägenheten med ett lik med risk för att M flippar ut. Att J t.o.m stannar för att prata med en kompis pekar mot att läget för tillfället är under kontroll i lägenheten.
Att hon hjälpt till att bära kroppen till bilen och åtminstone åkt med en bit i bilen borde vara klarlagt. Att hon heller inte larmar när hon är utanför J s räckvidd tyder på att hon är högst delaktig tyvärr.
Nu när J erkänt misshandel och vissa omständigheter så blir man nyfiken på om hon sagt sanningen om M s delaktighet. Jag tror hon har gjort det, och då blir det svårt för M att hålla fast vid sin story i rätten.
Du har så rätt.
Även om MH varit rejält påverkad, så har hon bara en timme senare klarat av att bära ner Tove till bilen, utan att grannarna (som det verkar) uppfattat något.
Sovrummet ligger visserligen i diagonal, utan uppsikt till hall eller badrum, om jag fattar ritningarna rätt. Det skulle kunna innebära att hon inte uppfattat precis allt, eller bara delar, och även tänkt att det är JJ som får öppna för grannen om det nu är så att hon vill det.
Nu kan det vara så (i den bästa av världar, mitt önsketänkande) att JJ, när grannen kommer på henne och hon tackar ja till att åka till McD, tittar in till MH och säger; "nu sticker vi till Donken och äter, vill du ha något" eller "jag åker till Donken och Tove går hem", sen kastar hon en filt över Tove typ.
Men jag tror inte på det här, utan tyvärr är det nnog som du säger.
Och då går deras versioner inte ihop.
De har säkert från början bestämt sig för en gemensam version, men när den ena börjar krackelera, då funkar det inte länge.
Vi får väl se vad JJ har för version, men jag har svårt att se att hon skulle vilja skydda MH om hon varit delaktig. Men skulle JJ mena att det var hon som puttade omkull Tove på egen hand, då är skaen annorlunda.
Håller med om att det utrdragna förloppet i badrummet kommer vara svårt att slinga sig ur. Det vittnar inte om något som kan liknas vid en lättare misshandle som slutat i olycksfall.
Nu kan ljud transporteras olika genom rum och ner genom golv till tak, beroende på var dunsar och sparkar tagit.
Jag kan t e x tänka mig att dunsar i golvet hrs mycket bättre neer till grannen i hans tak, än ut till sovrummet. Även sparkar på en väg som vätter mot trapphuset.